menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hydrangea in schaduw

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo

Ik heb even een vraagje voor jullie. Wij hebben twee kuipen (halve oude wijntonnen) en we zouden hier graag een vaste plant in zetten. Jammergenoeg staan deze zo goed als constant in de schaduw, buiten een uurtje ochtendzon misschien. Zelf had ik gedacht om in deze kuipen een hydrangea te zetten, omdat deze heel mooi zouden staan in deze kuipen. Alleen twijfel ik of deze in de schaduw wel goed zouden staan. Wat denken jullie? En welke soort zouden jullie dan aanraden? Of hebben jullie een ander voorstel?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 10 maart 2015 - 19:06
Patrikc

Patrikc

Met een Hydrangea aspera zal dat wel lukken.

Andere voorstellen genoeg, maar ieder zijn eigen goesting
dinsdag 10 maart 2015 - 19:55
Roeliee

Roeliee

Ik heb het net eens opgezocht, maar worden deze niet heel groot? Of kan je dit wat binnen de perken houden?

Geef me gerust je voorstellen Patrikc, misschien is het ook wel mijn goesting

Groetjes
dinsdag 10 maart 2015 - 20:33
sophora

Sophora

Een aspera is zeker geen kuipplant maar alle macrophylla's en serrata's verdragen heel goed schaduw.
dinsdag 10 maart 2015 - 21:00
Patrikc

Patrikc

Ik zou eerder denken aan
- Acer palmatum dissectum atropurpureum
- Pieris Forest Flame
- Photinia Red Robin
- of gewoon klassiek, Buxus,Taxus, Skimmia...

Dat zijn in principe geen 'vaste planten', maar dat is de Hydrangea ook niet, ik neem aan dat je gewoon een permanente beplanting bedoelde in plaats van seizoensbeplanting.
dinsdag 10 maart 2015 - 21:06
peter2

Peter2

Of een Acer shirasawanum Aureum ,prachtig geelgroen blad ,trage groeier ...en verdraagt bijna geen directe zon.
dinsdag 10 maart 2015 - 21:27
wilma*15

Wilma*15

Wat je er ook in zet zorg wel voor winterbescherming rond die tonnen.
De wortels kunnen immers ook vlak langs de binnenwant van de tonnen groeien en in de winter zo alsnog bevriezen en vorstschade alsnog oplopen.

groetjes


dinsdag 10 maart 2015 - 21:28
Roeliee

Roeliee

Ja ik bedoelde inderdaad een permanente beplanting. Geen idee dat dit dan geen vaste planten waren

Leuke ideeën hier al gelezen! Ik bekijk ze zeker eens! Al heeft een hydrangea nog altijd mijn voorkeur! Dus dit zou wel lukken in schaduw?

De pro's en contra's eens bij elkaar leggen
dinsdag 10 maart 2015 - 21:44
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik weet een Hydrangea Annabelle staan tegen een boerderijmuur, die altijd in de schaduw staat, en het zijn wolken van bloemen, wel ieder jaar terugsnoeien dus kan nooit heel groot worden! Als hij te breed groeit, delen !
woensdag 11 maart 2015 - 08:51
sophora

Sophora

De Annabelle is niet zo geschikt voor in een pot of bak. Hij wordt te hoog en valt licht open. De annabelle is ook een plant voor in volle zon.
woensdag 11 maart 2015 - 08:57
Patrikc

Patrikc

Hydrangea's kunnen best in een kuip hoor, ook Annabelle's en aspera's.
Waarom zou dat niet gaan Sophora ?
woensdag 11 maart 2015 - 09:07
sophora

Sophora

Een aspera wordt to 2,5m hoog maar alles kan natuurlijk .maar waarom een Aspera of een Annabelle in een kuip zetten als er zo een ruime keuze is van zeer mooie macrophylla's ?
Ieder zijn gedacht !!!
woensdag 11 maart 2015 - 10:29
Plantadvies

Plantadvies

Op donkere plekken komt de witte kleur tot zijn recht.
woensdag 11 maart 2015 - 19:32
Patrikc

Patrikc

Sophora, ik heb zelf macrophylla's in kuipen, mijn tuin heeft steevast last van late nachtvorst dus dat betekent geen bloei meer, dus zet ik ze in kuip. Maar ze krijgen veel meer licht dan ze bij vraagsteller zullen krijgen, anders worden het geen stevige mooie planten.
woensdag 11 maart 2015 - 20:53
sophora

Sophora

Het wil niet zeggen omdat er veel schaduw is , dat er geen licht is. Ik zelf heb veel Hortensia's staan tegen mijn noordgevel.Die krijgen dus nooit zon.

Tegenwoordig zijn er genoeg soorten macrophylla's die perfect winterbestendig zijn, dus geen schade bij late nachtvorst omdat ze zowel op een als op tweejarig hout bloeien.
Een voorbeeld daarvan is Cotton Candy en ook Alpenglühen en er zijn er nog veel meer.
woensdag 11 maart 2015 - 22:11
Patrikc

Patrikc

Bedankt voor de tip Sophora
woensdag 11 maart 2015 - 22:40
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de verdere tips! Ik heb er gisteren eens op gelet. En het is zoals Sophora zegt, ze zouden wel in de schaduw komen te staan, maar er is wel licht. Geen direct zonlicht wel maar ook geen diepe, donkere schaduw. Ik denk dat ik het gewoon zal proberen. Zie ik dat ze niet aanslaan, dan kan ik ze nog altijd verplanten naar een vast plekje in de tuin!

Hoe zorgen jullie er dan voor dat je kuip winterbestendig is? Gewoon wat noppenfolie? Is dit wel genoeg dan?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
donderdag 12 maart 2015 - 08:15
sophora

Sophora

Noppenfolie zal wel volstaan vermits het toch houten kuipen zijn die op zich al isoleren.
donderdag 12 maart 2015 - 09:00
svoffel

Svoffel

Ik heb noppenfolie langs de binnenkant van de pot gedaan. In de periode dat het heel koud is, vorst tot -10 en meer doe ik ook noppenfolie langs de buitenkant van de pot en leg ik een vlies over de planten.
Bij mij staan wel geen Hydrangea's in potten maar Japanse Esdoorn en Clematis, Pennisetum.
Omdat hier nachtvorst is tot half mei heb ik een Hydrangea Pinky Winky gekocht (in volle grond) deze maakt bloemen op het nieuwe hout.

Maar zoals sophora schrijft, hout is al op zich een isolatie.

vrijdag 13 maart 2015 - 08:45
renate67

Renate67

Ik heb in mijn voortuin veel hydrangea macrophylla staan.
Ze krijgen maar zon tot maximaal 9uur in ochtend en doen het al jaren prima.
In volle grond worden ze in de loop van jaren wel groot maar in pot blijven ze kleiner.
Tip tegen bevriezen van bloemknoppen: de oude bloemschermen eraan laten tot na de strenge vorst en totdat de nieuwe knoppen weer gaan uitlopen.
vrijdag 27 maart 2015 - 15:28
Roeliee

Roeliee

Bedankt allemaal voor jullie antwoord! We hebben ondertussen macrophyllas aangekocht en ze in de kuipen gezet! Hopelijk aarden ze goed in de kuipen! Eens ze het goed doen, zal het een prachtig zicht worden denk ik

Groetjes
Roeliee
vrijdag 27 maart 2015 - 15:45
renate67

Renate67

Leuk, veel succes. Het is altijd leuk om nog eens iets terug te horen van de vragensteller.
zaterdag 28 maart 2015 - 10:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon