menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Denneappels op de composthoop

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

achteraan bij de kippen zit het vol denneappels,die vallen van de bomen aldaar en uit het bos.
nu is het soms zo dat ik struikel(en ik ban al niet zo mobiel)als er tussen het gras zitten die ik niet opmerk.
ik dacht dus ze te verzamelen en op de composthoop te doen,gaat dat of duurt het veel te lang eer die verteren??
nog een ander gedacht van me was om ze onder een paar fruitbomen te leggen als een soort van mulch,of is dat ook een stom idee??.
of dus toch maar achteraan een hoop met enkel en aleen denneappels en wachten tot ze ooit vergaan??
woensdag 7 juli 2010 - 15:22
Polplastron

Polplastron

Je kan die wel composteren volgens mij, maar dan zou ik ze wel proberen met een schop een beetje kapot te steken zodat het wat sneller gaat.

Als mulchlaag moet het volgens mij ook kunnen, maar misschien dat ze de grond wel wat zouden kunnen verzuren. Ik weet het niet zeker.

Groetjes,

Pol
woensdag 7 juli 2010 - 15:46
printemps

Printemps

Ik denk ook dat de grond ervan verzuurd
Maar met een schop die kapot steken die zijn beenhard
Maak er anders een mooie hoop van dan komt daar misschien een egel onder wonen
Ken je niemand met een houtkachel ??? want die branden zeer goed

mvg
woensdag 7 juli 2010 - 16:22
cetinel

Cetinel

ja ergens dacht ik ook dat het verzurend zou werken...
ik heb al een egel in de hof,ik verdenk hem ervan mijn eikes op te eten,eerst dacht ik dat het de eksters waren,maar ik zit bijna de hele dag buiten nu en nog geen eksters gezien die het hok ingaan.....
tis dus ofwel een egel(er zit er een,heb ze s'avonds al tegengekomen in de kippenren)
ofwel ratten(dreef)dochter heeft er een zien lopen
als je zo een egel vangt en over de schutting(2 meter)in het bos zet,zou die dan terugkomen??
voor de ratten moet ik dan ook een oplossing zoeken.....ik heb al 2 kuikentjes verloren aan "iets" en t waren niet de eksters......gedaan met los lopen van de kuikentjes(er is nog 1 aan het broeden)hier dus......
maar we dwalen af
mischien toch best enkel de denneappels ergens op een hoop dus......kan ik later het compost gebruiken voor mijn bosbessen.
tja,mensen met een kachel verwachten dat je het hout die ze voor niks krijgen helemaal tot hun huis brengt en sorteert: geen paletten hé
en ik denk zo van:ze krijgen brandstof voor niks,en doen ze niet eens moeite om te komen halen,ja foert dan he,wij kunnen onze tijd ook beter besteden dan hoor.
ik denk dat ik achteraan een hoop maak van tuingaas en daar dus gewoon alle denneappels in doe en de tijd zen werk laat doen.
woensdag 7 juli 2010 - 20:01
Mandy

Mandy

Dennenappels kunnen zo op de composthoop..... goed vermengen met nat spul zoals gras, koffiefilters etc

In deze droge tijd af en toe een emmer met water erover is ook prima.....
woensdag 7 juli 2010 - 22:35
Matabish

Matabish

Mijn tuin is een stuk dennenbos en ik heb nog nooit dennenappels zien composteren???
'k Zou ook wel graag weten of dat mogelijk is.
Dat is puur hout, dat zou dan toch een paar jaar duren.
Dennennaalden verzuren de grond niet, waarom zouden dennenappels dat dan wel doen?
donderdag 8 juli 2010 - 02:38
Mandy

Mandy

Het duurt wel een beetje langer dan bv klein snoeihout maar het gaat goed.... Ik mik de dennenappels die ik vind er altijd op, moet ik wel zeggen: het zijn er tientallen en geen duizenden
En de grond verzuurt niet daardoor.....
Maar vochtig houden, vooral niet laten uitdrogen nu, en met een lekker temperatuurtje van boven de 70 graden......... gaat prima........

Stop je handen maar een in de hoop/ bak .....en als je water erover heen gooit komt de damp eraf....... dan is het goed en verteert alles snel...... zeker nu
donderdag 8 juli 2010 - 08:35
cetinel

Cetinel

en als ik, de denneappels eerst een paar dagen in een vat met Water smijt,gaan die dan vanzelf niet water opzuigen,na een paar dagen op de composthoop of mischien beter in de bak(die is momenteel leeg)ik heb er een van de gemeente zo een groene,daarin blijven ze vogens mij ook beter vochtig?
donderdag 8 juli 2010 - 13:43
Mandy

Mandy

Ik heb een paar houten bakken staan en een 520 liter van groen plastic en die laatste is inderdaad een beetje heter...... brrrrrroeit beterrrrr.....

Maar in een lege bak zullen ze niet veel doen, ben ik bang........

Tussen ander afval broeien ze lekker mee...... op zichzelf zijn ze veel te droog....
donderdag 8 juli 2010 - 16:22
renate67

Renate67

matabisch en anderen
natuurlijk composteren dennenappels tussen andere natte dingen wel.
Dennenappels die opof mn in de humus bosgrond terecht komen zijn na een jaar toch ook zacht en al half gecomposteerd.
Jullie hebben toch ook wel eens half vergane dennenappels gezien toch???
renate
donderdag 29 juli 2010 - 23:20
Matabish

Matabish

Nee hoor Renate, daarvoor is het hier véél te droog!
Ik dacht echt dat die niet konden vergaan en 'k heb er hier elk jaar tienduizenden!
Maar dan zouden dennennaalden toch ook moeten vergaan op den duur?
Toen wij hier 25 jaar geleden kwamen wonen lagen hier een halve meter hoog naalden en 'totsen' die geen tekenen van verval toonden.
We hebben toendertijd dàgenlang gestookt om dat allemaal op te branden.
'k Heb al wel halve dennenappels gezien, maar die waren opgegeten door de eekhoorntjes.
donderdag 29 juli 2010 - 23:33
cetinel

Cetinel

ik heb de denneappels een dag geweekt in een ton en dan in de compostbak gedaan,daarna niet echt meer naar omgezien.
ik denk dat ik morgen es ga zienb of er warmte of zo is...of het dus iets "doet" zo ja,dan ga ik er nog wat bijdoen en ook nog wat ander groenafval....
donderdag 29 juli 2010 - 23:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon