menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bleek blauwe Agapanthus lage soort met smaller blad bladhoudende soort

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

Nog eentje met 30 bloemen dit jaar (is een die in een ruimere pot zit - dus fabelke van aga's moeten in strakke potten zitten !?!?!?)
Dit is een lagere soort en een smaller en kleiner blad, heeft ook duidelijk kleinere bloemen en lichter van kleur.
De rose-rode bloem is een Justicia
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 8 augustus 2007 - 22:59
krissie

Krissie

Nigela ,
de agapantussen met smal blad zouden winterhard zijn
in tegenstelling tot die met het brede blad .
Weet jij daar meer over ,of is dit ook een fabeltje?????????
groetjes
Krissie
woensdag 8 augustus 2007 - 23:11
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Krissie,

Geen enkele Agapanthus is echt winterhard. De Agapanthus die in de winter zijn blad verliest, kan wel meer kou en enige vorst verdragen en kan onder becherming in de volle grond staan; terwijl de bladhoudende exemplaren echt naar binnen moeten bj vorst.
woensdag 8 augustus 2007 - 23:14
krissie

Krissie

Ja da's waar ,maar ik heb al jaren een agapantus met smal blad
in pot tijdens de winter buiten staan (zonder enige bescherming)
en geeft massaal elk jaar bloemen .
Ik heb er ook met breed blad in volle grond staan ,
die krijgen wel een winterdek , maar komen de winter goed door .
die geven wel minder bloem, maar ga ze eens mesten zoals jij dit doet.
nu de laatste winters waren ook niet zo streng he!
hoe zie je wanneer het zaad rijp is , en wanneer zaaien?
Dit heb ik nog nooit gedaan.
Saluukes , nu ga ik echt wel slapen , ik blijf hier maar hangen,
Krissie
woensdag 8 augustus 2007 - 23:26
minouke

Minouke

die van mij is groenblivend met smal blad en heeft nog nooit bloemen gehad... ik zet die in de winter in de onverwarmde garage vorstvrij; en ze staat in een hoge smalle pot sinds dit jaar, tervoren een grote brede;
het zou een lagere soort zijn

Verder is het blad mooi groen en gezond

Ik heb ze zo al een jaar of 5, ik denk dat ik ze eens ga verpotten en bemesten en hopen op volgend jaar
donderdag 9 augustus 2007 - 06:48
annis

Annis

De agapanthussen van mij heb ik dit jaar allemaal buiten gelaten in de pot. De potten heb ik ingepakt met bolletjesfolie en hebben de winter goed doorstaan aan de witte zaten 11 bloemen de andere 7 potjes zijn nog maar zaailingen van vorig jaar die hadden nog geen bloem dit jaar.

Annis
donderdag 9 augustus 2007 - 09:23
Lilian

Lilian

Annis, wanneer kunnen we agapanthussen het best zaaien?
Ik zou het toch eens willen proberen, heb jij bladverliezende of bladhoudende agapanthussen die je de winter buiten hebt gelaten?

groetjes lilian
donderdag 9 augustus 2007 - 15:13
annis

Annis

Het zijn alle bladverliezende soorten en heb ze vorig voorjaar gezaaid. Het is best mogelijk dat je ze ook nu nog kunt zaaien maar dan zit je misschien de hele winter met de plantjes binnen. Misschen heeft iemand anders hier een sugestie voor.

Annis
donderdag 9 augustus 2007 - 16:54
Fons

Fons

Breedbladige agapanthus behoud liefst het blad in de winter daarom fris binnen zetten en bijna droog houden,mag zeker tijdens de winter niet verder groeien,smalbladige zijn ook niet winterhard maar vermits ze toch hun bladeren verliezen zijn ze geschikt om buiten te laten staan mits bescherming.
Zaadjes oogst men als de doosjes geel geworden zijn, laten drogen en vanaf begin Maart in bakjes op een warme lichte plaats voorzaaien.
donderdag 9 augustus 2007 - 19:00
Lilian

Tekst aangepast

Lilian

Bedankt voor de informatie, ik ga in ieder geval zaden nemen. Ik zie alleen niet zo goed het verschil tussen brede en smalbladige ....
zal de foto's bijvoegen
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
agapanthus africanus Charlotte
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
naam onbekend
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
ben even een foto gaan nemen van deze, kleur wit agapanthus Africanus

groetjes lilian
donderdag 9 augustus 2007 - 20:37
Adrienne

Adrienne

Oh jeee mooi !!!

Ik krijg toch zin er mij eens een aan te schaffen.

donderdag 9 augustus 2007 - 20:53
Nigella

Nigella

Bedankt voor de informatie, ik ga in ieder geval zaden nemen. Ik zie alleen niet zo goed het verschil tussen brede en smalbladige ....
zal de foto's bijvoegen
groetjes lilian

lijkt mij veel eerder een smalbladige
donderdag 9 augustus 2007 - 20:58
Fons

Fons

Breed of smal blad kan je best opmerken tijdens de winterperiode, de breedbladige zullen hun blad blijven behouden.
donderdag 9 augustus 2007 - 21:45
Lilian

Lilian

dan is die op de tweede foto een smalbladige, die staat al enkele winters buiten en verliest zijn blad.
Heeft dit jaar 8 bloemen gehad en de stengels zijn zeker ruim 1 meter, de uitgebloeide bloemen zijn zo zwaar dat de stengels helemaal naar voren hangen.

groetjes lilian
donderdag 9 augustus 2007 - 22:26
Nigella

Nigella

Breed of smal blad kan je best opmerken tijdens de winterperiode, de breedbladige zullen hun blad blijven behouden.


sorry Fons dat klopt niet helemaal
wij hebben hier ook smalbladige die bij winter hun blad houden (zeker 3 soorten) oa die blauwe hierboven op de foto
donderdag 9 augustus 2007 - 22:38
Catgarden

Tekst aangepast

Catgarden

Ik heb enkele lage, bladverliezende Agapanthussen staan en die zijn hier heel goed winterhard, zelfs zonder winterdek. Maar ik woon ook maar 20 km van de kust dus minder harde winters en ze staan op een heel goed drainerende plek.
Dat is een foto van een ongeopende bloem met op de achtergrond Carex elata 'Aurea' met zijn geel-groene bladeren.
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 17 augustus 2007 - 12:05
Nigella

Nigella

chique

wil je deze eens met die naam als nieuwe topictitel in deze rubriek zetten please
vrijdag 17 augustus 2007 - 16:25
annis

Annis

Ik had ook altijd gedacht dat de breedbladerige groen bleven en de smalle verliezend waren. Dus dat klopt niet altijd. Misschien ligt het aan de soort.
vrijdag 17 augustus 2007 - 20:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon