menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus webjes en vlokjes: buxusvlo??

Ga naar meest recente reactie

Yvonne B

Yvonne B

De tuin is weer netjes op orde, maar de buxus, vooral de bollen, zitten vol webdraadjes en witte gekromde vlokjes. Ik zie geen larven, rupsjes of luizen.
Eerst dacht ik dat het de buxusmot was. Het tuincentrum - ze kweken buxus - wist het niet.
Ik kreeg t advies Bayer Decis te gebruiken en dat staat hier nu.
Omdat het niet biologisch is, ben ik verder gaan zoeken. Nu denk ik dat het buxusvlo is. Wat denken jullie en wat moet ik doen? Gaat het inderdaad weg na een regenbui? Richt het geen schade aan? Waarom stukjes aangetaste blaadjes?
Ik weet dat spuiten met Decis helpt, maar als het niet nodig is, dan spuit ik liever niet.

Bloemen & Planten

zaterdag 14 mei 2016 - 15:49
Marei

Marei

Ik betwijfel of spuiten met Decis helpt omdat het een middel is om rupsen te bestrijden. En deze aantasting heeft niks te maken met rupsen en ook niet met de buxusmot.
Het is een aantasting van buxusbladvlo.
Als je even zoekt op internet zie je dat er ook biologische middelen worden aangeboden.
Maar als je eerst de Buxus snoeit, ben je al een heleboel troep kwijt.

Groetjes, Marei.
zaterdag 14 mei 2016 - 16:37
Yvonne B

Yvonne B

Toch vreemd dat ze geen advies kunnen geven als je de spinsels op een takje en de witte stukjes aanlevert.
Dan heb ik in elk geval goed bedacht dat het de buxusvlo is. Goed gegoogeld...
Ik breng het spul terug. Het is ook tegen luizen. En de buxusvlo staat ergens beschreven als wolluis.
Bedankt!
zaterdag 14 mei 2016 - 16:50
Ylim

Ylim

Hi Yvonne, ik deel je mening dat advies door een tuincentrum niet gelijk is aan een goed advies. Ik had dit voorjaar ook twijfels over een van mijn buxusplanten die ik bij het betreffende tuincentrum had gekocht. Buxuxschimmel zei de senior medewerker na het zien van de takjes en de foto's. Bijna 50 euro armer ben ik toch maar gaan spuiten, preventief ook op de planten die er goed uitzien.... en dan belt het tuincentrum opnieuw op. Dit keer de eigenaar: "Nee mevrouw, honderd procent zeker dat dit geen schimmel is, maar beginnende verdroging". ... ughhhh
zaterdag 14 mei 2016 - 22:07
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Had ik twee jaar terug ook. Gesnoeid en even de waterspuit erop. Toen nog wat mest gegeven en nu zie ik nog niets.
zondag 15 mei 2016 - 12:51
Yvonne B

Yvonne B

Dit is een soort Boerenbond, maar daarbij kweken ze zelf buxus. Ze hebben velden vol buxus, die ze in bolvorm snoeien en naar Engeland exporteren. De eigenaresse (de man is altijd op het land) zei dat ze zelf preventief sproeien en dat ze dus nooit zelf iets zagen van schimmels of ongedierte. Toch had ze zich erin kunnen verdiepen. Ik ben uiteindelijk ook erachter gekomen. Als ik een winkel zou hebben, zou ik echt alles willen weten over producten en toepassingen.
Ik breng het spul gewoon terug. Er komt binnenkort iemand snoeien (heeft bij de Efteling gewerkt en kan dit superstrak) en dan zal het wel weg zijn. Voor 15 euro wil ik geen rugpijn
zondag 15 mei 2016 - 16:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon