menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander

Ga naar meest recente reactie

marietta

Marietta

Zijn onder jullie nog mensen die oleanders hebben staan in een grote pot en die nu last hebben van bruin blad en afvallen van die bladeren.Hij staat beschut tegen de hevige zon,en krijgt regelmatig water.Help
zaterdag 23 juli 2016 - 12:45
charlotje

Charlotje

Hallo Marietta,

Hier staan drie grote potten Oleanders en in voorgaande jaren hebben ze altijd last gehad van geel, bruin en afvallend blad, maar dit jaar heb ik ze voor het eerst -WEKELIJKS!!!- mest gegeven en ze staan er prachtig bij!

Misschien heb je hier iets aan?

groetjes, Charlotje

Bloemen & Planten

zaterdag 23 juli 2016 - 16:49
marietta

Marietta

Aha bedankt

dat zal ik ook eens doen ja,omdat de plant zo erg groeit dacht ik dat het niet echt nodig was zo vaak meststof te geven,dat de grond nog rijk genoeg was.
zaterdag 23 juli 2016 - 18:19
marietta

Marietta

Charlotje,
Ik wil je ff laten weten dat de tip die jij mij gaf heel goed is.Ik geef mijn oleander nu meer water en ook 1x per week vloeibare meststof.En er zijn geen bruine blaadjes meer te zien en heb mooie bloempjes.Dus Charlotje bedankt hé
woensdag 17 augustus 2016 - 19:56
charlotje

Charlotje

Heej.... dat is goed nieuws! Leuk dat het goed gaat!!

Het mest geven moet denkelijk ook weer gauw stoppen om de plant langzaam aan in winterrust te brengen. (eind Aug.)
woensdag 17 augustus 2016 - 20:03
marietta

Marietta

Dank,dat had ik me ook al afgevraagd wanneer de beste tijd was om ermee te stoppen of minderen.Snoei jij je oleanders ook,want die van mij word toch echt wel wat hoog om handig te verplaatsen als ik hem binnen moet halen.
donderdag 18 augustus 2016 - 09:13
charlotje

Charlotje

B'jour Marietta,

Ik snoei elk jaar o.v. 1/3 van de langste takken vrij diep weg en de rest laat ik staan.
Ik snoei boven de tweede of derde 'ring', zodat de nieuwe uitloop niet begint op een lang kaal stuk, maar mooi laag al voor begroeiing kan gaan zorgen.

Als je geluk hebt dan bloeit de nieuwe uitloop volgend jaar wel, dus het is geen vaststaand feit dat de gesnoeide takken niet zouden bloeien, maar daar mag je niet op rekenen.

Het snoeisel kun je in een pot water zetten en zorgen dat het water op peil blijft en volgend voorjaar eens kijken of er wortels aan zitten en dan oppotten, zo kan je ook voor 'verjonging' gaan zorgen.
Ik heb roze en witte gemengde stekken bij elkaar opgepot en dat staat ook grappig, maar er zijn wel wat jaren overheen gegaan eer ze tot bloei kwamen.

Wens je veel suk-6
J.

Bloemen & Planten

donderdag 18 augustus 2016 - 10:21
marietta

Marietta

wow ben ik blij met de uitleg,dat ga ik dus ook doen hé,enkel nog vragen wanneer je snoeit voor of na de winter??
En ik heb geduld hoor ga eens kijken of het bij mij ook wil lukken om nieuwe plantjes te kweken op deze manier.Alvast bedankt voor de hulp. :0349
vrijdag 19 augustus 2016 - 23:25
charlotje

Charlotje

Bonjour Marietta,

Ho!Ho! Ik ben geen expert,hoor!; ik vertel alleen hoe ik het doe, omdat het bij mij steeds goed heeft uitgepakt.

Ik snoei vòòr de winter om het gewicht en de omvang van die grote planten een beetje te beperken, tijdens het verplaatsen en in de winterberging.

De stekken in een pot water koel wegzetten in een donker glas; licht glas eventueel omwikkelen met donker papier of aluminiumfolie, omdat gezegd wordt dat het wortelen beter gaat in het donker. Af en toe wel even controleren op waterstand en op schimmel.

Veel suk-6
J
zaterdag 20 augustus 2016 - 08:03
marietta

Marietta

Bedankt
zondag 21 augustus 2016 - 16:54
Monique De Kimpe

Monique De Kimpe

mag een oleander niet in volle zon staan?
Bij mij staat hij in de volle moegenzon onder een afdak.
Wel veel bloemen maar weinig stevige stengels die ikmoet ondersteunen.
Dank voor de raad
donderdag 25 augustus 2016 - 16:58
charlotje

Charlotje

Hallo Monique,

Als je kijkt naar de 'wilde' groei van Oleanders, b.v. in Griekenland, waar ze zelfs in de bermen en als bermafscheiding op de autoroutes staan, altijd in de volle zon en nooit extra water, dan zou ik denken dat ze daar wel tegen moeten kunnen.
Feit is dat ze dan wel met veel bij elkaar staan en elkaar zo 'overeind' houden.

Als de plant er mooi bij staat met veel bloemen dan denk ik dat ze het prima naar haar zin heeft; hier moet ik ze ook wel hier en daar een steuntje geven.

Hier is verder nog van alles te lezen:
https://appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/verzorging_van_oleander_nerium

suk-6 !!!
groetjes J
vrijdag 26 augustus 2016 - 07:49
marietta

Marietta

Wow Charlotje wat een service een erg duidelijkere uitleg kan men niet meer vinden denk ik. Bedankt om door te geven
vrijdag 26 augustus 2016 - 13:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon