menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat moet ik doen bij deze orchidee en plant?

Ga naar meest recente reactie

woman

Woman

Hallo,

Ik heb niet veel bloemen of planten in huis, maar zou toch graag willen dat ze overleven.
Ik geef toe dat ik hier niet goed in ben.
Daarom heb ik advies nodig. Wat moet ik doen met de orhidee en plant die je op de foto ziet?
Ik geef ze regelmatig water, maar verder weet ik niet hoe ik het moet doen...

Bloemen & Planten

donderdag 26 januari 2017 - 09:31
woman

Woman

En wat doe ik bij deze bloemen?
Ik heb ze gisteren allemaal water gegeven.

Bloemen & Planten

donderdag 26 januari 2017 - 09:35
Marei

Marei

Je zou misschien eens kunnen beginnen met minder water te geven.
Staat die Phalaenopsis (orchidee) op een radiator? Je kunt hem beter, zolang die niet bloeit wat koeler zetten en pas water geven als de bark (grond in de pot) helemaal droog is; de bruine stengel rechts moet je er uit knippen, het blad ziet er goed uit. Als de groene stengel al gebloeid heeft (dat kan ik niet goed zien op de foto) kun je die boven het derde oog afknippen. Als die na verloop van tijd weer knoppen maakt wat warmer zetten, maar niet op een radiator, daar is de lucht te droog.

De plant rechts, een succulent (ik weet ff niet zo gauw hoe die heet) is véél te nat; haal 'm uit de pot en kijk of er nog wortels aan zitten; schud alle natte grond er af en knip de dode wortels weg, laat het eventuele restant een dag drogen en pot het later opnieuw op......nooit meer zo nat maken. Ik heb ook zo'n plant (zie foto), die staat heel de zomer buiten op het terras en 's winters koel, die heeft deze winter nog geen druppel water gekregen, maar wel gebloeid. In de zomer krijgen ze slechts sporadisch water van mij.

Nummer drie, een Kalanchoë, is moeilijk te zien, maar moet ook niet veel water hebben (is afhankelijk van de standplaats) als de bloemen niet mooi meer zijn knip je ze er uit en je verzorgt de plant verder goed. Dat betekent dat je pas water geeft als de grond droog geworden is en verder niet........
Succes!!! Planten verzorgen is leuk hoor!

Groetjes Marei

Bloemen & Planten

donderdag 26 januari 2017 - 10:53
jdcoster

Jdcoster

Dat is prima advies op voorwaarde dat die planten inderdaad nooit meer op die radiator staan. Met een temperatuur van minimum 40°C is hun substraat elke dag uitgedroogd.
Nummer twee is een Haworthia.
De beide vetplanten hebben in de winter een rustperiode nodig en moeten daarom koel gezet worden, niet in de woonkamer dus.
donderdag 26 januari 2017 - 11:31
woman

Woman

Hartelijk dank voor jullie raad.
Ik had de planten op de radiator gezet voor de foto's. Ik zet die nooit op de radiator hoor.
Goed dat jullie mij raad geven, ik weet er zo weinig van.

vrijdag 27 januari 2017 - 09:03
Esem 2

Esem 2

Phalaenopsis (orchidee) geen je om de 14 dagen een lauw water badje.
Dit wil zeggen zet de pot in een badje met lauw water en lat deze een half uurtje staan.
Neem hem daarna uit het bad en laat de pot een half uurtje uitlekken.
Zet hem daarna terug in de overpot tot de volgende beurt.
Besproei af en toe de bladeren met al dan niet en meststof speciaal voor orchidee's.

Zoals al is gezegd zolang er geen bloemsteel verschijnt zet de plant koel om en bij de 18 à 19 °Daarna zet je hem terug in de kamer maar niet in het directe zonlicht.
Gr E
vrijdag 27 januari 2017 - 17:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon