menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

VIJGENBLADPOMPOENEN te koop

Ga naar meest recente reactie

kris79

Tekst aangepast

Kris79

Hallo plantenliefhebbers

heb een mooie oogst dit jaar van de nog vrij onbekende zeer mooie vijgenbladpompoen!!!
dit zijn mooi gladde rond-ovale vruchten donker groen schil met witte vlekken ,met een gewicht van ongeveer 3kg!!!de vruchten zijn zeer geschikt om als decoratie te gebruiken,of om eens iets anders dan een oranje pompoen,uit te hollen als Halloweenpompoen!maar ook zijn ze niet alleen mooi als decoratie,maar ze zijn ook lekker (zie uitleg hieronder via Wikepedia).
daar ik een mooie oogst ervan liggen heb,wil ik aan geintresseerde deze aan schappelijke prijs aanbieden: nl. slechts;2,5euro/stuk!!!(vorig jaar deze in tuincentra zien liggen aan 18euro per stuk!!!).bij aankoop van 5 stuks zelfs slechts 10euro!!!
de vrucht heeft in tegenstelling tot gewone pompoenen,wit vruchtvlees en geen witte maar zwarte zaden!!!
voorlopig nog een 30 tal beschikbaar;dus kom nu je keus maken!!!enkel af te halen,vanwege het gewicht te duur om op te sturen!
ps: ook andere vruchten en siermaiskolven te koop aan schappelijke prijzen!

Vanwesemael Kris
Zandstraat 13
3980 Tessenderlo
[email protected]

Mvg
kris

Vijgenbladpompoen
Taxonomische indeling
Rijk:
Plantae (Planten)
Stam:
Embryophyta (Landplanten)
Klasse:
Spermatopsida (Zaadplanten)
Clade:
Bedektzadigen
Clade:
'nieuwe' Tweezaadlobbigen
Clade:
Fabiden
Orde:
Cucurbitales
Familie:
Cucurbitaceae (Komkommerfamilie)
Geslacht:
Cucurbita (Pompoen)
soort
Cucurbita ficifolia
Bouché (1837)
De vijgenbladpompoen (Cucurbita ficifolia) is een plant uit de komkommerfamilie (Cucurbitaceae). De plant heeft bladeren die de vorm hebben van vijgenbladeren. De bloemen zijn geel en bestaan uit vijf bloembladeren, ze staan solitair in de bladoksels.
De vruchten zijn rond of ovaal en worden tot 50 cm groot. De gladde schil wordt rijp gemarmerd, groenig wit of groen met witte strepen en vlekken. De vruchtsteel is afgerond vijfkantig met een iets bredere vruchtaanzet. Het vruchtvlees is wit en vezelig. De vruchtholte bevat vele platte, zwarte of bruine, tot 2,5 cm grote zaden.
Het vruchtvlees van onrijpe vruchten wordt gestoofd en als groente gegeten of in soepen verwerkt. Rijp vruchtvlees wordt zoet ingelegd of tot jam verwerkt. Ook wordt uit het vruchtvlees een alcoholische drank bereid. De zaadkernen kunnen ook worden gegeten.
De vijgenbladpompoen komt oorspronkelijk uit Midden-Amerika en wordt in tropisch Amerika, Afrika en Zuidoost-Azië (vooral op de Filipijnen) verbouwd.
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
dinsdag 7 oktober 2008 - 18:27
summerspookje

Tekst aangepast

Summerspookje

Hallo plantenliefhebbers

heb een mooie oogst dit jaar van de nog vrij onbekende zeer mooie vijgenblad

Vanwesemael Kris
Zandstraat 13


kan het niet wat dichter aub!!!?

groetjes
summer
dinsdag 7 oktober 2008 - 19:54
corneel

Corneel

hallo,
zou je anders zaad kunnen opsturen, kan ruilen heb zelf heel veel sierpompoenen zowel zaden als vruchten. Doe ze ook weg.
groeten
woensdag 15 oktober 2008 - 22:17
kris79

Tekst aangepast

Kris79

hallo

@summer : sorry,ik woon nu eenmaal in Tessenderlo.wil jouw ook wel zaden opsturen als je intresse hebt?eventueel te ruilen,tegn iets van zaden van vaste planten ofzo,die ik nog niet in mijn bezit heb,of tomatenras ?indien intresse geef je je adresgegevens maar door

@Corneel:wil ook jouw wel wat zaden opsturen ervan,wil eventueel ruilen tegen wat ik hiet bij summer reeds gezegd heb,of als je een mooie dikke soort pompoen hebt,waarvan je me enkele zaadjes kan opsturen?indien inresse geef je je adres gegevens ook maar even door

*al diedene die ook nog graag wat zaden hiervan willen ruilen laat het hier even weten en geef ook jullie adresgegevens door,zal 1van de dagen dan een pompoen opensnijden en zaden laten drogen en verdelen,en verpakken om jullie op te sturen!

mvg
kris
woensdag 15 oktober 2008 - 22:35
summerspookje

Summerspookje

kris,
bedankt voor het voorstel hoor, maar ik zou niet weten waar ik ze zou moeten zetten, en zaden van groenten heb ik niet , ik zou dus ook niet kunnen ruilen, maar ik vond de vruchten prachtig , en had je dichter gewoond was ik er komen kopen, daarom ook min vraag (kon het niet wat dichter)daar was verder niks mee bedoeld hoor, en indien ik zaden heb van vaste planten laat ik dit zeker weten op het forum

groetjes
summer
donderdag 16 oktober 2008 - 21:44
kris79

Kris79

hallo iedereen

wil jullie nog even laten zien hoe mooi deze pompoenen wel zijn,voor te gebruiken tegen halloween met een theelichtje in!
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]

mvg
kris
woensdag 22 oktober 2008 - 20:45
summerspookje

Summerspookje

hallo iedereen

wil jullie nog even laten zien hoe mooi deze pompoenen wel zijn,voor te gebruiken tegen halloween met een theelichtje in!
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]

mvg
kris
GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

summer
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 22 oktober 2008 - 21:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon