menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten die zowel tegen hitte als koude kunnen

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Ik heb langs het terras een strook grond tegen een zuidgerichte muur staan, 40cm breed en 3m50 lang. De zand grond is tot 50cm diep uitgegraven, verbeterd met compost, heeft een goede drainage en heeft ook wat koemestkorrels gekregen. Wind is er vrijwel niet, de planten staan goed beschut.

In de zomer staat de plantenstrook op het heetste van de dag in de zon: van 11u tot 16u. Maar in de winter staat de zon laag en krijgt die hooguit 2u licht. De planten die ik er zet verbranden ofwel in de zomer, ofwel vriezen in de winter kapot. Langs de muur trekt een kamperfoelie omhoog en die lijkt het goed te doen. De Toscaanse jasmijn die er eerst stond, was mooier maar is in de winter kapot gegaan.

Ik zoek nu liefst wintergroene planten om de onderlaag te vullen (50-70cm hoog). Bloemen zijn niet belangrijk.

Ik heb eerst stipa en rozemarijn geprobeerd, dat stond mooi. Beide doen het uitstekend in de zomer, maar in de winter hangt stipa er slap bij en rozemarijn is in de winter uitgedroogd.

Ik heb ook trachycarpus palm en echte salie geprobeerd en hetzelfde resultaat: prima in de zomer maar vergeelt tegen de winter.

Wat kan ik zetten dat wintergroen is, een hoogte heeft van 50-70cm, zowel hitte als vieskou en zowel zon als (half)schaduw kan trotseren.



zondag 8 januari 2017 - 18:46
Roeli

Roeli

Hebt U nu ook een vraag, of alleen een mededeling ?
zondag 8 januari 2017 - 19:20
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Eerst moet je te weten komen waarom je planten in de winter het loodje leggen, want die planten die je opnoemt kunnen zonder probleem tegen de winterkou...


De zand grond is tot 50cm diep uitgegraven, verbeterd met compost

Wat bedoel je daar precies mee, is de zandgrond vervangen door compost, en waarom moest die zandgrond weg ?
En staan die planten ook onder de 'oversteek' van het dak of staan ze volop in de regen?
zondag 8 januari 2017 - 21:50
sugar

Sugar

De planten die hij opnoemt zijn in de winter ook niet direct schoonheden, zowel Stipa, rozemarijn, Salie, zijn wel wintergroen maar niet direct mooi in de winter. Ik lees nergens in 't verhaal dat ze sterven, op die jasmijn na (wat me logisch lijkt gezien de plek).

Wat er zeker, winter en zomer zal mooi staan is een Pleioblastus, een woekerende lage wintergroene bamboe, maar aangezien hij ingesloten in het terras vormt dat woekerend karakter geen probleem. Plant wordt 50-60 cm hoog.

Maar verder denk ik aan een Euphorbia oor dat plekje. De meeste Euphorbia vragen volle zon, maar er zijn ook enkele wolfsmelken die het met minder zon goed doen (Euphorbia amygdaloides en zeker Euphorbia x martinii). Deze planten blijven er zomer en winter erg mooi uitzien (maar ik weet dat niet iedereen wolfsmelk mooi vindt...)

Nog een alternatief : Heuchera. Ook hier de juiste soort kiezen, sommige cultovars blijven erg mooi in de winter en kunnen flink wat zon vangen.
maandag 9 januari 2017 - 00:24
mmgull

Mmgull

Heuchera gaat kapot in de zon.

Dwergbamboe mooi maar woekerende bamboes kunnen steen aantasten, en bijgevolg verzakking van terras veroorzaken, doorboren van regenwaterput, schade aan leidingen en aanpalende woning... Is dat bij Pleioblastus ook het geval?

maandag 9 januari 2017 - 16:00
Carib

Carib

Heb je Heuchera's geprobeerd of is dit een aanname? Heuchera's hebben inderdaad de naam schaduwplanten te zijn, maar een heleboel cultivars en dan met name de rode varianten doen het in de zon zelfs vele malen beter dan in de schaduw, althans in mijn ervaring. Moeten ze natuurlijk niet helemaal kurkdroog staan. De gele cultivars verdragen ook zon, maar liever niet op het heetst van de dag dus die zou ik hier niet kiezen.
maandag 9 januari 2017 - 16:19
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou die strook asfalteren. Is dan winterzwart en niet wintergroen maar het bespaart je een hoop gedoe


Waarom moet het persé wintergroen zijn? Als je kiest voor niet-wintergroene planten is je keuze 100 maal groter.


Gegroet, de tuinprins
maandag 9 januari 2017 - 20:07
sugar

Sugar

MMgull. Heb jij ooit een Heuchera in je tuin gehad, of heb je dat zitten opzoeken op internet.

Wat je schrijft is totale onzin, er zijn veel variëteiten die perfect in volle zon kunnen. Ik heb er hier staan die van 10h00-17h00 in de zon staan en er totaal geen probleem mee hebben...
maandag 9 januari 2017 - 20:48
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Heb jij ooit een Heuchera in je tuin gehad, of heb je dat zitten opzoeken op internet.

Wat je schrijft is totale onzin, er zijn veel variëteiten die perfect in volle zon kunnen. Ik heb er hier staan die van 10h00-17h00 in de zon staan en er totaal geen probleem mee hebben...



Ik moet je "wijsheid" - ondanks je "vriendelijk" advies - toch contesteren:

Twintig Heuchera's aangeplant, rode variant (purple plum dacht ik) en zijn allemaal verschroeid. Sommigen hebben het overleefd maar de bladeren waren allemaal aangetast. Je kunt ongetwijfeld correct inschatten wat de middagzon doet met (half)schaduwplanten in de maand juli in een ZW-gericht perceel zonder schaduw en zonder wind. Verschroeid.

Ik had bovendien iets 'hogers' in gedachte dan heuchera. De bladeren komen nooit aan 50-70cm hoogte, enkel de bloemen schieten zo hoog.

Om naar de vraag terug te keren: tast Dwergbamboe steen en leidingen aan?


dinsdag 10 januari 2017 - 12:37
minouke

Tekst aangepast

Minouke

- Pleioblastus pygmaeus 'Distichus' is een iets woekerende, bodembedekkende dwergbamboe.
Men kan dan best de bewegingsruimte van deze bamboe inperken door rhizomenbegrenzer te gebruiken.
Verlangt een goed doorlaatbare vochtige grond, beschut tegen koude wind. Deze bamboe is iets minder winterhard.
Maar of het ook steen en leidingen aantast kan ik niet op antwoorden.

- De bladeren van de Heuchera micrantha 'Palace Purple' die ik hier staan heb verbranden ook in de volle middagzon.
dinsdag 10 januari 2017 - 13:35
Carib

Tekst aangepast

Carib

Heuchera 'Plum Pudding', 'Frosted Violet', 'Obsidian', Purple Petticoats', 'Cherry Cola' en 'Chocolate Ruffles' staan hier van zonsopgang tot zonsondergang in de volle zon zonder enige schade. 'Palace Purple' heb ik hier al lang geleden verwijderd als een minderwaardige cultivar. Ook heuchera's in pot voor een zuidmuur gedijen uitstekend. Die krijgen uiteraard in de zomer wel iedere dag water , zoals normaal is voor planten in pot of op zeer hete droge plekken.
dinsdag 10 januari 2017 - 19:41
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Prachtige border Carib! Complimenten.
dinsdag 10 januari 2017 - 20:11
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Van een van de zaken die we moeten weten, hebben we geen informatie. Hoe is de vochttoestand in dat boordje. Planten zijn gevoeliger voor zonnebrand naarmate grond droger wordt. Muren nemen ook water op... . Wordt er zout op dat terras gestrooid in de winter?
Ik zoek maar redenen, want er scheelt naar mijn gevoel nog iets anders. Het klopt niet helemaal ... . Of bent u weer geschokt door onze vragen of opmerkingen?
Telkens een foto plaatsen bij uw vragen, zou vaak al meer verheldering brengen.
Dat Rozemarijn en salie het op een, voor die planten toch geschikte plaats, niet goed doen, verwondert mij.
Lavendel of Santolina zou ook kunnen geschikt zijn, maar vragen gelijkaardige groeiomstandigheden als Rozemarijn.
Ziet u, tuinieren is meer dan een paar (onrealistische?) criteria vastleggen, op een enterknop duwen en pasklare oplossingen krijgen. Goed observeren, redeneren en vaak ook experimenteren is ook nodig.
woensdag 11 januari 2017 - 11:41
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Van een van de zaken die we moeten weten, hebben we geen informatie. Hoe is de vochttoestand in dat boordje. Planten zijn gevoeliger voor zonnebrand naarmate grond droger wordt. Muren nemen ook water op... . Wordt er zout op dat terras gestrooid in de winter?


Nee ik stoor mij niet aan vragen, wel aan zelfverklaarde experts die wat uit de hoogte doen (daarmee bedoel ik jou niet).

De grond staat nooit kurkdroog want er zit veel vochthoudende compost in en in de zomer krijgt die ook wat water. Bovendien staan er planten in die wat droogte kunnen verdragen. Deze maand is de grond zelfs nat, ook al is het zandgrond die water goed afvoert.

Misschien moet je rekening houden dat het perceel maar beperkt aantal uren zon krijgt, maar wel op het heetst van de dag. Schaduwplanten verbanden dan en zonnekloppers komen niet het hele jaar door aan hun trekken.

Ik denk dat je het niet te ver moet zoeken: een zuidmuur in de stad is in juni-augustus, wanneer de zon hoog staat, zeer warm maar van oktober tot april, wanneer de zon laag staat, creëren de omliggende percelen schaduw.

De plantenbak staat dus in de zomer in zon en in de winter in schaduw. De plantengids deelt de planten in in (half)schaduw en zon maar in een stadstuin werkt deze indeling niet altijd. De plantenstrook heeft dus planten nodig die zowel zon als schaduw verdragen, zowel 40° hitte, want zo warm wordt het daar in juli, als vrieskou zoals nu.

Salie, rozemarijn, trachycarpus, sterjasmijn etc verdragen geen schaduw.

Heuchera, in tegenstelling tot wat sommigen durven beweren, verdraagt geen 30-40° zon, ook niet als je er dagelijks water over zou gieten.

De oplossing zijn, denk ik, resistente planten die zowel zon als schaduw tolereren, zowel hitte als vrieskou. Bamboe is een idee maar als die woekert, is dat uitgesloten.

Santolina vind ik een geweldig idee! Moet ik verder uitzoeken. Het past bij de overige beplanting die geel-oranje is. De bloem, niet het blad, doet mij wat denken aan Trollius.

Ik dacht anders ook aan wintergroene grassen en daartussen lelium of hemerocallis (agapanthus zal de winter wellicht niet overleven).

woensdag 18 januari 2017 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon