menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenbemester bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

dejos_2004

Dejos_2004

hallo iedereen,

ik ben een mini druivenplantageke aan het aanleggen, en ik zou graag biologisch werken, dus zonder insecticides en liefst ook zonder kunstmest.
dus vatte ik het idee op om groenbemesting te doen.maar ik kan maar niet de keuze maken wat ik zal inzaaien.
ik voorzie 2 rijen druiven te planten met daartussen de groenbemesting.
de groenbemester(bloemetjes) moet insecten lokken,mag niet te hoog groeien(niet hoger dan 40 a 45 cm). ik denk daarbij aan klaver. het is hier wel een arme zandgrond.
zijn hier mensen die over deze materie een boompje kunnen opzetten?
btw kan er nu nog ingezaaid worden?


greetz jan
dinsdag 24 augustus 2010 - 13:28
Matabish

Matabish

Klaver is een woekeraar!!!
Het is al te laat om nog éénjarige bodembedekkers te zaaien maar voor volgend jaar zou je Oost-Indische kers kunnen zetten.
Is lekker en mooi in een slaatje, bedekt goed met massa gele,oranje en rode bloemen en is bovendien een heel goede bodemverbeteraar!
Na de bloei gewoon onderspitten!

Groetjes,
Matabish.

dinsdag 24 augustus 2010 - 21:03
dejos_2004

Dejos_2004

de oostindische kers is inderdaad een optie,maar het schrikt me af omdat die luizen aantrekt. loop ik niet het risico dat luis dan men andere planten zou gaan aandoen?
dinsdag 24 augustus 2010 - 22:57
Matabish

Matabish

Juist omdat hij de bladluizen aantrekt zitten ze minder op de andere planten.
Misschien kan je een lavendelplantje tussen je druiven zetten.
Als die twee elkaar kunnen verdragen, heb je alvast geen last van mieren die de bladluizen aanbrengen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nooit bladluizen op m'n OostIndische kers gehad heb, waarschijnlijk puur geluk!
'k Heb wel veel oorwormen en Lieveheersbeestjes die ik in de wattekes leg!

http://www.moestuinforum.nl/bladluis-voorkomen-en-bestrijden-t7.html

http://www.tuinadvies.be/combinatieteelt_groenten_planten.htm
dinsdag 24 augustus 2010 - 23:07
Chef

Chef

Gele of blauwe lupine ( Lupinus angustifolius ) lijkt me wel geschikt. Mocht ie te hoog worden naar uw zin, dan gewoon even de heggeschaar erin!
zondag 5 september 2010 - 21:44
Marlijs

Marlijs

bijna een jaar na datum, toch nog even iets antwoorden:

phacelia is een groenbemester die zichzelf enorm uitzaait. (ik spreek uit ervaring!)
Ze trekt ook enorm veel bijtjes en hommeltjes aan!

dinsdag 10 mei 2011 - 14:01
Polplastron

Polplastron

Phacelia kan je als je het uitzaaien wil vermijden best laat zaaien. Dan komt de plant vaak niet meer in bloei en kan je hem zonder problemen onderwerken.

Natuurlijk mis je dan wel de bijtjes en de hommels! Persoonlijk zaai ik daarom liever wel vroeg. Maar op mijn groentenbedden zaai ik vaak wel Phacelia na de laatste oogst. Die komt dan niet meer tot bloei.
dinsdag 10 mei 2011 - 14:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon