menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe zit het nou

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Ik heb diverse artikelen/ teksten gevonden op internet wat gaat over combinatieteelt. Maar tot mijn verbazing zie ik daarin tegenstrijdigheden staan, waardoor ik nu niet meer weet wat juist is.

Bijvoorbeeld
Er staat Pastinaak combineert gunstig met ajuin; in het zelfde artikel staat ajuin combineert slecht met pastinaak

of
Erwten moet je zaaien tussen aardappelen. Zou goed combineren. Tegelijk zie ik staan erwten combineert slecht met bonen en aardappelen
en
Zonnebloem combineert goed met aardappelen; maar kom ook tegen dat zonnebloem slecht combineert met aardappelen.

Ik kan me voorstellen dat mensen een verschillende mening hierover /ervaring hiermee hebben. MAAR... het staat in hetzelfde artikel...dus zelfde auteur


Dus snap t niet .... Jullie wel?
zondag 8 november 2009 - 21:15
livarno

Livarno

Marianne,
Gaat mij net zo,...kom ook nog maar net kijken. Dacht misschien heeft iemand ervaring met deze combinaties.

En ja misschien wel een idee om een berichtje te sturen op die websites. Zal es kijken of ze daar de mogelijkheid toe bieden.

Groetjes
Anja
maandag 9 november 2009 - 07:55
Polplastron

Polplastron

Tja, ik denk dat iedere tuinier zo een beetje zijn dada's heeft.
Vaak zijn bepaalde "systemen" niet meer dan het gevolg van lange traditie en mondelinge overdragingen. Ze hebben meestal een gegronde oorsprong, maar blijken achteraf vaak wetenschappelijk achterhaald.

Ik denk dat je best gewoon experimenteerd.
Pastinaken en gladiolen (niet voor consumptie hé!) combineren alvast heel goed. Dat heb ik al geprobeerd.
maandag 9 november 2009 - 13:18
dendrodan

Dendrodan

heb eens ergens gelezen dat mais en erwten of bonen ook goed samen gaan. De mais wordt eerst gezaaid en dat de plantjes 3 weken oud zijn dan wordt er de erwten of bonen geplant. Deze maken gebruik van de mais stengels om te groeien, zo m oet je er geen stokken in zetten.
zaterdag 14 november 2009 - 21:34
livarno

Livarno

Marianne,
Ik heb inmiddels op een site gevraagd of ze konden uitleggen waarom zij een bepaalde gunstige combinatie van groenten op hun site aangeven. Heb ook gezegd dat ik het omgekeerde ergens anders heb gelezen. Ik kreeg als antwoord dat ze het uit boeken hadden gehaald en er zelf geen ervaring mee hadden. Tja....

Pol, denk dus dat je gelijk hebt....zelf uitproberen ... Ik heb trouwens nog nooit van de combinatie gladiolen en pastinaken gehoord. Ga die even onthouden, want ik was wel van plan om volgend seizoen pastinaken te verbouwen...

Ernestine, dank voor alle links. Helaas gaan de meeste over wisselteelt ipv combinatieteelt. Maar desondanks wel interessant hoor! Met combinatieteelt bedoel ik een tabel zoals je bijv op deze site ziet :

http://www.digirent.nl/moestuinsite/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=9

Als je hier kijkt bij ajuin, zie je dat dat niet goed zou combineren met pastinaak. Als je dan verderop bij pastinaak kijkt, dan staat daar dat dat juist goed combineert met ajuin

Dendrodan, kan me wel voorstellen dat mais steun geeft aan erwten. Kan wel een wirwar worden van stengels lijkt mij...maar heb er geen ervaring mee.

Groetjes
Anja
zaterdag 14 november 2009 - 22:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon