menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voor Sylvain

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Mijn arondskelk begint zich nu te settelen, er is zelfs al een 2de in zicht, was lang geleden dat ik er nog bloemen op gezien had.
Denk dat ze zich nu beter voelen in die kuip (misschien doordat de wortels nu meer plaats hebben???)
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 april 2007 - 19:50
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Oei foto was wat groot uitgevallen. Is in orde nu.
dinsdag 17 april 2007 - 19:53
corrielat

Corrielat

Hallo Bowie,
Ook al ben ik Sylvain niet, toch zou ik graag weten hoe en waar heb jij hem laten overwinteren, dit vraag ik omdat ik 3 verschillede manieren aan het uitbroberen ben, ik heb er een in de volle grond gelaten, een in de tuinkas, en een in een pot welke ik goed tegen de vorst beschermt heb, en wat denk je, wel blad maar nog geen bloemen, misschien dat het er over een tijdje toch nog van komt, anders geef ik na al de jaren de moed op
dinsdag 17 april 2007 - 21:46
Bowie

Bowie

Ze komen uit 4 verschillende potten, jaren achtereen altijd redelijk wat bloemen gehad. Dan de 3 laatste jaren meestal 1 bloem en dat was het, wel altijd veel blad.

Ik heb dan via Sylvain zo'n wijnvat gekocht. En het is niet te geloven, ik heb al 1 bloem en een 2de in wording. Ik denk dat ze er nu zo'n goeie maand in staan. Ze staan nu buiten want die ton kan ik dus niet meer verzetten. Volgens mij kwamen er geen bloemen meer doordat de wortels te weinig plek hadden (de vorige potten waren véééél kleiner).

Ik denk dat Sylvain voor het overwinteren goed advies kan geven, want vorige week heeft hij nog foto's doorgestuurd van zijn planten en die stonden al mooi hoor.

De mijne stonden in de veranda & in de serre (beide onverwarmd).
dinsdag 17 april 2007 - 22:59
corrielat

Corrielat

Tania,
Ik wacht nu op advies van Sylvain, ik hoop dat hij ook gaat vertellen dat ik mijn aronskelken nog in bloei ga krijgen, maar dat ik geduld moet hebben
dinsdag 17 april 2007 - 23:03
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste Tania en Corrielat die wyn zal er wel voor een groot gedeelte tussen zitten (grapje),
Tania maar die plant die gaat noch eerst beginnen bloemen die krygt gemakkelijk dat vat vol met bladeren en bloem.
Corrielat ik heb er in de kelder by mij overwinterd maar daar het deze winter geen winter is geweest heb ik het vroeg buiten gezet.
Maar de aronskelk die nu volop in de bloemstaat die stond buiten is op deze moment aan haar 9 bloem aan het werken is wel een heel vroege soort maar die in het wynvat die is aaan haar eerste bezig .
Zodus Corrielat ge ziet die buiten stonden met een beetje bladeren en schors die zyn ook vroeg deze jaar ik zal eens een foto van over een paar dagen erop zetten maar het gaat snel toen denk dat het noch maar vier bloemen waren maar met deze warmte komen de bloemen snel .
Tania daar gaat ge noch veel plezier van hebben van dat vat en het tweede ook voor aronskelken
groetjes en dag

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 18 april 2007 - 04:28
corrielat

Corrielat

Prachtig Sylvain , ik ben jaloers, maar owee, als die van mij gaat bloeien dan ben ik de gelukkigste vrouw van heel de wereld, ik heb hem nu gemest en flink water gegeven, of is dat helemaal fout?
woensdag 18 april 2007 - 14:51
Bowie

Bowie

Tania daar gaat ge noch veel plezier van hebben van dat vat en het tweede ook voor aronskelken


Welk spijtig dat het vat al leeg was

Corrie, ik geloof dat Sylvain ginder heel goeie grond heeft, want hij heeft daar toch wel prachtige dingen staan. In 't echt is dat nog mooier dan op foto.
woensdag 18 april 2007 - 17:05
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste Tania nu begint alles zo op zyn plooi te komen maar het mooist is de tuin juni en juli maar zo is dat by julie ook he ieder plantje en bloempje heeft zyn charme,s .
En Tania op 1 mei naar bokryk tuin beurs groetjes en dag
Corrielat ik geef die water maar heel weinig voedingsstoffen die krygen een beetje gedroogd koemest en daar doen ze het mee maar als ze in pot staan of kuip toch regelmatig water geven en zekers met dit droge weer.
He meisjes nu had ik by ons in de buurt een clematis bedryfje ontdekt prachtige gezonde planten;
Ik ga julie die mail adres eens geven dan kunt ge dat eens bewonderen ze komen van heel ver voor die planten maar is voor de particulier alleen den zaterdag open www.clematis.be groetjes en dag
woensdag 18 april 2007 - 17:32
Fons

Fons

Deze arondskelken hebben de ganse winter bloemen gegeven, moeten in Mei Juni rusten door ze geen water te geven, daarna uit een halen en de 6 dikste knollen in de tuin planten om ze in Sept terug op te potten voor bloei vanaf Okt Nov en verder de ganse winter in een bijna niet verwarmde veranda.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 19 april 2007 - 04:42
corrielat

Corrielat

Fons, ik snap er de balle meer van, winterbloei? geen water? ik zie dat hij in een kleine pot staat, ik heb geen bloem gehad, de bladeren beginnen nu pas te groeien bij mij, nog een paar mooie fotoos laten zien op het forum en ik draai die van mij allemaal de nek om, het is toch om gek van te worden,of m.a.w. WAAR LIGT HET TOCH AAN? ik word geeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek, help me a.u.b
donderdag 19 april 2007 - 04:54
sylvain

Sylvain

Beste Fons maar ik denk dat gy ze in de woonkamer zet ,
en dan is dat perfect haalbaar denk ik,maar ik heb de myne in de grond laten zitten en in de kelder.
Maar is eigenlijk deze winter te warm geweest
myn waren aan het bloemen maar ge kent he Fons
van die lichte bladeren maar ze staan nu al byna perfect,
By my staan er vyf bloemen open en vier die gereed staan om open te gaan aan een aronskelk
moet toch de hele tijd bloemen hebben van deze soort aronskelken en ik heb binnen geen plaats om ze te zetten spytig maar is zo .
Groetjes en dag( corrielat niet ongerust zyn meisje ze komen wel en anders volgend jaar possetief blijven denken)
donderdag 19 april 2007 - 05:11
Fons

Fons

Corrielat,het is heel simpel om bloemen te krijgen maar eerst moet ge zorgen dat ge een voldoende dikke knol hebt, die kan je bekomen door uw knollen in de tuin te planten in veel compost verrijkt met verteerde koemest en of gedroogde koemest, regelmatig een flinke gieter water geven en regelmatig ook wat plantenvoeding en in het najaar kunt ge voldoende dikke knollen oogsten die bloeirijp zijn, deze kan je oppotten of in de tuin laten zitten tijdens de winter maar dan afdekken.Plant niet te veel knollen bij elkaar een vijftal is voldoende en als er broedknolletjes aanzitten kan je die best verwijderen.
Te kleine knollen proberen op te kweken in potten tot bloeirijp is geen gemakkelijke klus en zal dan ook een lange tijd nodig hebben om bloeirijp te zijn.
donderdag 19 april 2007 - 05:58
sylvain

Sylvain

Fons ik heb hier een foto van verleden jaar met een dikke stam dat bedoel je toch

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 19 april 2007 - 07:01
Fons

Fons

Fons ik heb hier een foto van verleden jaar met een dikke stam dat bedoel je toch

[afbeelding verwijderd niet-https]


Sylain, dat is exact wat ik bedoel,met zo een dikke stammen kan het niet anders dan dat ge ondergronds dikke knollen hebt en met oppotten in een veranda geplaatst gans de winter kunt beschikken over bloemen, ofwel oppotten en in de serre plaatsen dan heeft men in het vroege voorjaar bloemen, ofwel laten zitten en de knollen afdekken dan heeft men wat later in het voorjaar bloemen.
vrijdag 20 april 2007 - 02:50
sylvain

Sylvain

Dat is fyn Fons dan ga ik het ook zo eens proberen met een paar dikke knollen bedankt Fons groetjes en dag
vrijdag 20 april 2007 - 04:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon