menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo bloemenvrienden,

Ik heb van iemand een orchidee gekregen omdat hij niet meer bloeide, maar nu mijn vraag,toen de plant niet meer bloeide hebben ze de steel tot aan de grond afgeknipt, is deze nog in bloei te krijgen? of kan dat niet meer? ik geloof ooit zoiets gelezen te hebben, weet iemand dit?
zondag 29 juli 2007 - 11:49
krissie

Krissie

Hallo corrielat ,
als de orchidee een phalaenopsis is ,is die zeker nog in bloei te krijgen.
Normaal moet de stengel van de uitgebloeide orchidee afgeknipt worden
op 3 à 4 ogen ,daaraan komt dan een nieuwe bloemstengel.
Die rest v/d stengel die blijft staan kan ook helemaal verdrogen .
Die dan best verwijderen,
Vanuit de grond komt dan de nieuwe tak , en soms wel twee takken .
Na de bloei de plant 3 maand heel weinig water geven,(hem bijna vergeten)
Als de nieuwe tak zicht laat zien ,starten met hem orchideenmeststof te geven.
De plant moet licht staan , maar niet in de zon .
Bij een juiste behandeling heb je terug een bloeiende plant na een 4 maand rustperiode.
De bloei kan langer dan 2 maand duren .
je moet er wel wat geduld voor opbrengen.

Ik hoop dat ik er je wat mee verder geholpen heb ,
als het een andere soort is ,weet ik het ook niet ,
maar ik vermoed dat dit ongeveer hetzelfde zal zijn .

groetjes ,
Krissie
zondag 29 juli 2007 - 12:45
corrielat

Corrielat

Hallo Krissie, ik weet niet welk soort het is, maar ik ga het doen zoals jij zegt, en als hij ooit weer eens gaat bloeien zal ik hem hier laten zien, ik vindt het altijd leuk wanneer een plant bij iemand anders afgeschreven is weer in bloei te krijgen, is me al vaker gelukt
zondag 29 juli 2007 - 13:02
Tanja

Tanja

Mij hebben ze altijd gezegd dat de plant eerst een nieuw blad moet aanmaken alvorens er een nieuwe bloemstengel komt.

En als ik hier kijk naar onze planten, blijkt dat ook zo te zijn.

Groetjes,
Tanja
zondag 29 juli 2007 - 13:17
corrielat

Corrielat

Hallo,
Ik ben heel erg benieuwd, en wacht maar af, hopelijk kan ik er nog eens een mooie foto tonen met een bloeiende orchidee
zondag 29 juli 2007 - 15:52
Jeannette1

Jeannette1

Hai Corrielat, Toy Toy Toy, bij Ger lukt het altijd met uitgebloeide Orchideën die hij soms van anderen krijgt.

Ik wens jou net zoveel suc6 als Ger altijd heeft!!!

Groetjes, Jeannette
zondag 29 juli 2007 - 16:08
Fons

Fons

Corrie, is het mogelijk een foto mee te geven want het orchideenbestand is zeer uitgebreid.
zondag 29 juli 2007 - 17:06
hildavw

Hildavw

Ik heb juist van mijn buren ook 2 uitgebloeide orchideeën gekregen en heb er nog een staan die bijna uitgebloemd is.
Zal het proberen zoals hiervoor aangeraden.
Spijtig genoeg zitten er bij die 2 geen kaartje bij.
Hilda
zondag 29 juli 2007 - 17:24
corrielat

Corrielat

iK HOOP DAT HET LUKT[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hallo Fons, degene die apart genomen is ,is de bewuste plant, van de andere is er eentje uitgebloeid maar daar blijf ik voorlopig af, ik hoop dat je iets kan zien, is wel klein plantje he.
zondag 29 juli 2007 - 17:26
jumperke

Jumperke

Idd.het is een Phalaenopsis.

groetjes jerko
zondag 29 juli 2007 - 19:37
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Eigenlijk zijn alle Orchideen op u foto's van de soort Phalaenopsis.

groetjes jerko
zondag 29 juli 2007 - 19:40
Fons

Fons

Corrie, is inderdaad een phalaenopsis in de toestand waarin het zich bevind is het aangeraden te verpotten in goede orchideengrond.
zondag 29 juli 2007 - 20:13
corrielat

Corrielat

Wat is het verschil tussen phalaenopsis of een andere orchidee? ik dacht dat alle orchideeen hetzelfde waren, wat verzorging betreft,
zondag 29 juli 2007 - 20:22
Fons

Fons

Er zijn een massa (duizenden) orchideen soorten met telkens hun specifieke verzorging betreffende temperatuur, standplaats zomer winter licht zon, watertoediening, voeding, plantmedium, bloeivoorwaarden ezv.
Phalaenopsis is daarvan de meest aangebodene.
zondag 29 juli 2007 - 22:44
Botanist

Botanist

Corrie, is inderdaad een phalaenopsis in de toestand waarin het zich bevind is het aangeraden te verpotten in goede orchideengrond.


Hier vooral vermijden gewone pot of kompostgrond te gebruiken, of je bent ze vroeg of laat onherroepelijk verloren. Het voor mij beste orchideenmengsel bevat een heel groot gedeelte sparrenschors, wat het geheel luchtig maakt. Orchideen in de natuur, ten minste aanverwante soorten aan Phalaenopsis zijn epyphieten die in de bomen groeien en zich aan takken van bomen of andere planten vasthechten met hun wortels om daar hun vocht en voedsel te vinden. Ik gebruik zelf zuiver sparrenschors voor al mijn epyphietische orchideen en giet met regenwater.
Emilio
maandag 30 juli 2007 - 01:14
corrielat

Corrielat

Bedankt allemaal voor jullie tips, ik ga ze zeker goed verzorgen zoals jullie aangeven,
mijn orchideeen staan inderddaad in schors was al bij aankoop, moet je dit ook verversen? en wanneer?
wat dat regenwater betreft meestal giet ik al mijn kamerplanten indien voorradig met regenwater, op dit moment ook geen gebrek, regenwater genoeg
maandag 30 juli 2007 - 08:19
hildavw

Hildavw

Nog even een vraagje i.v.m. de pot.
De meeste orchideeën worden verkocht in een doorzichtige pot. Waarom ?
Maar onlangs zag ik in een tuincentrum overpotten, waarbij stond "voor orchideeën". (Ik denk hoofdzakelijk de vorm ???)
Wat is dan het nut van doorzichtige potten ?
Is dat noodzakelijk ?

Alvast bedankt

Hilda
maandag 30 juli 2007 - 11:58
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Orchideeën gaan rapper dood door teveel dan aan te weinig water. Net ergens in een andere topic gelezen.

Misschien daarom dat ze in doorzichtige potten zitten, dan zie je perfect of ze water nodig hebben of niet.
Of omdat de wortels licht nodig hebben. Is maar een idee hoor.

Want idd als je die koopt zitten die altijd al in zo'n pot, en dan pas evt in een overpot.
maandag 30 juli 2007 - 12:17
hildavw

Hildavw

Ik dacht eigenlijk dat het was omdat ze in de natuur gewoon op bomen groeien en dus veel licht nodig hebben.
Maar waarom dan overpotten verkopen ?

groetjes van Hilda
maandag 30 juli 2007 - 12:33
Bowie

Bowie

Voor sierwaarde zeker Hilda.
maandag 30 juli 2007 - 12:54
Fons

Fons

Die doorschijnende potjes zijn niet echt noodzakelijk maar men heeft steeds kontrole over het wortelgestel, een ompot of overpot dient ook voor de sierwaarde maar in eerste instantie word hier een bodempje water ingezet en eveneens kleikorrels waarop de plant komt zodat de plant niet rechtstreeks in het water staat en door verdamping van het water in de overpot een vochtige omgeving voor de orchidee gecrieerd word.
maandag 30 juli 2007 - 21:06
jumperke

Jumperke

Er zijn zelfs sommige soorten orchideen die moeten worden onderhouden door een mierenkolonie.
Dus bij wijze van spreken moeten er mieren aan de wortels eten.HAHA

groetjes jerko
maandag 30 juli 2007 - 21:42
Peppody

Peppody

Ikzelf heb ze gewoon in geglazuurde aardewerken bloempotten staan, niet waterdoorlatend dus. Ik vind het gewoon mooier dan die doorzichtige potjes die dan weer op een schoteltje moeten. Ik heb ze al jaren en krijg ze ieder jaar in bloei. De Phalenopses (spelling zal wel niet goed zijn ) bloeit bij mij aan 1 stuk door op dezelfde stengel die ik eigenlijk nooit afknip.(gevolg is dat die stengel al 3x langs het stokje van boven naar beneden en weer retour is geleid...) Dan zijn er die bloemstengels vormen die na de bloei afsterven en gewoon afgeknipt kunnen worden. Ik pot ze wel ieder jaar over, meestal in het voorjaar wanneer het mooi weer is, dan geef ik ze ook een douche met de sproeier.
Zo zie je maar, een ieder doet het weer anders. Zolang de luchtwortels groene puntjes hebben dan voelen ze zich lekker en kun je zo door blijven gaan. (is mij ooit verteld en klopt ook bij mijn planten)
Veel succes! Ik hoop dat je de orchidee volgend jaar bloeiend kan laten zien!

dinsdag 31 juli 2007 - 07:06
Tine

Tine

Ik heb ze al jaren in glazen vazen met onderin kleikorrels en mos. De planten bloeien vrijwel constant .Eéntje bloeit zelfs al 4 jaren continue met tientallen bloemen.( 2 hoofdtakken en verschillende zijtakken)

Tine
dinsdag 31 juli 2007 - 11:15
corrielat

Corrielat

Hallo tine

Ik hoop dat ik met die van mij ook zoveel geluk heb, ik ga alle adviezen opvolgen, en water geven doe ik niet meer veel, dat heb ik hier al geleerd
dinsdag 31 juli 2007 - 13:55
tampier78

Tampier78

Nog even een vraagje i.v.m. de pot.
De meeste orchideeën worden verkocht in een doorzichtige pot. Waarom ?
Maar onlangs zag ik in een tuincentrum overpotten, waarbij stond "voor orchideeën". (Ik denk hoofdzakelijk de vorm ???)
Wat is dan het nut van doorzichtige potten ?
Is dat noodzakelijk ?

Alvast bedankt

Hilda


Gebruik plastic potten of terracotta potten met gaten. Bij hoge temperaturen houden deze laatste de wortels koeler, maar het grondmengsel droogt wel sneller uit omdat ze poreus zijn. Voor een phalaenopsis gebruik je best een transparante pot, anders maakt de plant te veel luchtwortels aan en verliest ze het contact met de potgrond en dus voedingsstoffen.
maandag 20 augustus 2007 - 20:27
hildavw

Hildavw

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit zijn de 3 potjes orchideeën die ik nu heb staan. Ik heb er vorige week glazen potjes voor gekocht en heb er onderin een laagje mos gelegd en daarop heb ik de orchideeplantjes gezet en de openingen opgevuld met kleine stukjes schors.
Zou dat zo voldoende zijn ?
groetjes
Hilda
dinsdag 21 augustus 2007 - 12:07
jumperke

Jumperke

Dat si zeer goed!

groetjes jerko
dinsdag 21 augustus 2007 - 13:07
Fons

Fons

Hilda,Dat ziet er wel mooi uit maar toch maar opletten bij watergeven want dat kan niet weg met als gevolg wortelrot onderaan.
dinsdag 21 augustus 2007 - 18:49
jumperke

Jumperke

Ja,dat wel.

groetjes jerko
dinsdag 21 augustus 2007 - 19:29
hildavw

Hildavw

Ik geef zo om de 1 à 2 weken een scheutje water en de wortels komen, voorlopig toch, tot op ongeveer 3 cm van de bodem van de vaas.
Als de wortels lager komen, zal ik proberen er onderaan eventueel nog wat keitjes te leggen, zo hebben ze wel de vochtige lucht, maar niet het directe nat.
afwachten dus
bedankt voor de raadgevingen
Hilda
dinsdag 21 augustus 2007 - 21:15
jumperke

Jumperke

Dat is goed.

groetjes jerko
woensdag 22 augustus 2007 - 15:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon