menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost van paardenmest

Ga naar meest recente reactie

Dolby

Dolby

Hoe zet je uitsluitend paardenmest om in compost ?
Voeg je er producten bij die het proces versnellen ?
donderdag 26 juli 2007 - 17:43
andre

Andre

Gewoon luchtig de hoop opzetten en vermengen de paardemest met stro geen producten bijvoegen

andre
donderdag 26 juli 2007 - 23:04
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

Composteren op basis van 1 materiaal of hoofdzakelijk 1 materiaal is niet aan te raden. Meng het gewoon met de andere materialen - ik kan me niet voorstellen dat je geen andere materialen ter beschikking zou hebben Als je éénmaal goed aan het composteren bent geslagen dan kom je meestal materiaal te kort

Buiten de composteerbare materialen is het inderdaad niet nodig om nog extra dingetjes toe te voegen (compostversnellers en van die toestanden zijn eigenlijk weggesmeten geld - als je de hoop goed opzet zit er op twee dagen meer leven in de hoop dan die hele kartonnendoos kan bieden,...)
Je kan wat halfverteerde compost 'enten' op de nieuwe hoop maar zelfs dat is niet echt nodig
donderdag 2 augustus 2007 - 00:16
Helianthus

Helianthus

Kan ik me volledig bij aansluiten.
Als je zoals ik composteert in bakken naast elkaar, gemaakt van paletten, dan "migreren" de beestjes wel van de oude naar de nieuwe hoop.
Niet te min schep ikzelf bij het omzetten van een "verse" composthoop af en toe een flinke schep halfverteerde compost erbij.
Je moet maar eens opletten hoeveel tientallen regenwormen en andere beestjes er in zo één schep "rijpende" compost zitten !
En zoals m'n voorganger reeds zei, als je composteert heb je nooit materiaal teveel.
Gelijk welke tuin kan altijd meer compost gebruiken dan dat er materiaal voorhanden is in diezelfde tuin om op de composthoop te brengen.
Tenzij het natuurlijk gaat om een tuin die voor 90% uit gazon bestaat, maar dan heeft een composthoop ook weinig zin...

Groetjes, Gert.
woensdag 8 augustus 2007 - 08:29
Esem

Esem

Ja kan paardemest omzetten naar compost maar het duurt nogal lang, maar het lukt hoor.
Ik doe het soms ook maar met een kleine hoeveelheid
Ik gebruik daarvoor een korf gemaakt van afspanningsdraad van het gekende merk, en zet binnen in de korf dikke stukken karton.Enkele lagen tegen elkaar.Dan vul ik de korf met paardemest en zorg ervoor dat er genoeg stro aanwezig is,druk alles lichtjes aan en dek het af met een plaat.Zorg er wel voor dat deze niet kan gaan vliegen door eventuele rukwinden.
Ik zet de korf in de schaduw zodat het niet te vlug gaat uitdrogen.
Af en toe eens kijken of alles nog vochtig is en zoniet, giet ik er een emmer regenwater op.

Gebruik nooit toevoegingen, die dienen alleen maar om je geldbeugel leeg te maken en hebben toch geen resultaat.

Na een jaartje heb je goed vergane paardemest.
P.s. dit kan je ook met stalmest(koeien) maar zorg voor voldoede stro.

Gr Eddy Esem,
dinsdag 18 september 2007 - 11:51
Rodger

Rodger

Aangezien paardemest een hoge zuurtegraad kan hebben zou ik toch opteren om wat kalk bij te voegen .
rodger
woensdag 19 september 2007 - 21:12
annd6

Annd6

Wat is er eigenlijk zoveel beter aan paardemest vergeleken met koemest?

Groetjes
Ann
woensdag 19 september 2007 - 21:41
krist

Krist

Aangezien paardemest een hoge zuurtegraad kan hebben zou ik toch opteren om wat kalk bij te voegen .


dus ideaal om voor de bemesting van zuurminnende planten zoals rhodo's en azalea's en japonica's ?
donderdag 20 september 2007 - 10:07
jp

Jp

In tegenstelling tot koemest, is paardenmest rijk aan onverteerde plantenresten & stro. Ligt deels ook aan de voeding. Paardenmest gaat hierdoor sneller "broeien" en wordt daarom ook warme mest genoemd, om dezelfde reden wordt koemest ook koude mest genoemd.
Vroeger werd paardenmest trouwens gebruikt als warmtebron voor zgn. broeibak waarin dan vroeg op het voorjaar kon geplant & gezaaid worden. Of het werd gebruikt later op het jaar voor warmteminnende teelten, bv. van watermeloen.
donderdag 20 september 2007 - 11:26
annd6

Annd6

Dankje Jp voor de uitleg.
Dus paardemest is zeker de moeite, ik ga proberen eraan te geraken, heb al een adresje in mijn hoofd
Zal nog een hoekje moeten zoeken waar het kan "rusten" zolang.
Groetjes
Ann
donderdag 20 september 2007 - 16:19
depauws

Depauws

Annd

Aan paardenmest geraken is geen probleem, zoek eens op Kapaza of een andere verkoopsite.
Meestal wordt de paardenmest gratis aangeboden, soms wordt die zelfs thuisgebracht.
Let op het soort strooisel, soms is dit vlaslemen, soms houtkrullen, soms stro en sommige beweren zuivere paardenmest te leveren.
Succes
Silvain
donderdag 20 september 2007 - 18:39
annd6

Annd6

Dankjewel voor je advies Silvain.
Ik heb een nonkel en die heeft paarden, ik ga daar eerst eens horen.
Groetjes
Ann
donderdag 20 september 2007 - 20:05
Rodger

Rodger

Alle strooisel is goed bij paardemest ,behalve houtkrullen zou ik mijden omdat daar soms giftige stoffen inzitten zoals looizuur en derg. die je grond kunnen verzuren en de groei van je planten tegengaan.
rodger
donderdag 20 september 2007 - 22:36
annd6

Annd6

Houtkrullen vergaan ook erg traag, nog een reden om ze niet te gebruiken.
Van die giftige stoffen dat wist ik niet, is het dan vooral behandeld hout waarover je het hebt?
De blokken waar ik mee werk, je hebt ze gezien, zouden daar zo'n stoffen kunnen inzitten? Want het fijnste afval ervan heb ik toch al eens in de tuin gebruikt....
Groetjes
Ann
vrijdag 21 september 2007 - 08:29
Rodger

Rodger

Ann, heel wat houtsoorten hebben een natuurlijke weerstand tegen schimmels en insecten .De weerstand komt door stoffen die zich in de poriën van het hout bevinden .Om een paar voorbeelden te geven ,vele soorten eik bevatten tanine ,vele soorten den (naaldbomen) bevatten harsen ,vele tropische houtsoorten zoals b.v afzelia bevat afzeline een gele giftige stof .Zij remmen gewoon de groei af van je planten als je deze als strooisel gebruikt.En het duurt héél lang voor ze volledig verteerd zijn.
Maar enkele inlandse houtsoorten zijn echt geschikt om als strooisel te gebruiken, om er een paar op te noemen , houtkrullen van beuk ,populier ,berk zijn ideaal,deze hebben geen natuurlijke afweerstoffen in de cellen en verteren héél vlug .Er wordt tegenwoordig veel afval van vlasvezels gebruikt als strooisel bij paarden ,dit is prima ,net als stro .
groetjes
rodger
vrijdag 21 september 2007 - 11:09
annd6

Annd6

Roger,
weeral veel bijgeleerd!
Nog één vraagje, hoort linde in het laatste rijtje thuis?
Groetjes
Ann
vrijdag 21 september 2007 - 11:40
Rodger

Rodger

Ja Ann,linde behoort ook in het laatste rijtje thuis .
Linde is alléén geschikt voor "binnenwerk",bezit geen enkel natuurlijk verweermiddel in zijn poriën.
Breekt dus ook zeer vlug af als het blootgesteld is aan de weersinvloeden.

groetjes
rodger
vrijdag 21 september 2007 - 11:59
annd6

Annd6

Tof, dan heb ik niets verkeerds gedaan met het fijne materiaal ervan in de tuin te gebruiken
Als het zo snel afbreekt kan ik het wat groffere materiaal misschien ook gebruiken in de kruidentuin bijvoorbeeld?
Ann
vrijdag 21 september 2007 - 12:11
the666bbq

The666bbq

Voor de composthoop zou ik me toch nie te druk maken welke krullen het nu precies zijn, ook met de looizuren en de andere stofjes is de natuur ontworpen om zichzelf te recycleren; met een beetje begeleiding bij het composteren zal dat dus wel lukken. Twee keer per week vervang ik de houtkrullen in mijn bescheiden kippenhok en die gaan integraal met de mest de composthoop op - ik ben niet van plan om die krullen er tussenuit te filteren of bij mijn 'leverancier' enkel zacht hout te bestellen.

Lindehout is inderdaad meer geschikt voor binnenwerk, zo zou men vroeger een lindeboom planten wanneer er een dochter werd geboren om daar later de kist voor de bruidschat mee te maken.

Ondertussen staat de winter bijna voor de deur (al is het nog verdacht warm, buiten die koude prik af en toe) en 'slaapt' de natuur en dus ook de composthoop - verwacht op dit moment dus niet dezelfde snelheden van verwerking...
De composthoop bestaat meestal teveel uit N/groene materialen (ook de dierlijke mesten horen daarbij) en kan dus wel wat houtige/C/bruine (structuur)materialen gebruiken.




http://the666bbq.blogspot.com
donderdag 22 november 2007 - 12:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon