menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardpeer

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Ik wil graag (Heliantus tuberosus/Topinamboer) Aardpeer planten maar in de eerste plaats voor de bloemen. Die knollen zijn mooi meegenomen maar die zijn ook te verkrijgen in de winkel.
Ik lees dat je die knollen trouwens in de grond kan steken maar ik heb ook gelezen dat er verschillende soorten Aardpeer bestaan.
Welke neem ik dan voor een rijke bloei en waar vind ik die?


vrijdag 2 januari 2015 - 13:01
RdB

RdB

Er zijn heel veel Helianthus met mooie bloemen, maar de Aardpeer behoort daar niet toe. Bij een enkeling bloeit hij betrouwbaar maar vaker laat hij het afweten. Bovendien heb je een laddertje (of een balkon) nodig om hem te bewonderen. Ik zou voor één der vele wel dankbare Helianthus gaan (kijk maar eens op digituin).

Ruud
vrijdag 2 januari 2015 - 19:57
kollebloem

Kollebloem

Dat is raar want Bartel Van Riet liet zijn bloeiende planten bewonderen en groef dan de knollen op om soep van te maken en het was wel degelijk aardpeer.
Ik weet dat ze heel groot worden maar dat is geen enkel probleem.
Digituin dus..

Bedankt!



zaterdag 3 januari 2015 - 15:58
Driez

Driez

Ik heb een rode aardpeer en een witte staan. Beiden bloeien elk jaar, maar de witte bloeit iets uitbundiger en wordt iets minder groot (2m ipv bijna 3 bij de rode).
Dit gezegd zijnde, als het enkel voor de bloemen te doen is zet je beter zonnebloemen lijkt me?
zondag 4 januari 2015 - 09:52
kollebloem

Kollebloem

De gewone zonnebloemen vind ik echt heel erg rommelig dus vind ik die hele grote en hoge planten en kleinere bloemen van de aardpeer heel mooi.
Natuurlijk is het mooi meegenomen als ik knollen kan gebruiken om soep mee te maken maar dat is niet het hoofddoel vermits ze die knollen in de winkels bijna naar je hoofd slaan.
Ik wil eigenlijk een muur van groen en bloemen.
Vandaar aardpeer die ik zag in het programma van Bartel van Riet. Daarom dat ik zo verwonderd was dat iemand hier schreef dat ze bijna niet bloeien.

Mijn vraag blijft dus: waar haal ik die knolletjes? en welke koop ik aan?
Zijn het die rode uit de winkel die ik in de grond kan steken?

Greetz
zondag 4 januari 2015 - 10:16
kollebloem

Kollebloem

Ik heb ondertussen bericht gekregen van een forumgebruikster, Mia, die voor knolletjes gaat zorgen. En het zijn aardperen die rijkelijk bloeien.

zondag 4 januari 2015 - 11:15
leerling
maandag 5 januari 2015 - 00:40
mia_heyl7

Mia_heyl7

de echte aardpeer, zoals ik die staan heb, heeft knalgele bloemen, is twee meter hoog, en woekerd
dinsdag 13 januari 2015 - 23:08
Jan1980

Jan1980

Ik heb rode aardpeer staan, gekocht bij het Vlaamse Zaadhuis.
Bloemen heb ik in 3 jaar tijd nog niet/nauwelijks gezien.
Bovendien zijn de stengels niet zo sterk, zodat ze bij hevige wind tegen de vlakte gaan. Stutten is dus de boodschap.

De knollen: een heel typische smaak, je moet er voor zijn. Maar hier vinden ze het wel lekker.

Soms wordt er gewaarschuwd dat ze knollen kunnen woekeren. Ik heb er niet echt last van. Maar je kunt er maar beter rekening mee houden?
woensdag 14 januari 2015 - 13:09
kollebloem

Kollebloem

Blijkbaar bestaan er verschillende soorten, wel en niet rijk bloeiende heel erg woekerend en minder.
Ik heb al eens gelezen dat die rode niet veel bloemen geven maar de artikels over aardperen lopen heel erg uiteen.
De smaak vind ik heerlijk en als ik er soep van maak dan schil ik ze niet eens, dan smaakt die nog sterker.

Ik zal het met eigen ogen moeten zien wat ze doen als ik er heb. En waar ik ze wil planten mogen ze woekeren, daarbij wat te veel is eet je toch gewoon op?




donderdag 15 januari 2015 - 09:17
Claudia69

Claudia69

Ik heb ook rode staan, 2 tot 3 meter hoog, zonder bloem. Ik zet er een paar palen rond met touw, dat houdt ze wel recht. Ze woekeren niet echt, zijn ook rap gewied als dat nodig is, maar moeten wel om de 2 jaar uitgedund om dikke knollen te kunnen oogsten. Heb net mijn perkje uitgespit en opnieuw aangeplant. Ze kunnen er weer even tegen.
zaterdag 7 maart 2015 - 17:29
Claudia69

Claudia69

Nog een vraagje voor Driez: is er een verschil in smaak tussen de rode en de witte? En welke vind je het makkelijkst te schillen?
zaterdag 7 maart 2015 - 17:32
leerling

Leerling

@Claudia69
En welke vind je het makkelijkst te schillen?
Je kan ze beter niet schillen. Gewoon goed wassen en afborstelen. In en net onder de schil zitten veel vitamines en mineralen.
zaterdag 7 maart 2015 - 22:17
Claudia69

Claudia69

Oeps, misschien een beetje verkeerd gekozen, want schillen doe ik ze ook niet echt, wel goed afboenen en slechte stukken verwijderen met een mes. Gaat vlotter als de knollen een beetje regelmatig zijn. Vandaar mijn vraag of er verschillen zijn.
zondag 8 maart 2015 - 00:14
RdB

RdB

Citaat: "In en net onder de schil zitten veel vitamines en mineralen."

Lijkt mij een broodje aap verhaal om ons vroeger aan te zetten om dun te schillen.

Of heb je daar een betrouwbare bron voor?

Ruud
zondag 8 maart 2015 - 15:24
leerling

Leerling

@Rdb
heb je daar een betrouwbare bron voor?

Is de Universtiteit van Gent goed genoeg voor je?

Je hoeft de aardpeer zeker niet te schillen, integendeel, de schil zit boordevol voedingsstoffen. (Even tussendoor, het komt wel vaker voor dat de schil van een groente of vrucht vol voedingsstoffen zit! Er worden zelfs voedingssupplementen gemaakt uit aardappel- en appelschillen… Ook bij peren is dit het geval.)
Bron: http://www.groenten.ugent.be/?q=aardpeer
zondag 8 maart 2015 - 18:55
Claudia69

Claudia69

Is de website van een firma die groentepaketten levert aan studenten van UGent, met info die je ook op andere websites kan vinden. Heeft niets met wetenschappelijk onderzoek door UGent te maken



zondag 8 maart 2015 - 20:10
RdB

RdB

Universiteit van Gent zou inderdaad goed genoeg zijn, deze helaas niet. Ook zo'n opmerking over aardappelschillen: anders worden die toch maar weggegooid. Vandaar mijn gevoel dat het hier (mineralen in/onder de schil) vooral over napraterij gaat en niet over echte feiten. Voor de plant lijkt het mij veiliger haar rijkdommen juist niet bij de schil te plaatsen!

Ruud
zondag 8 maart 2015 - 20:27
leerling

Leerling

k Ga ervan uit dat het nog altijd om een webpagina van UGent zelf gaat. Maar je hebt gelijk dat je kritisch bent. Meer wetenschappelijk dan maar, maar dan wel in het Engels:
Analysis of the peel of tubers showed relatively high levels of total phenolics (39–129 mg GAE 100g-1 FW) and a high antioxidant capacity (98–296 mg ascorbic acid equivalents 100 g-1). The level of total phenols was correlated to antioxidant capacity (r=0.81). The flesh of tubers contained very low levels of phenols and antioxidant capacity was not detected for any of the clones.

http://www.actahort.org/members/showpdf?booknrarnr=744_53

Dat aanvaardbaarder? Om te weten om welke fenolen en anti-oxidanten het gaat moet je ofwel je kredietkaart boven halen ofwel langs een bib gaan.

Tijdens de zoektocht naar meer wetenschappelijk bewijs las ik ergens dat de bloemende soorten een kleinere opbrengst hadden. (Sorry, url niet genoteerd.) Lijtk me logisch omdat de plant energie moet steken in die bloemen.

I.v.m. de vraag welke aardperen gemakkelijker te schillen/borstelen zijn: volgens een artikel in "Journal of the Science of Food and Agriculture" over testen in Noorwegen zijn late variëteiten gladder dan vroege. Maar vroege hebben dan weer een hogere opbrengst. (Zie http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jsfa.3903/full)

Hou er a.u.b. rekening mee dat Helianthus tuberosus op de zwarte lijst van invasieve planten staat. Op zandgrond kan hij woekeren. Als je in de buurt van een rivier woont plant je hem beter niet aan, omdat die daar echt invasief kan worden. Zie http://ias.biodiversity.be/species/show/60 en http://www.alterias.be/wat-zijn-invasieve-planten-/faq
maandag 9 maart 2015 - 00:53
reneemettrie

Reneemettrie

Ik heb ooit een knol (bruin) gekocht bij Ecoflora in Halle. Na 2-3 jaar had ik er honderden, in kleigrond vreselijke woekeraar... Heb één keer bloemen gehad, na een warme zomer. Door dat woekeren, en omdat ik het een heel gedoe vond om de klei eraf te spoelen zonder de gootsteen te verstoppen, heb ik ze met de grasmaaier behandeld tot ze weg waren (iets wat ik zelden doe met tuinplanten).
Heb ze ook eens gezien bij Aveve.
Smaak vond ik niet slecht, maar de winderigheid achteraf is minder leuk...
woensdag 11 maart 2015 - 17:32
Claudia69

Claudia69

De winderigheid valt mee als je ze met rijst combineert. Ik heb vrij zanderige grond en daarin zijn ze goed onder controle te houden. Ze worden om de twee jaar volledig gerooid en opnieuw aangeplant, planten die naast het perceel opschieten kunnen makkelijk uitgetrokken. Met knol en al. Aarde afspoelen doe ik altijd buiten in een emmer water. Even goed omroeren en de meeste aarde is ervan. Aardewater giet ik vervolgens weer in de tuin. Zo gaat dat niet verloren.
woensdag 11 maart 2015 - 19:01
RdB

RdB

@hvdeynde. Ten eerste dank voor je speurwerk.

We hebben nu dus vastgesteld dat de phenolen dicht onder het oppervlak zitten én dat deze verantwoordelijk lijken voor de antioxidant werking. Dat is niet vreemd, want de zuurstof komt van buiten, dus moet je de defensieve chemicaliën ook daar hebben.

Maar we spraken over de vitamines en mineralen.

Gelet op de phenol distributie is het aannemelijk dat b.v. Vitamine C (geen phenol, wel een antioxidant) dus ook in/ vlak onder de schil zit.

Met mineralen ligt het in ieder geval complexer. Sommige zitten onder in/onder schil, vooral bij de groeipunten omdat ze daar nuttig zijn. Andere worden dieper in de wortel bewaart.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3064541/

Over vitamines zal ook wel e.e.a. gepubliceerd zijn.

Ruud
vrijdag 13 maart 2015 - 09:15
aronv

Aronv

Het kan wel kloppen dat ze vaak niet bloeien.
Ze komen nogal laat op gang dus als het weer niet mee zit worden ze niet zo heel hoog en bloeien ze niet is mijn ervaring.
woensdag 8 april 2015 - 16:41
Limoncello

Limoncello

Over de aardpeer is hier al veel geschreven maar ik merk toch op bij mij dat de meeste dingen ook bij mij aanwezig zijn en dat voor alles een oplossing is

Aardpeer is bij mij ook een woekeraar. Had dit tussen de moestuin en gazon gezet. Had de grond speciaal 'geprepareerd' hiervoor. Nu, 1j later merk ik op dat al de knollen die nog verstopt waren (lees niet geoogst) dit jaar terug zijn en dat het zo erg is dat er al aardpeer in mijn gazon zit. Ik heb hier geen konijnen en met het grasmachine rijdt ik dit geregeld af.
De oplossing bij mij zou een folie zijn tussen 1 en 2mm dik en minimaal 60cm breed. Moet enkel nog opmeten hoeveel ik nodig heb want die folie is erg duur (vind ik).

Mijn soort aardpeer bloeit wel maar dit jaar vrees ik niet want ik top ze op 1m zodat ze niet meer omwaaien. (Wordt niet enkel bij mij gedaan) Bloemen hoef ik niet en ik zal ook niet meer zo'n veldslag aan takken en dorre bladeren hebben.

Over soorten gesproken heb ik een vlakoïge en dat schilt enorm gemakkelijk. De roze soorten zijn meestal hobbelig en vervelend te schillen. Als er mensen zijn die deze soort willen proberen, ik heb er genoeg
[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu, over dat laatste van die winderigheid. Ja dat heb ik ook maar is niet erg. De smaak overtreft dat probleem hier
dinsdag 30 juni 2015 - 11:37
kollebloem

Kollebloem

Ik ben deze topic gestart omdat ik eigenlijk wilde weten waar ik de knollen kan kopen en of ik de knollen die in de handel verkocht worden (om op te eten) ook kan gebruiken.

Ondertussen heb ik er nog steeds geen want het antwoord is niet echt duidelijk.

De knollen uit de handel geven volgens sommigen geen bloemen en volgens anderen wel.

Ik heb een stukje tuin waar ze mogen woekeren, als er maar mooie gele bloemen op komen.

woensdag 1 juli 2015 - 07:35
Limoncello

Limoncello

De vlakke dat ik heb, bloemen denk ik wel elk jaar. Die vanuit de supermarkt denk ik moeilijker want die komen van warmminnende landen waar de zon langer schijnt dan bij ons. Is mijn vermoeden.
woensdag 1 juli 2015 - 07:50
Jan1980

Jan1980

In het vlaamse zaadhuis hebben ze dit in elk geval. Ik vermoed onder de naam 'topinambour'.
woensdag 1 juli 2015 - 10:10
Limoncello

Limoncello

Hier dus: http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=browse&action=list&group=5&cat=154&orderby=2

Ik heb de Canadese variëteit. Van de paarse soort is de Violette de Rennes in Frankrijk de bekendste (lees ik net)
woensdag 1 juli 2015 - 10:28
kollebloem

Kollebloem


Haaaaa! Gelukt, bedankt en drink er een Limoncello op!


zaterdag 4 juli 2015 - 12:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon