menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oerprei

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Hallo,

ik ben op zoek naar oerprei, kan iemand me helpen of raad geven waar ik aan knolletjes zou kunnen komen?
Het is een doorlevende prei, waar je alles van kan eten, zowel knol als bladeren.
Alvast bedankt!
Groetjes
Ann
dinsdag 6 maart 2007 - 15:39
Rodger

Rodger

Ann ,nu zijn er geen knolletjes alleen de preiplant zelf.De knolletjes komen pas als de plant afsterft en dit is meestal in augustus.
Ik heb dat al jaren staan ,je kan eventueel nu de porei (ver)planten om dan in augustus je eigen knolletjes daarvan te oogsten. Ik zie dat je nogal veraf woont ,anders mag je gerust bij mij het nodige plantgoed gratis komen halen.
rodger
dinsdag 6 maart 2007 - 21:20
lacegarden

Lacegarden

ik denk dat die van mij van de Loods in aalst komen
dinsdag 6 maart 2007 - 21:43
annd6

Annd6

Rodger,

dat is heel vriendelijk van je maar het is inderdaad wat ver spijtig genoeg
Moest ik eens in de buurt komen, dan laat ik het u weten.
Toch bedankt voor het aanbod!
Groetjes
Ann
woensdag 7 maart 2007 - 09:42
an

An

ann wat is oer prei en wat is het verschil tussen gewone prei en oerprei
gr an
woensdag 7 maart 2007 - 11:00
lacegarden

Lacegarden

de smaak is tussen look en rei, maar zo lekker, je kan dat in soep, in platte kaas, in boerenboter stoven, te lekker
woensdag 7 maart 2007 - 11:28
annd6

Annd6

An,
oerprei is een variant die dezelfde groeiwijze heeft als knoflook: ondergrondse bolletjes.
Alle onderdelen zijn ook eetbaar en je kan een paar van de knolletjes telkens weer planten.
Je kan de plant in alle fases eten: jonge planten, volwassen prei, zelfs de knolletjes.
Groetjes
Ann
woensdag 7 maart 2007 - 12:36
an

An

waar smaakt hij dan naar naar prei of knoflooksmaak.
gr an

als je er is een foto van maakt.graag
woensdag 7 maart 2007 - 12:39
annd6

Annd6

Ik heb nog niet het genoegen gehad om hem te kunnen proeven en ik vind niets over smaak terug in mijn boeken.
Groetjes
Ann
[afbeelding verwijderd niet-https]
Deze tekening, over de groeiwijze van de oerprei, staat in het boek van Peter Bauwens.
Een foto heb ik helaas niet.
woensdag 7 maart 2007 - 13:06
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ik heb 2 verschillende wetenschappelijke namen gevonden: Allium ampeloprasum en De wetenschappelijke naam is Allium porrum L.

Ook gevonden: wordt soms parellook genoemd.

Heb je de foto uit: Groenten, fruit en kruiden kweken in potten en bakken van Bauwens? Hier staat ook bij dat deze prei zelfs gemakkelijk in potten kunt opkweken in tegenstelling met gewone prei.

Maar 1 foto gevonden, is wel niet zo duidelijk te zien: [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 8 maart 2007 - 10:12
annd6

Annd6

hallo Tania,

bedankt voor de info!
Ik heb de foto uit het boek "Groenten kweken" van Peter Bauwens.
Dat boek waar je van spreekt had ik nog willen kopen, is het de moeite?
Groetjes
Ann
donderdag 8 maart 2007 - 11:01
Bowie

Bowie

Ben eens gaan neuzen tussen mijn boeken, ik heb 'Groenten kweken" ook + nog heel wat andere van hem. Ik vind zijn boek heel duidelijk geschreven + ook duidelijk foto's.

Dat over kweken in potten, vind ik persoonlijk wel interessant. Er staat heel dikwijls bij welke soort dat uitermate geschikt is voor in potten.
bv. voor tomaten schrijft hij dat Tiny Tim het meest geschikste is. Voor pepertjes: Tri-Fetti, aubergines: Morden Midget, tuinbonen: Sutton Dwarf, .... Of wat niet zo goed geschikt is voor potten, vb. gewone prei. Ook het soort pot, grond, bewatering komt aan bod.
donderdag 8 maart 2007 - 11:31
annd6

Annd6

Ik heb ook verschillende boeken van hem, vind ze ook erg goed en mooi ook!
Ik twijfelde bij dat boek over in potten kweken omdat er geen foto's instonden, dus nu begin ik te denken dat het misschien van iemand anders was, het was nochtans op zijn stand in Antwerpen op de tuinbeurs.
Nu moet ik wel zeggen dat ik al vanalles in potten heb gestoken
Maar het is wel interesssant om eens wat meer te weten erover, zoals je vernoemt, de soort grond, pot en de bewatering.....
Staan er in het boek foto's? Dan was het toch een ander boek dat ik gezien heb.....kan je het nog kopen?
Groetjes
Ann
donderdag 8 maart 2007 - 11:43
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Let op, het zijn geen kleur- of zwart/wit foto's, het zijn allemaal tekeningen, maar dat maakt juist nog beter.
Ann, net gekeken op de site van Bauwens. Aanbieding: de laatste ex. aan 2,50 ipv 9,95€. Dus als je geïnteresseerd bent, http://denieuwetuin.be/aanbiedingboeken2.php
donderdag 8 maart 2007 - 12:01
annd6

Annd6

Tania,

ik heb hem besteld!
Wel beetje dom dat ik hem de eerste keer op de beurs niet meegenomen heb maar ja nu weet ik toch zeker dat hij de moeite is.
Binnen twee weken zou hij hier zijn, ben benieuwd!
Groetjes
Ann

PS: net bevestigingsmail gehad
Toch makkelijk he, internet.
donderdag 8 maart 2007 - 12:21
Rodger

Rodger

Oerprei heb ik zeker al twintig jaar in mijn groententuin staan.
De smaak is voortreffelijk en ik vindt er niet echt een looksmaak in.
Het is een klein poreitje,absoluut niet zo zwaar als de andere commerciële preisoorten .
De dikste bij mij zijn een duim dik (alé mijnen duim hé !).Ik zet ze als aanvulling bij mijn gewone prei .
Het interessante aan die preisoort is dat je ze nooit hoeft te behandelen tegen de worm(preivlieg)omdat ze groeit buiten het vliegseizoen van die preivlieg.
In mei als de bloeistengel in de prei komt,dan moet je die bloem uitknijpen,want anders gaat alle energie naar die bloem voor de zaadzetting en niet naar de knolletjes.Dus grote knolletjes ....bloem uitknijpen.
groetjes
rodger
donderdag 8 maart 2007 - 20:13
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Bedankt voor de uitleg Rodger,
nu nog aan knolletjes geraken en ik ben vertrokken!
PS: ik had ze iets dikker verwacht
Groetjes
Ann
donderdag 8 maart 2007 - 20:18
Rodger

Rodger

Bedankt voor de uitleg Rodger,
nu nog aan knolletjes geraken en ik ben vertrokken!
PS: ik had ze iets dikker verwacht
Groetjes
Ann

knolletjes deze zomer of nu de preiplanten.
Als ge hier eens moest voorbijkomen,je bent altijd welkom bij ons.
De Vlaamse Ardennen zijn de moeite om eens te bezoeken.
groetjes
rodger
donderdag 8 maart 2007 - 20:47
annd6

Annd6

Rodger,
dan ga ik toch eens op je uitnodiging ingaan, er woont familie van ons in de buurt, misschien kunnen we een ommetje maken.
Dus wacht ik dan best op de zomer of kan ik met de planten ook voort?
Ik laat je zeker iets weten als het zou lukken van langs te komen, alvast bedankt!
Misschien kan ik je dan plezier doen met een peper- of speciaal tomatenplantje?
Groetjes
Ann
donderdag 8 maart 2007 - 21:34
Rodger

Rodger

Oké jij beslist wanneer je ze afhaalt,nu de planten of eind sept. -augustus de knolletjes.
rodger
vrijdag 9 maart 2007 - 12:06
annd6

Annd6

Rodger ik zend je een mail.
Groetjes
Ann
zondag 11 maart 2007 - 22:32
Rodger

Rodger

Oké in orde, ondertussen al ontvangen en geantwoord.
groetjes
rodger
zondag 11 maart 2007 - 23:15
annd6

Annd6

Hey Tania!

Het boek is al toegekomen!
Op 5 dagen tijd, dat is snel hé.
Nu heb ik weer leesvoer.
Zeg, je kan zelfs asperges in een pot kweken!
Je hebt gelijk met die tekeningetjes is het erg duidelijk te volgen.
Groetjes
Ann
dinsdag 13 maart 2007 - 09:35
Bowie

Bowie

Ik vind het zo lekker ouderwets geschreven, het leest heel gemakkelijk zonder onnodige poespas.

En het formaat is handig + het is pocket, dus het geeft niet als er als eens een vlek of komt of iets dergelijks.

Jij hebt daar natuurlijk een koopje gedaan, zeg nu zelf voor 2,50€, daar kunt ge gene miskoop mee doen.
dinsdag 13 maart 2007 - 09:42
annd6

Annd6

Nee daar heb je gelijk in, voor 2,5 euro zoveel info!
Ik wil hem zo snel mogelijk lezen.
Ann
dinsdag 13 maart 2007 - 09:49
jeffy1

Jeffy1

Oerprei vindt je in het tuincentrum "Floralux" in Dadizele met hopen (ik heb niet gelet op de verkoopprijs)
maandag 2 april 2007 - 13:26
annd6

Annd6

Jeffy 1,

ik ben al in het bezit van oerprei dankzij Roger!
Groetjes
Ann
maandag 2 april 2007 - 14:16
printemps

Printemps

oerprei is ook te koop op de web-side van de nieuwe tuin
zoek bij rara uitjes
binnenkort zijn er open tuin,deurdagen

grtzz
donderdag 12 april 2007 - 00:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon