menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels zaaien en rode bieten

Ga naar meest recente reactie

bruins39

Bruins39

Hallo
Dit is mijn eerste vraag op deze tuinforum ik tuinnier al wel 20 jaar biologisch.
Ik zaai mijn wortelen al jaren tussen rijen sjalotten maar de laatste jaren willen mijn winterwortelen niet meer ze blijven erg klein ik strooi patentkali en tuinkorrels van ekostyle is er misschien nog iets anders in de handel dat beter werkt?Ook mijn rode bieten doen het niet meer zo goed?terwijl ik mij wel goed aan de wisselteelt hou.weet iemand raad?
bij voorbaat dank Harm
zaterdag 19 april 2008 - 19:31
Rita1960

Rita1960

Hallo Harm,

Allereerst hartelijk welkom op dit leuke, leerzame forum

Ik tuinier dan wel niet biologisch, probeer het wel indien mogelijk, maar ecologisch. Wat is jou vruchtwisseling? om de hoeveel jaar zet je de wortels en de uien op dezelfde plaats? Ik lees dat je patentkali en tuinkorrels van ekostyle gebruikt. Deze korrels ken ik niet (samenstelling?)
Gooi je er wel een echte stalmest onder of compost? Wortelgroenten waaronder wortels en rode bieten en de ui(!) willen wel een humusrijke grond, maar geen verse mest. Is de ondergrond voldoende losgewerkt?
Mijn vruchtwisselingsplan ligt 1 op 6.( alleen al voor de ui en koolgewassen) en indien mogelijk laat ik ook gewoon een jaar een stuk braak liggen (met of zonder groenbemester of gras).
Misschien kun je hier iets mee.

groetjes,

Rita
zaterdag 19 april 2008 - 20:30
bruins39

Bruins39

Hoi Rita
Bedankt voor jouw begroeting en ik hoop veel op te steken op deze forum
Mijn vruchtenwisseling is ook 1 op 6 en ik gebruik geen verse mest voor dat ik zaai maar de laatste jaren vind ik dat de wortelen en rode bieten het niet meer zo goed doen.

groetjes Harm
zaterdag 19 april 2008 - 21:19
Rita1960

Rita1960

Hallo Harm,

Uitsluitend dat je er ziektes in hebt zitten (want daar praat je niet over) en als je dan ook nog oude stalmest/compost gebruikt, zou het zo kunnen zijn dat de grond (toch) een tekort heeft aan bepaalde sporenelementen. Laat de grond eens testen op sporenelementen dan kun je dit misschien uitsluiten.

Of gebruik je andere zaden dan voorheen? Van de wortels weet ik dat ik bepaalde soorten niet moet hebben omdat ze het gewoon niet doen op mijn zand/veengrond.

Voor de rest zou ik het dan zo 1,2,3, ook niet weten.

groetjes,

Rita
zondag 20 april 2008 - 08:27
annd6

Annd6

Rita heeft je al veel goede tips gegeven

Ik wou je ook even hartelijk welkom op dit forum wensen

Groetjes
Ann
zondag 20 april 2008 - 09:35
bruins39

Bruins39

Ann ook bedankt voor het welkom op deze forum en Rita ik zal eerst even mijn grond laten onderzoeken.
Groetjes Harm
zondag 20 april 2008 - 16:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon