menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gaura lindheimeri alba

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Tekst aangepast

Nigella

de gaura lindheimeri alba, een topper die werkelijk gans de zomer vanaf helf juni bloeit; hij zou volgens sommigen minder winterhard zijn, maar wij hebben hier geen problemen mee. Nadeel is wel dat hij de neiging heeft om om te vallen; dus beter tussen andere planten staat die hem wat stutten
Deze plant hebben we ooit heel veel gezien op het Franse eiland Ile d' Oléron; maar dan meer in felrose (fel zoals fransen wel meestal gebruiken)
[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 11 juni 2007 - 20:05
minouke

Minouke

ze komen nooit de winter door hier, 't zijn juist vlindertjes als ze zo met de wind bewegen , ik denk dat de grond hier te nat is in de winter
maandag 11 juni 2007 - 20:36
annis

Annis

Nigella ik heb de Gaura ook gehad vorig jaar maar door het veranderen van de tuin is deze onder de voet gelopen en was er nog maar een takje over. Ik vondt het wel een mooie plant met al zijn vlinderachtige bloemetjes. Het is inderdaad zo dat hij nogal gauw om valt. Ik overweeg om hem toch nog te kopen.

Annis
maandag 11 juni 2007 - 23:24
Nigella

Nigella

misschien ga ik zelfs deze plant die nogal wat neervalt nog terug knippen voor de 21 juni, omdat die dan wel terug zullen schieten
dinsdag 12 juni 2007 - 03:03
Esem

Esem

Ik heb voor de eerste keer de rose staan.
Afwachten wat het gaat worden, staat nog niet in bloei.
Gr Esem
dinsdag 12 juni 2007 - 03:16
Nigella

Nigella

Ik heb voor de eerste keer de rose staan.
Afwachten wat het gaat worden, staat nog niet in bloei.
Gr Esem

de nieuwe jonge planten zijn ook nog maar beginnen bloeien, dit is een bloem van een van vorige jaren
dinsdag 12 juni 2007 - 03:20
hildavw

Hildavw

Nigella,
bij opzoekwerk over de gaura kwam ik hier terecht.
Heb jij ze in juni teruggeknipt en zijn ze dan terug uitgeschoten ?
Dan weet ik weer iets meer voor volgend jaar.
Momenteel staan de onze nog mooi te bloeien, ze staan hier het eerste jaar, dus ik moet nog alles over ze leren

dank en groetjes

Hilda
dinsdag 21 augustus 2007 - 21:09
Nigella

Nigella

Nigella,
bij opzoekwerk over de gaura kwam ik hier terecht.
Heb jij ze in juni teruggeknipt en zijn ze dan terug uitgeschoten ?
Dan weet ik weer iets meer voor volgend jaar.
Momenteel staan de onze nog mooi te bloeien, ze staan hier het eerste jaar, dus ik moet nog alles over ze leren

dank en groetjes

Hilda


Hilda

in de tuin staan een aantal nieuwe Gaura's die we zelf uit stek opgekweekt hebben (niet de makkelijkste plant om te lukken met stekken, maaar toch wel een beetje resultaat gehad) die planten zijn natuurlijk wel al de ganse tijd aan het bloeien, maar niet te dik van pol

de planten die er reeds 2 of drie jaar in zitten , waren helemaal plat geslagen door harde regenwind. Die zijn voor 21 juni geknipt, tot op 10 cm en die zijn nadien opniew op gekomen en bloeien nu, al is het iets minder uitbundig dan voorheen.

ik vind het een schitterende plant (al is die niet 100% winterhard volgens sommigen)
ik zie de witte liefst

ik heb ze onlangs nog in een rond perk gezien, niets dan deze planten er in schitterend
dinsdag 21 augustus 2007 - 23:25
annis

Annis

In een grote groep zijn ze prachtig ik heb laatst ook de roze gezien maar ik vindt toch de witte mooier zijn net een wolk vol vlindertjes. Nigella mocht u zaad hebben van de Gaura zou ik graag iets willen ontvangen laat het me dan maar weten.
woensdag 22 augustus 2007 - 09:03
Nigella

Nigella

In een grote groep zijn ze prachtig ik heb laatst ook de roze gezien maar ik vindt toch de witte mooier zijn net een wolk vol vlindertjes. Nigella mocht u zaad hebben van de Gaura zou ik graag iets willen ontvangen laat het me dan maar weten.


dat is mij nog nooit gelukt
woensdag 22 augustus 2007 - 09:23
hildavw

Hildavw

Bedankt voor de uitleg, Nigella.
Ik heb er momenteel 3 roze staan.
Zaad heb ik ook nog niet gevonden, maar ik zal ook eens proberen te stekken, je weet maar nooit !
Misschien dat ik er volgend jaar dan witte tussenzet, lijkt me wel mooi.

Hilda
woensdag 22 augustus 2007 - 11:39
minouke

Minouke

De planten zijn helaas kortlevend. Door de planten in de zomer via stekken te vermeerderen of door het zaaien van zaad in het voorjaar kunt ge ze overhouden
woensdag 22 augustus 2007 - 11:55
ines

Ines

Hoi dit versta ik nu niet, bij mij is het juist omgekeerd, terwijl alles plat ligt staat de Gaura hier flink rechtop, ze komen zonder problemen de winter door en staan op een open plaatske. Ze zijn ieder jaar flink gegroeid. Ik knip wel niet aan de Gaura en laat hem in de winter met de lange stelen staan.
woensdag 22 augustus 2007 - 20:06
Nigella

Nigella

De planten zijn helaas kortlevend. Door de planten in de zomer via stekken te vermeerderen of door het zaaien van zaad in het voorjaar kunt ge ze overhouden


komen hier toch ook de winter door, maar het heeft natuurlijk niet gevriesd dat het kraakt he
woensdag 22 augustus 2007 - 23:50
minouke

Minouke

hier houd niemand ze door de winter( een enkel keer misschien ) maar de combinatie van natte grond en vorst is meestal de oorzaak van het wegblijven van sommige planten.

Op meer zanderige grond zaaien ze hun zelfs uit, hier op leem nooit meegemaakt dat gaura zich uitzaait, je merkt het ook in de tuinen , je ziet ze hier weinig
donderdag 23 augustus 2007 - 07:30
Nigella

Nigella

hier houd niemand ze door de winter( een enkel keer misschien ) maar de combinatie van natte grond en vorst is meestal de oorzaak van het wegblijven van sommige planten.

Op meer zanderige grond zaaien ze hun zelfs uit, hier op leem nooit meegemaakt dat gaura zich uitzaait, je merkt het ook in de tuinen , je ziet ze hier weinig


dat is dus echt wel weer ens het bewijs dat het aan de bodem ligt he

zou supercontent zijn mochten die zich uitzaaien, maar op die droogte hier die op andere zomers als beton is, heb ik dat nog nooit gehad

maar een TIP
de planten uithalen, in potten doen, bijknippen zoals andere vaste planten en zo overwinteren.
Dat doet eenvriendin van mij die supernatte grond heeft, met verschillende planten (oa Gaura en Penstemons, en... ) en als die dan in haar serre in het voorjaar opkomen, dan topt ze die nog een paar keer; die heeft super volumineuze planten
donderdag 23 augustus 2007 - 10:00
Catgarden

Catgarden

Ik heb mijn witte Gaura's dit voorjaar voor de eerste keer teruggeknipt ergens begin juni.
Maar wel niet tot 10 cm zoals Nigella, ik heb zo'n 30 cm laten staan en ze bloeien even uitbundig als andere jaren.
Ze blijven mooier overeind staan maar vragen toch nog altijd een klein beetje steun aan de basis. Ik zet er zo'n plastieken ring rond met stokken en dat is nu, na het terugknippen, voldoende. Andere jaren moest ik heel hoge stokken zetten en touwen er rond.

Ik heb ook licht zandige grond en voor de eerste keer dit jaar hebben ze zich uitgezaaid. Waarschijnlijk hebben de zaadjes de winter overleeft terwijl ze anders kapot vriezen ?
Van 3 planten heb ik zo'n 6 zaailingen en de meeste tussen de stenen van mijn pad. Ik zal proberen om ze daar weg te halen en op te potten.
Normaal overleven de Gaura's hier de natste winters. Eén winter hebben ze het niet overleeft, een paar jaar geleden (2002 ?) als het een 2 à 3 weken aan een stuk ook overdag onder 0° was. Dan hadden we een ijspel liggen van 10 cm op onze kleine vijver.
vrijdag 24 augustus 2007 - 13:01
lisa

Lisa

nigella,ik heb de gaura nu al heel wat jaartjes staan en ik vind ze nog altijd mooi,
bij mij komen ze iedere keer terug ,zelfs heb ik ze in rose,wit en iets roodachtig eentje heb ik wel terug geknipt want die was iets te uitbundig,

groetjes lisa
zaterdag 25 augustus 2007 - 16:35
minouke

Minouke

Lisa, welk soort grond heb je? want zo te zien is het verschil van grond de oorzaak waarom de Gaura bij sommigen het zo goed doet en bij anderen niet
zaterdag 25 augustus 2007 - 17:26
lisa

Lisa

minouke ,het is best goede grond doorlatend en an de achtekant van het huis is het voedselrijk doorlatend, mar ook p een plek met vaste grond is de groei goed,dus ik weet niet of het met de aarde te maken heeft ,maar qwa logisch denken lijkt het mij wel,want de salvias bij mij worden heel groot,
bij de gaura zie ik geen verschil

groetjes lisa
zaterdag 25 augustus 2007 - 18:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon