menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote kaardebol

Ga naar meest recente reactie

bertneveux

Bertneveux

Ik heb een paar honderden zaailingen van de grote kaardebol (Dispacus fullonum)
gratis af te halen.

adres te verkrijgen via website,

www.postandrail.be

[email protected]
dinsdag 13 november 2007 - 13:58
Lysianthus

Lysianthus

Dipsacus fullonum of kaardenbol


De kaardenbol mag dan z'n nuttige functie voor het kaarden van wol hebben verloren, dit neemt niet weg dat het een sierlijke plant is. Zowel in bloei als overdekt met rijp of een vleugje sneeuw, levert hij een feeëriek schouwspel op. Kaardenbol komt in het wild voor in met name het stroomgebied van de Belgische Maas en is een van de planten die deel uitmaakt van vegetaties in het fluviatiele district.

Kaardenbol of weverskaarde is een tweejarige plant. Dat wil zeggen, dat pas in het tweede jaar de bloemen op lange stengels verschijnen. De in het wild groeiende kaardenbol is een beschermde plant.
De bloemen van de kaardenbol staan in brede kransen op het cilindrische bloemhoofd
De plant is hier van oorsprong niet inheems, maar is verwilderd. De bakermat van de kaardenbol ligt in Azië.
Op een kalkrijke kleigrond groeit de plant het beste, hoewel een humusrijke, vochtige grond hem ook heel goed past. De kleine roze tot paarsroze bloemen staan in geelbruine omwindselbladen die samen de ovaalvormige, cilindrische bol vormen.

Kaardenbol (Dipsacus fullonum) bloeit in juli - september op 1 - 2 m lange stengels. De sierlijke bloemen staan in kransen rondom de bol en komen etagegewijs tot bloei. De bol heeft een grootte van 4 - 8 cm. Aan de voet van de bol zitten lange stroschubben, die naar boven toe gekromd zijn. Alles (bladeren, bloemstengels en bol) zijn gestekeld. Het is niet bepaald een plant om zonder handschoenen aan te pakken. De bladeren zijn spits langwerpig en met hun voeten vergroeid aan de stengel.
Kaardenbol behoort tot de kleine familie van de kaardenbolachtige (Dipsacaceae). Tot deze familie behoren o.a. ook Scabiosa (schurftkruid) en Succisa (blauwe knoop).

Droogbloem
Kaardenbol kan het beste op de gewenste plaats worden gezaaid. Ze zijn in jong stadium nog goed verplantbaar. Plant op een onderlinge afstand van 15 - 30 cm. In volle zon of halfschaduw komen ze goed tot hun recht. In het tweede jaar wordt rijkelijk zaad gevormd. Ze zaaien zich vanzelf weer uit. De hoeveelheid zaden dat uit de bollen vrijkomt, kan tot hinderlijk veel planten leiden. Vooral in steppeachtige vegetaties groeit kaardenbol graag; vandaar dat het gazon tot hun lievelingsplekje behoort.

Kaardenbol kan na de bloei worden gedroogd. Het is een prima droogbloem voor droogboeketten. Alle delen van de plant worden door droging stroachtig en zijn zeer lang houdbaar. Veel fraaier is het om de uitgebloeide stengels met hun bollen te laten staan voor een sprookjesachtige sfeer als ze zijn berijpt of besneeuwd.

dinsdag 13 november 2007 - 14:44
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 13 november 2007 - 14:44
bertneveux

Bertneveux

Lysianthus,

dank voor de mooie uiteenzetting, is inderdaad een prachtige plant, en heeft honderden zaailingen voor me nagelaten,daarom wil ik ze graag geven aan mensen die deze plant weten te waarderen, of willen ontdekken.

zaailingen kunnen GRATIS afgehaald worden( je mag ze zelf uitdoen)!!!

dinsdag 13 november 2007 - 15:04
Lysianthus

Lysianthus

Graag gedaan hoor bertneveux, ik heb helaas een klein stadstuintje, anders was ik al een enthousiaste kandidaat
dinsdag 13 november 2007 - 16:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon