menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloem of plant die ik nu nog in pot kan zetten

Ga naar meest recente reactie

Koen007

Koen007

Zijn er nog mooie bloemen die ik nu nog kan in een halfronde pot kan zetten en die zijn bloei nog moet krijgen? De pot staat buiten op het terras. Mijn eerste idee was dat het nu te laat is om nog een plantje te kopen omdat alle mooie bloemen al in bloei staan maar wie weet kan ik er toch nog mooie bloemen in bewonderen deze zomer?

De pot heeft de vorm van een halve bol met bovenaan een diameter van ongeveer 40cm.

Suggesties welkom.

Alvast bedankt
donderdag 6 juli 2006 - 14:34
nientje

Nientje

hallo, eenjarigen kunnen er nu toch nog in, surfina's of verbena of afrikaantjes.....ik denk dat er toch nog veel te koop zijn, ofwel iets van verschillende sedums, daar zijn ook verschillende bladkleurtjes in, keuze genoeg, of moet het werkelijk iets zijn dat nu nog in bloei moet komen?
nientje
donderdag 6 juli 2006 - 14:44
Tomateboer

Tomateboer

Ja hoor,eenjarigen kunnen nog altijd
grt
donderdag 6 juli 2006 - 17:15
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

hallo

je kunt nog heel wat bloeiend kopen in tuincentra
nadeel van de aanschaf van eenjarigen die reeds tamelijk uit de kluiten gewassen zijn, dat ze sneller zullen uitgeboeid zijn. Planten worden toch wel wat geforceerd

Als je een definitieve plant voor in pot wil, kun je inderdaad vaste planten (al dan niet assortiment of 1 soort) er in zetten. In goede tuincentra vind je potten van een zekere grootte, dat vult je pot sneller en de planten zijn steviger dan in de klassieke kleine potjes. Sedum is zeker een mogelijkheid

maar grassen staan ook mooi in pot

of misschien vind je wel een Agapanthus of een Tulbaghia (bloeit gans de zomer) mooi met lila bloemen (zie foto) en die heb je dan voor vele jaren want die neemt duidelijk toe in omvang. Nadeel van die 2 laatste tips dat je ze ergens moet kunnen overwinteren

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 6 juli 2006 - 19:42
sugar

Sugar

Agapanthus hoeft echt niet binnen hoor. Mijn plant overwintert nu al drie jaar buiten ... gewoon een goed beschut hoekje zoeken
donderdag 6 juli 2006 - 21:29
Nigella

Nigella

je hebt veel soorten agapanthussen, een groot deel kun je inderdaad buiten laten staan er zijn er zelfs die in de grond kunnen overwinteren, maar dan beiden beschermd. Er zijn er zeker ook een groot deel die wel binnen moeten. Ik zelf heb veel soorten ( ik kweek er nog steeds bij - beetje freak) en ik heb er nu ook in volle grond gezet die vorig jaar nog in potten van 30 cm stonden. Ik ga die voor 't eerst in volle grond laten overwinteren. Maar de meeste soorten staan in potten en gaan de serre in ' winters
Blijkbaar als je noppenfolie met bobbelkant langs buitenzijde in je potten steekt , kun je ze ook beter overwinteren buiten.
donderdag 6 juli 2006 - 22:35
Koen007

Koen007

ok, bedankt allemaal. Ik zal eens een kijkje gaan nemen in het tuincentrum in de buurt. Had ik misschien ook wel kunnen verzinnen
vrijdag 7 juli 2006 - 08:07
Catgarden

Catgarden

Hoi Nigella,

De kleinere soort Agapanthus, namelijk de Headborne hybrids, overleven het in volle grond zonder bescherming.
Ze staan nu al 4 jaar bij mij in de tuin en ze komen elk jaar mooi terug.

Dat is er eentje net voor open gaat om te bloeien. Ze zijn nogal intens donkerpaars en met Carex elata 'Aurea' erachter met zijn fel geel-groen blad is dat een super contrast.
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 7 juli 2006 - 10:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon