menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte vlieg

Ga naar meest recente reactie

Thuja49

Thuja49

Wat te doen tegen witte vlieg.

Zo in het najaar kan het voorkomen dat er een wolk witte vliegjes van de kolen afkomen als u daar per ongeluk tegen aan loopt.



Eigenlijk behoort de witte vlieg niet tot de vlieg maar tot de luizen.Motluizen worden ze ook wel genoemd. Er zijn er honderden soorten van, die eigenlijk niet in ons klimaat thuishoren maar ooit zijn geïmporteerd. Er zijn twee soorten, de kaswitte vlieg(uitsluitend in verwarmde kassen dan wel huiskamers) en koolwitte vlieg die buiten leeft.
De kaswitte vlieg zien we op allerlei sierplanten, zoals fuchsia’s en brengt in Nederland veel economische schade toe.



Wat we zien rondvliegen zijn volwassen exemplaren.De vleugels zijn met een wasachtige stof bedekt, zodat ze een wit uiterlijk krijgen. Een volwassen kas witte vlieg leeft circa 6 weken en een koolwitte vlieg iets langer.
In die tijd worden er in cirkels eitjes gelegd, die met of zonder bevruchting uit kunnen komen. Liefst aan de onderkant van de bladeren. Als het niet kouder is als een graad of 20 komen er na circa 9 dagen larve uit de eitjes. Ze zoeken op het blad een sapstroom en steken daar hun zuigsnuit in. De larve wordt doorschijnend groen en erg plat. Na een week of drie, drie vervellingen later, vormt hij een pop. Met warm weer komt na circa vijf dagen een volwassen insect uit met vleugels.

De meeste bladeren kunnen goed tegen wat witte vliegjes.Witte vlieg is met wat water goed te verwijderen.Ze scheiden een zoete stof af, die in feite wordt gevormd door de uit het blad opgezogen suikers.Op deze zoete stof is de kans op schimmelvorming groot. Dit kan zo massaal voorkomen dat de fotosynthese wordt belemmerd. Het blad kan zo afsterven.


Encarsia Formosa

 opzuigen met een kruimeldief in de kas.
 Biologisch d.m.v. de sluipwesp Encarsia Formosa.
 Bespuiten van het blad met water en afwasmiddel. Neem 1 theelepel
afwasmiddel op 4 liter water en bespuit om de 4 dagen de onderzijde van het
blad.
 Regelmatig met de plant schudden. U verstoort hierdoor de voortplanting, het
geen leidt tot minder witte vliegjes.
 Witte vlieg wordt aangetrokken door geel. Hang gele kleverige platen in de
kas zodat de vliegjes hierop blijven plakken.
 Lieveheerbeestjes zijn dol op witte vliegjes…..

vrijdag 6 juni 2008 - 09:28
Lysianthus

Lysianthus

Hallo Thuja49,

Allereerst hartelijk welkom op het tuinadviesforum.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik zie dat je al direkt een interessante bijdrage levert over de witte vlieg.
Als het de bedoeling is dat je een antwoord geeft op een topic dan kan je bij desbetreffende topic op antwoord drukken.
Zo weet diegene, dat je op zijn vraag reageert en wij kunnen het ook allemaal lezen en er uit leren.
Je lijkt me een echte aanwinst voor ons.
Tot hoors

vrijdag 6 juni 2008 - 09:43
Thuja49

Thuja49

thx Lysianthus ,

dat je mij wat wegwijs maakt
t'is nog wat klungelen in het begin .

Groetjes
Thuja
vrijdag 6 juni 2008 - 09:53
Esem

Esem

Ook hier ,
misschien even de vraag stellen op het topic van bloemen en planten zodat je een gerichter antwoord kan krijgen op je vraag.
Je zit hier op een topic dat uitsluiten over cactus en vetplanten gaat.
En kolen is een gans ander produkt.
Ik schrijft dit maar om meer antwoorden te kunnen krijgen op je vraag over witvlieg op je kolen.

Gr Eddy,
vrijdag 6 juni 2008 - 11:36
Thuja49

Thuja49

T'is er wel aan te zien dat het een passie is voor jou
prachtig die foto 's.
Ik wilde eigenlijk gewoon een antwoord geven op de vraag over witvlieg
maar dat lukte mij niet meteen.
Witvlieg op planten , maar ik leer het nog wel .
Toch bedankt voor jou reactie , kon ik intussen ook mee gnieten van je mooie foto's
vrijdag 6 juni 2008 - 12:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon