menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pieris Japonica "Temple Bells" wordt bruin

RakkerNL

RakkerNL

Hallo allemaal; ik heb ongeveer 3 manden geleden twee Pieris Japonica "Temple Bells" gekocht. Ik heb ze allebei in potten, ze krijgen zon in de ochtend en schaduw in de middag en -ik denk- genoeg water. Een Pieris doet het prima, maar sinds een paar weken begint de ander bruine/koper bladen te krijgen en er zit er gen glans meer in de bladen. Ik behandel ze allebei precies hetzelfde. Ik voeg hier een foto van de "zieke" Pieris.

Weet iemand wat er aan de hand is? Tips?

Bedankt allemaal!

Bloemen & Planten

dinsdag 14 november 2017 - 09:10
Tuinprins

Tuinprins

Zou eventueel een beginnende phytophtora aantasting kunnen zijn. Phytophtora is een ziekte die vooral toeslaat als de planten te nat staan. Aan de wortels kun je het meestal wel zien: die zijn zeer donkerbruin van kleur terwijl ze eigenlijk licht bruin moeten zijn. Dat de ene plant er nog prima uitziet kan er mee te maken hebben dat die sterker is en dus meer weerstand tegen phytophtora heeft.

Als je planten koopt is het zeer belangrijk dat je ook de wortels bekijkt. Nu zal niet ieder tuincentrum blij zijn als jij een plant uit de pot haalt om de wortels te controleren maar je zegt dan maar dat dat moet van De Tuinprins!

Tegen phytophtora is in principe weinig te doen, er is geen middel waarmee een aangetaste plant kan worden genezen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 16 november 2017 - 19:26
RakkerNL

RakkerNL

Haha! Ok, ik zal vanaf nu kijken hoe de wortels eruit zien. Bedankt voor je hulp!
zaterdag 18 november 2017 - 14:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon