menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippen eten eieren op

Ga naar meest recente reactie

janmijnvoet

Janmijnvoet

waarom eten de kippen de eieren op???
ze krijgen genoeg eten van mij!!!
dinsdag 22 mei 2012 - 15:21
minouke

Minouke

omdat ze dat ook lekker vinden en dat is geen grap hé
Maar zo las ik in een boek over kippen dat je de schalen moogt terug geven aan de kippen en dat dat zelfs goed is voor hun maar je ze wel zodanig moet breken dat ze geen eivorm in herkennen.
Dat omdat ze hun eieren niet zouden gaan opeten want eens ze de smaak kennen eten ze het graag.
dinsdag 22 mei 2012 - 21:33
BartDR

BartDR

Wat Minouke zegt is compleet waar. Als je de kippen laat zien dat in hun eieren dat lekker spul zit gaan ze hun eieren zelf kapot pikken.

Persoonlijk raad ik af om eierschalen aan je kippen te geven.
Als je wil dat ze meer kalk eten mengel je het best zo'n zak kalketen (koop je gwn bij de boerenbond) tussen hun eten. De kalk blijft meestal toch liggen want daar zijn ze geen fan van.

Ik weet niet of je veel kippen hebt?

Wij verwisselden gwn een aantal valse eieren met de echte, als ze dan pikken op die valse dan zien ze dat er niets inzit.
Dat hielp voor ons, natuurlijk denk ik dat wij niet de slimste kippen hebben

Allesinds, hopelijk werkt het voor je
donderdag 7 juni 2012 - 08:38
HeidiA

HeidiA

hallo

Ik weet dat het al paar maanden gepasseerd zijn.

De kippen eten hun eieren op omdat ze een tekort aan kalk hebben.
Best wat je kan doen, is eierschalen verbrijzelen en deze geven aan de kippen.

Hopelijk ben je hier iets mee.

Greetz
Heidi
maandag 10 september 2012 - 22:25
huubje

Huubje

hallo
blaas eens een paar eieren uit en vul die op met een spuit tabasco gemengd met mosterd ze zullen het wel laten liggen de volgende keer
vrijdag 9 november 2012 - 23:50
zourky

Zourky

Kippen eten hun eieren op,inderdaad omdat ze het ook lekker vinden er moet maar één kip zijn die het weet hoe, en die leert het aan de anderen,afleren dat lukt niet ook niet met mosterd enz. Ik had een bak gemaakt voor het leggen van hun eieren onderaan was een schuif met daarin een stuk tapijt of iets zachts en dat was schuin dus achterkant wat hoger dan de voorkant,boven aan de rand van de bak een stuk volière gaas wat ingedrukt zodat ge een nest vorm krijgt daar een gat in gemaakt waar een ei door kan,dan daar terug een zacht stuk tapijt vast gemaakt aan de draad wel onderaan dat gat vrij maken dat het ei er door valt,een plastiek ei doorboren en vast maken aan de zijkant wel zien dat het gat vrij blijft
Een kip gaat een ei leggen waar er al één ligt,dus ze zet haar neer legt haar ei en van zodra ze recht staat rold het ei weg door het gat en valt zo in de schuif,ik had zo een bak voor twee kippen naast elkaar,bij ons hadden ze de kans niet om een ei aan te pikken,ik noemde het onze automatische ei legger
Het is wel wat knutsel werk maar loont zeker de moeite
OM het stuk zachte mat vast te naaien op de volière draad neemt men een grote nagel de kop er af wat plat slagen en daar een gaat door boorden en men heeft een grote naald

Groetjes Richard
donderdag 15 november 2012 - 11:27
dircha

Dircha

Hoi,
even over die mosterd, dat helpt inderdaad niet.
De smaakpapillen van vogels werken niet zoals die van zoogdieren. Zij proeven dat pikante gewoon niet.
Dat wil zeggen dat je deze truuk wel kan gebruiken, als je last hebt van bijvoorbeeld eekhoorns, muizen ect.. hebt die het voedsel van de vogels stelen. Meng wat cayennepeper door het voer, de ongenode gasten laten het voedsel liggen en de vogels eten het gewoon op. Zij hebben hier ook geen last van als het met mate gebruikt wordt.
Groeten.


maandag 11 maart 2013 - 21:25
daelman hendrik

Daelman hendrik

ik heb nu toch al bijna 50 jaar kippen en weet toch uit ondervinding een en ander af van die beestjes.Eieren opeten doen ze enkel als ze een ei stuk hebben getrapt.Hoe komt dat ofwel te nauwe nestbak , te weinig stro ofwel teveel kippen die in dezelfde bak willen leggen waardoor teveel eieren onder de kip.Er is een groot verschil tussen een kip de broed op een hoop eieren en een kip die een ei moet leggen in een te volle nest.De kip zet zich wat recht op het laatste ogenblik bij het leggen,dan kan het ei op de andere eieren vallen en daar het nog broos is ,gemakkelijker breken. Je mag zeker eierschalen aan kippen geven,dat geeft hen de nodige kalk terug .De eierschalen laten drogen en fijnstampen,ook schelpen van gekookte eieren mag je geven, maar eveneens fijnstampen. Het is trouwens nog goed voor hun maag ook, Indien je kippen in een houten huisje zitten zoals je er velen te koop ziet staan moet je het aantal kippen tot 5 a 6 beperken per huisje,belangrijk is als je meer kippen hebt te zorgen dat ze in een gedeelte zitten waar andere kippen niet bij kunnen anders gaan ze allen in hetzelfde huisje hokken met alle gevolgen van dien.Best je kippentuin compartimenteren dus.Men verkoopt ook huisjes voor +-10 a 12 kippen, niet doen dat is teveel kip in een te kleine ruimte, best twee huisjes dan op twee afzonderkijke plaatsen.En een haan ,die kan wel eens van kippentuin veranderen als je dat nodig acht.De zogezegde kalkeieren om de kippen te leren leggen in een bepaalde nest is overbodig en het zijn meestal die eieren die er voor zorgen dat de echte breken.
vrijdag 11 april 2014 - 12:25
myriam56

Myriam56

Wij zijn verzot op onze wyandottes wij hebben zo een bistrosetje van Ikea aan het kippekot staan en zitten tijdens het ontbijt ... lunch of avondmaal te genieten van de gekke capriolen, ... den breakdans van den haan als hij weer een hen aan het opvrijen is.... of als hij de gentelman uithangt en hun roept als hij weer een pier of een ander beestje heeft gevonden.... als hij dus van mij wat lekkers krijgt ( een naaktslak bvb. )dan komt hij die halen maar deelt die uit aan de kippen !!
Hij haalt zelfs het eten uit de poes haar muilke om zijn vrouwen te voeren, en ons gekke poes laat dat allemaal toe!!

Dieren te koop, te ruilen, gratis of gezocht

zaterdag 12 april 2014 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon