menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gezonde tomaten telen

Ga naar meest recente reactie

Esem

Esem

Er werd me de vraag gesteld ,wat moet of kan men doen om gezonde en een goede opbrengst te bekomen van eigen teelt van tomaten,zonder wat dan ook te moeten gebruiken van niet biologich materiaal.
(zoals gifstoffen tegen de tomatenziekte en andere belagers.)
Omdat ik de vraag zelf niet echt kan beantwoorden omdat ik geen moestuinfraek ben, vraag ik het hier liever aan de kenners.

Gr Eddy
vrijdag 29 februari 2008 - 00:49
jumperke

Jumperke

Hmmm,
Tomaten kweken zonder niet-biologische producten te gebruiken gaat wellicht niet goed.
Je kan het natuurlijk wel proberen,maar de oogst zal er aanzienlijk lager door liggen volgens mij.
Je bent ook genoodzaakt om een sproeimiddel te gebruiken tegen de tomatenplaag.

groetjes jerko
vrijdag 29 februari 2008 - 09:49
andre

Andre

Kweek al jaren tomaten in de serre en nog nooit last gekregen van de tomatenplaag de serre goed luchten en geen water geven op de bladeren kan al vele problemen voorkomen.In de volle grond is het moeilijker maar de planten onder een plastic afdak zetten is een oplossing

andre
vrijdag 29 februari 2008 - 13:21
annd6

Annd6

Tomaten kweken zonder gif te spuiten kan, mits je wat geluk hebt.
Zoals Andre zegt: goed luchten en de bladeren droog houden voorkomt veel problemen.
Optijd snoeien van de bladeren ook.
Verder kan je nog preventief basaltmeel verstuiven op de bladeren.
Vorig jaar was een erg slecht jaar en ik heb ook erg veel last gehad van de plaag en had toen besloten van te spuiten, ik had het meerdere malen moeten doen maar ik heb het niet gedaan en ik ga ook niet meer spuiten. Het is voor iedereen natuurlijk zijn eigen keuze maar ik heb liever wat minder en een échtere oogst dan meer en bespoten.
Buitentomaten zijn in een jaar zoals 2007 gewoon hopeloos en blijven oojk in betere weersomstandigheden een risisco inhouden, helaas maar het zijn nog steeds de allerlekkerste tomaten die je kan kweken, vind ik.
Groetjes
Ann
vrijdag 29 februari 2008 - 14:53
an

An

ik heb ze vorig jaar ook buiten staan in de volle grond
maar bij mij kwamen er bruine vlekken op
dus ik heb geen tomaat over kunnen houden
wanneer moet je dan spuiten
waar moet ik dan opletten
ik heb ze nu weer gezaaid gisteren
en ik hoop dit jaar toch mijn eerste tomaatje te wil
len oogsten en proefen voor de eerste keer zolang ik zaai heb ik nog nooit kunnen
oogsten
snik snik snik
vrijdag 29 februari 2008 - 18:53
Esem

Esem

Alvast bedankt voor jullie goede raad.
En hopelijk hebben ze van 't jaar een goede opbrengst van tomaten.

Eddy,
vrijdag 29 februari 2008 - 20:00
annd6

Annd6

An ,
vorig jaar was een erg slecht jaar voor de tomaten.
Wanneer je moet spuiten, als je het wilt doen:
Normaal staat dat op de verpakking, hangt een beetje af van het produkt dat je neemt. Best preventief beginnen al
Pas wel op met huisdieren en kleine kinderen in de buurt.
Groetjes
Ann
vrijdag 29 februari 2008 - 20:32
miriam

Miriam

bij de bio tomatenteelt kan men gebruik maken van gele kleverige plaatjes.
Al het ongedierte dat er tegen vliegt blijft plakken.



maandag 16 februari 2009 - 00:23
miriam

Miriam

kweken in een serre ,dan in het heel belangrijk dat men de grond eens aanpakt.
zo kende ik iemand die zijn serreke vol sneeuw smeet in de winter.

Wij :een vroeger biobedrijf zette onze serre onder water.
Dus we lieten de bevloeiing eens goed werken.

Werkten veel met lavameel en natuurlijk met natuurlijke bestrijders.
een beestje tegen een ander beestje
maandag 16 februari 2009 - 11:28
Thanja

Thanja

Ik heb de tomaten in pot staan, in een kas. Met mooi weer gaan ze naar buiten. Misschien heb ik tot nu toe heel veel geluk gehad, maar behalve rupsvraat heb ik nog nooit een ziekte gehad aan de tomaten...

Ik gooi liever een plant weg of ik heb wat minder tomaten... ik kan me niet voorstellen dat ik al spuitend over mijn planten ga. Of later... je denkt toch niet dat ik die vruchten dan ook echt ga eten .
maandag 16 februari 2009 - 21:16
Lorie

Lorie

Volledig met je eens Thanja!

Liever dan geen tomaten dan je eigen bespoten tomaten.

We nemen al genoeg rommel binnen!

Hoe kan je genieten van bijv. je eigen tomaatje op je bord als je weet, dat je er voordien vergif over gespoten hebt?
vrijdag 26 februari 2010 - 11:34
charelke

Charelke

Mijn vader stak dwars doorheen de tomatenstam een koperdraadje, na een tijdje was dat vergaan dat draadje, waarom..?. heb ik hem nooit gevraagd maar ik doe het ook nog steeds en mijn tomaten zijn ook gezond.Het zal iets met opname van kopersulfiet of zo te maken hebben denk ik...maar om welke plaag of ziekte hij het deed weet ik nog steeds niet.
groetjes
Charelke
maandag 12 april 2010 - 00:36
Eve

Eve

Ik spuit ook niet, hoor.
Maaruhhh... hoe krijg ik nu zoveel mogelijk tomaten? Ik heb veeeeel plantjes, en zo een nieuwe serre van pvc die erg goed werkt, en vroeger liet ik maar 5 trossen groeien per plant. Maar als ik de trossen eraf haal wanneer de tomaten nog niet helemaal rijp zijn en die afgenomen trossen op de vensterbank laat liggen voor het laaste beetje rijpen, kan ik er dan meer aan de plant laten?
Ik heb zin in veeeeel tomaten, en dat is nog nooit gelukt.

Groetjes,

Eve
zondag 2 mei 2010 - 14:29
verbena46

Verbena46

Charelke, het koperdraadje in de tom.plant wordt ook hier in Italie geexperimenteerd met goede resultaten lees ik op vele sites.
Het is voor de vele schimmelziektes die tom.planten aantasten oa. de "phytophthora infestans"

gr verbena
zondag 2 mei 2010 - 17:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Het koper komt dus wel in de plant terecht? Wie heeft de gevolgen getest op de gezondheid? Is dit minder of meer schadelijk dan de geteste middelen? Gaan we zelf middelen verzinnen?
vrijdag 14 mei 2010 - 17:12
lo

Lo

Het koperdraadje is een oud en probaat middel en heeft hetzelfde effect als de gekende spuitmiddelen op... koper (of wat dacht je). Het koper doet het hem. Niet echt gezond dus, want koper is een giftig metaal en je krijgt het binnen met je tomaten. Smakelijk!
In ons klimaat is het inderdaad niet evident om tomaten in open lucht te kweken. Ik doe het dus in een serre. Toch raken de bladeren op den duur aangetast door een schimmel (bruine vlekken). Geen nood. Effenaan deze bladeren wegnemen. Plant kan er tegen. En vorig jaar heb ik dus maar liefst 21 verschillende soorten tomaten geproefd, de een al smakelijker dan de ander. En dat zonder te spuiten! Als enige toegift aan de alchimist in de mens enkele weken de zwavelverdamper gebruikt, maar dat is lang niet zo giftig als al die spuitmiddelen.
vrijdag 14 mei 2010 - 20:11
ev121a

Ev121a



vorig jaar hebben we veel tomaten geoogst in de kas.
zonder dat er ziek werden .
maar we hadden niet goed gesnoeid en dicht op elkaar geplant dat was een nadeel
ik kon er niet goed bij om te snoeien en aan te binden
dit jaar heb ik minder planten gezet en verder uit elkaar gezet er gaan wel planten zoals afrikanen, pertecelie ,bassilicum en selderie ertussen voor de ziekten in de tomaten .
we moeten wel uitkijken voor trek van de wind in de kas dat veroorzaakt ook ziekten in de tomaten.

spuiten is zoals ik het doe is niet nodig maar geef niet veel water als ze gaan dragen.


Biologisch Tuinieren

zondag 16 mei 2010 - 14:22
Rita1960

Rita1960

vorig jaar voor het eerst echt tomatenplanten gekweekt.

ze stonden bij mij allemaal buiten ( geen glazen serre/kas) en een goede opbrengst gehad zonder te spuiten ( plm 8 planten) in 2009.

dit jaar meerdere soorten gezaaid. van iedere soort 3 planten..
van iedere soort staat nu 1 plant in een plastic kas(potinhoud 5 lt) .
daarnaast van iedere soort staat 1 plant in een ronde pot (3 lt inhoud) en een plant in een hoge vierkante pot.plm 2,5 lt.

de beide laatsten(3 lt en hoge pot) staan nu buiten met bescherming tegen de regen van bovenaf en plastic erachter langs...

van de beide laatsten gaat straks 1 plant de volle grond in (als het ietwat beter weer wordt)
en dan selecteren de soorten zich wel uit..
spuiten doe ik niet, wel zorg ik voor de meest optimale omstandigheden..

en voorzover het nu lijkt doen de planten het in de hoge potten het best..
dan de planten in de ronde potten en als minsten de planten die in de plastic kas staan..

alle planten zijn onder dezelfde omstandigheden gezaaid en opgetrokken.

ben benieuwd hoe dit afloopt!
groetjes,
Rita

oh ja, en niet meegenomen in het bovenstaande.. de hangtomaten (tumbling tom yellow en de cherry falls ) die hangen
maandag 17 mei 2010 - 20:42
greener

Greener

Koper tegen phytopora?
Als dit niet giftig zou zijn en goed zou werken waarom past men dit dan niet toe in het Westland of bij aardappelen?
Aardappelen zou je dus ook oplosbare kopersulfaat oid kunnen geven...
Er zal dus een reden zijn dat men dit niet doet, wie weet meer?

Sebas
zondag 22 mei 2011 - 11:02
Eniavaswen

Eniavaswen

Misschien is sproeien goedkoper en effectiever. In Gr.ne V.ngers ging het daar ook over en daar zeiden ze dat een koperdraadje door de stengel wel helpt, maar dat sproeien effectiever was.
maandag 23 mei 2011 - 15:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon