menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Worteltjes

Ga naar meest recente reactie

jdcoster

Jdcoster

Na jaren gesukkeld te hebben en veel worteltjes aan de konijnen gevoerd te hebben heb ik geleerd in een aflevering van Gardenersworld op de BBC dat men, eenmaal het wortelloof goed aan de groei is, de worteltjes moet aanaarden en de wortelhals met 2 cm aarde bedekken.
De wortelvlieg zou slechts haar eitjes op de wortelhals leggen, waarna de maden zich een weg naar beneden eten.
De laatste 2 jaar heb ik succes met dat aanaarden. Zeker 90% is volledig onaangetast.
Ik heb ze volledigheidshalve wel al gezaaid begin maart.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/190/420ib.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us

maandag 2 juli 2007 - 05:32
an

An

die zien er goed uit ,en ze zullen vast en zeker lekker smaken
gr an
maandag 2 juli 2007 - 05:46
jc

Jc

da's goed om volgend jaar te proberen: je dekt ze dus niet af met gaas?
Jean-Claude
maandag 2 juli 2007 - 07:28
jdcoster

Jdcoster

Dat is ook en misschien de enige manier om gave worteltjes te verkrijgen, tenminste als men het zorgvuldig gesloten houdt. Ik vind het echter een beetje afbreuk doen aan de schoonheid die een moestuin ook wel kan bieden. Bessenkooien, gaasdoek, landbouwfolie onder de aardbeien, goed, maar alleen als het niet anders kan.
maandag 2 juli 2007 - 15:20
annd6

Annd6

Dat is een goede tip.
Ik zelf begin niet aan worteltjes juist omdat je de helft verliest.
90% onaangetaste, dat is een mooi getal!
Groetjes
Ann
maandag 2 juli 2007 - 16:23
andre

Andre

aanaarden is een zeer goee tip ook het zaaien onder gaasdoek ook. Dit laatste doe ik reeds vele jaren en nooit last gehadt van de wortelvlieg

Grt andre
dinsdag 3 juli 2007 - 03:13
Rudi

Rudi

Ecostyle heeft een nieuw product dat ik vorig jaar met succes toepaste; resultaat : bijna geen aantasting. Het product "wortelvliegvrij" is helaas niet te koop in België, wel in Nederland.

Rudi
dinsdag 3 juli 2007 - 14:50
jc

Jc

even een weekje verlof genomen

het zijn allemaal keuzes hé
gaasdoek enz: OK je hebt in se gelijk: mooi is het niet en handig ook niet, zeker niet als je driehoekinge percelen hebt (geometrische "potager") als ik. Lange percelen en plastic electriciteitsbuizen met gaas lukt nog.We hebben hiervoor dus een driedimensionele taartvorm van ijzeren waterleidingsbuizen en gaasdoek vervaardigd waarvan de zijkanten en bovenvlak mooi in elkaar passen om een maximale grondoppervlakte te kunnen beschermen. Dit is nu eenvoudig opstelbaar, makkelijk open te doen voor onderhoud en decennialang sterk. Maar het heeft wel wat gekost en zonder is natuurlijk makkeljker.
Maar een product - ook al biologisch - zoals Ecostyle, daar moet ik nog voor gewonnen worden. Ik volg Andre dus, gedurende mijn 5 jaar biotuinieren altijd 100% opbrengst van de worteltjes gehad door gaasdoek te gebruiken.
Jean-Claude
zaterdag 7 juli 2007 - 06:53
the666bbq

The666bbq

Ik gebruik de klassieke techniek van om en om ui-achtigen (ui, sjalot, look, ...) en wortelen en dat geeft me tot dusver voortreffelijke resultaten zonder gaas tot laat op het seizoen. Ook het planten van de wortelen in containers zou de vliegjes verschalken omdat die maar ongeveer 50cm hoog boven de grond vliegen, als je container hoger is vinden ze de wortelen nooit zelf nog niet geprobeerd maar in die alloment-soap op BBC vorig jaar deden ze het bijna allemaal (vat, oud bad, ...) en de resultaten waren enorm.
donderdag 2 augustus 2007 - 00:28
jc

Jc

container-idee op zich is knap gevonden - maar dan nog lievef tijdelijk gaas dan een bad in mijn moestuin.
Combinatieteelt met ui - sjalot en look met daartussen tagetes, citroenkruid en citroenmelisse en mix van geurende salie en goudbloem zelf geprobeerd dit jaar. Moet nog gerooid worden dus benieuwd(mooie uien komen er al goed uit). Indien het lukt, doe ik dat zeker opnieuw.
Jean-Claude
donderdag 2 augustus 2007 - 01:57
Helianthus

Helianthus

Ik heb m'n groentetuin ingedeeld volgens het "Velt"-principe, ook qua gewasafwisseling.
Zo heb ik naast m'n worteltjes een rij Tagetes (afrikaantjes of stinkers) staan en aan de andere zijde plantuien.
Wel niet die Tagetes die je koopt als potplant, de mijnen zijn van een soort die makkelijk 60 tot 70cm hoog worden en hele grote bloemen hebben (5cm en meer doorsnede).
Tagetes staan ervoor bekend de bodemaaltjes te verjagen.
Tot dusver (hout vasthouden) hele mooie worteltjes.
Kan geen foto zetten omdat de eerste oogst al in de diepvries zit en de tweede nog niet groot genoeg zijn.

Groetjes, Gert.
vrijdag 3 augustus 2007 - 07:54
JovanDreumel

JovanDreumel

Worteltjes in de diepvries. Worden die niet zacht? Of hoe voorkom je dat?
vrijdag 3 augustus 2007 - 22:02
Helianthus

Helianthus

Bedoel je dan dat je die worteltjes nadien (na het ontdooien) rauw opeet ?
Ze zijn na het ontdooien niet bepaald veel zachter hoor, en ze dienen dan toch om te koken en nadien te stoven met een uitje of om er wortelpuree van te maken dus dat eventueel zacht worden is op zich geen probleem.

Groetjes, Gert.
vrijdag 3 augustus 2007 - 22:08
phili

Phili

Hoi,
als ik worteltjes zaai dan zet ik tussen de rijen altijd afrikanen die ik binnen heb opgekweekt en tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met de worteltjes, misschien geluk, ook zorg ik ervoor dat als ik worteltjes uittrek de grond weer stevig aandruk zodat er geen worteltjes bloot liggen want ze komen ook op de geur af.
groetjes catootje
vrijdag 3 augustus 2007 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon