menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border maken hoe diep moet ik de rand best voorzien

Ga naar meest recente reactie

Don_Colore

Don_Colore

Hallo,

komend voorjaar zou ik graag een border maken langs het gras. Nu is het zo dat ik "van links tot rechts" tot tegen de scheiding met de buren (rijhuisje) gras heb staan. In het voorjaar denk ik erover om een border te maken van een schup-breedte. Ik denk daarvoor het gras mooi af te steken,de grond om te woelen en een rand te steken zoals bijvoorbeeld in attached foto.

Mijn vraag is echter: hoe diep moet die rand best steken? Ik denk eraan zowel bollen als gewone planten/bloemen te zetten. Ik wil echter niet dat die na verloop van tijd onder de boord door in mijn gras zullen terecht komen.

Alvast bedankt voor de feedback!

Groeten,

Don

Bloemen & Planten

vrijdag 10 oktober 2014 - 12:17
Patrikc

Patrikc

Zoals op de foto...
Bestaat ook in 15cm als je je daarmee geruster voelt. De meeste planten houden niet van regelmatig maaien, dus op die plaats overleeft alleen uw gazon (met de gazononkruiden die erbij horen ).
Die rand dient eigenlijk vooral om de overgang gazon-border netjes te houden, want tenzij je bamboe of andere woekeraars gaat planten is uw vrees nergens voor nodig.

Ik zou me meer zorgen maken over de breedte van uw border, want met de breedte van 1 spa-steek die je in gedachten hebt is daar maar moeilijk iets moois van te maken.
vrijdag 10 oktober 2014 - 16:21
vloeiende

Vloeiende

Ik zou me meer zorgen maken over de breedte van uw border, want met de breedte van 1 spa-steek die je in gedachten hebt is daar maar moeilijk iets moois van te maken.

Ik beaam de geachte van Patrikc, en raadt je aan je plantenvak niet smaller te maken dan 50cm. Als je toch een boord wil steken, deze bestaan in vele materialen, je kan ook een beton boordsteen (Model Wirtz)plaatsen, of een klinker of tegel op kant, in metaal zijn er ook verschillende modellen. De rubber boord is naar mijn mening iets minder strak te plaatsen.
Succces
zondag 12 oktober 2014 - 12:59
Figo

Figo

Een "border" van 1 spadesteek is GEEN border. Zelfs 50 cm is in principe te weinig om van een "border" te kunnen spreken.
We hebben het bij een border over een aanplant in 2 en 3 "hoogtelagen", met grote planten die de hele "diepte" innemen, en groenblijvende planten die in de winter structuur aan de tuin moeten geven, en vaste planten , eventueel aangevuld met eenjarige bloeiers...
Je mag altijd hier eens komen kijken om ideen op te doen. Wij zitten maar een 6 km van elkaar...

Om een idee te hebben wat mogelijk is : hoe groot (breedte/ diepte) is de tuin?
Je kan eventueel de tuin anders "aanleggen,met bijvoorbeeld een diagonaal, waarbij het stuk tegen het huis aan gras blijft, en de hoek ertegenover een plantenperk wordt...
zondag 12 oktober 2014 - 19:55
Don_Colore

Don_Colore

Hallo,

bedankt voor de feedback.

Ik zou al blij zijn als ik aan de kant van mijn tuin wat kleur kan brengen. Is maar een klein "recht" tuintje. Momenteel heb ik hem aangelegd helemaal gras, om zo weinig mogelijk onderhoud te hebben. nu wil ik gewoon aan de zijkant kleur brengen dmv bloemekes. Ik wil niets te fancy... Desalwelteplus: bedankt voor de tips! In ieder geval zal ik pas in het voorjaar eraan beginnen, dus nog wel even wat tijd om goed te bedenken wat ik exact erme wil doen. Maar, het wordt sowieso gewoon een rechte afbakening van het gras denk ik. Misschien wordt het wel 2 spades breed

maandag 13 oktober 2014 - 09:52
Don_Colore

Don_Colore

Om een idee te hebben wat mogelijk is : hoe groot (breedte/ diepte) is de tuin?


Mijn tuin is 5 meter breed en ongeveer 20 meter lang. Mijn bedoeling is om aan de linkerkant een strook om te spitten en er bloemen en planten te zetten. dit zou dus 20 meter lang zijn, en ongeveer 30~50 cm breed.


Hoe pak ik dit het beste aan? Ik vind het zo moeilijk... Hoe week ik welke bloemen of planten ik moet kopen en waar ik die moet zetten? Ik zou graat het hele jaar of toch gedurende een zo lang mogelijke periode kleur in de tuin willen hebben.

Liefst ook zo onderhoudsvriendelijk mogelijk: ik wil gerust zowel in het voorjaar als het najaar wat tijd erin steken, maar ben niet de persoon om wekelijks laat staan dagelijks een beetje tijd erin te kunnen steken...

Alvast bedankt!


Groeten,

Don
dinsdag 14 oktober 2014 - 15:33
Roeli

Roeli

Gewoon kunstbloemen er in zetten.
Die hoef je alleen af en toe schoon te maken.
En je hebt zomer en winter bloemen in je tuin.
Kunstgras is ook wel handig.
Hoef je ook niet meer te maaien.

gr. Roeli
dinsdag 14 oktober 2014 - 16:05
Figo

Figo

Foei Roeili...

maar je hebt wel gelijk...

Mensen "overschatten" de term "onderhoudsvriendelijk" nog al eens...
dinsdag 14 oktober 2014 - 20:53
vloeiende

Vloeiende

Als je echt een smal boordje langs je gazonnetje wil raad ik je aan geen te grote vaste planten te gebruiken, maar persoonlijk zou ik het nooit zo doen.
Het smalle boordje gaat je in verhouding meer onderhoud vragen met gras afknippen en kantje maaien dan dat je plezier hebt aan je plantjes want ik denk dat alles er zeer netjes moet uitzien! Een beetje leven en kleur in de tuin op een smal boordje????
Als je daarin slaagt zou ik graag een foto zien volgend jaar op dit forum.
Hopelijk zijn er forumleden die jou hiermee echt kunnen helpen want aan mijn mening heb je niet veel natuurlijk.
dinsdag 14 oktober 2014 - 21:33
Roeli

Roeli

Het was ook niet hatelijk of gemeen bedoeld.
Maar inderdaad om aan te geven dat ook een onderhoudsvriendelijke tuin onderhoud nodig heeft.
Dat wordt vaak vergeten.

vr.groeten Roeli
dinsdag 14 oktober 2014 - 21:47
Figo

Figo

Misschien zijn grassen wel iets voor TS...Enkel in voorjaar terugknippen en gedaan...geven wel geen bloemen.
Maar in combinatie met dalhia's...een combinatie van hoge en lage soorten..;(snij)bloemen gans seizoen...enkel voor de vries uitdoen, en in voorjaar terug planten...
Daarbij nog wat Hosta's (Sum and Substance bijvoorbeeld)...nu planten en 3 jaar niet naar omzien..nu ja: dor en rot blad aftrekken in voor of najaar...Idem met Helleborus orientalis, of Rodgersia's
Allemaal planten die onkruid "onderhouden", goed "vullen", en toch een afwisseling geven in kleur en bladvorm...
Alleen nog een paar "sterkhouders voor de winter ertussen (hulst, buxux o.d.) en klaar is kees...
dinsdag 14 oktober 2014 - 22:06
Figo

Figo

O ja: nog dit:
Als "afscheiding" tussen je gazon en de "blote aarde" waar je planten staan, zou ik niet die afboording zetten waarmee je hier dit topic begonnen bent. Maar een boord in klinkers of betonborduren, of een ander hard en voldoende breed materiaal. Zo kan je met je wielen van de grasmaaier daar mooi oprijden bij het grasafrijden...

En welke afsluiting heb je staan tussen de buren?
Als dat betonplaten muur is kunnen de planten die je gaat zetten niet bij de buren voor hinder zorgen, maar afhankelijk van de orientering heb je dan wel misschien (te) veel schaduw voor je planten.
Heb je een draadafsluiting, kunnen je buren last krijgen van planten die erdoor komen/erdoor groeien...
Wil je zo'n draadafsluiting laten toegroeien (om inkijk te beletten bijvoorbeeld) zou je in samenspraak met de buur klimop kunnen zetten. Geeft een altijd groene wand, maar moet je eens per maand wel bijknippen eens hij aan de groei is...
woensdag 15 oktober 2014 - 10:16
Don_Colore

Don_Colore

Bedankt voor uw feedback, ook Roeli

Ik ben verstandig genoeg om te weten dat onderhoudsvriendelijk nog steeds onderhoud vraagt. Ik loop alle dagen in mijn tuin en ben nu al regelmatig hier en daar een klein beetje aan het wegknippen e.d. Maar ik ben niet de persoon die elke week met mest e.d. zal zitten werken. Ik bedoel dus: de grote werken wil ik beperken tot een paar keer per jaar. Daarnaast hoogstens wat miniwerkjes om de boel een beetje mooi en proper te houden. En, hoe minder werk ik eraan heb, hoe meer tijd ik over heb om er gewoon van te kunnen genieten (ook al geniet ik ervan om er af en toe ook gewoon wat in te werken , hoor )

Ik ben niet de persoon die plantjes gaat laten ontkiemen in een kas, ik verkies ook om jaarlijks slechts een beperkt aantal plantjes te moeten vernieuwen, en de structuur te laten behouden. Dit bedoel ik met onderhoudsvriendelijk.

Ik verkies kleurrijke bloemen en planten boven gras, ook al zijn er mooie siergrassen.

Ik heb wel wat nuttige zaken gelezen, waar ik wel degelijk wat mee kan. Dus ik wil zeker en vast meegeven dat ik dankbaar ben voor de reacties! Zelfs de eerste van roeli, maar hij heeft zich herpakt. Ik begrijp natuurlijk dat het voor de anciens hier vervelend is om van "nieuwelingen" zo'n vragen te krijgen als "ik wil de mooiste tuin van de buurt maar ik wil er geen tijd insteken". Sorry als mijn vraag zo overkwam...

Omdat ik het niet gemakkelijk vind en er gewoon niets van ken, overweeg ik een kant en klaar border pakket te kopen. Dit zou mij meteen het eerste jaar wat kunnen helpen en op die manier kan ik kijken wat ik moet vervangen en hoe ik het moet aanpakken om dit elk jaar te behouden.

een voorbeeld is "Border 'Villa Kakelbont' - Plant" op de bakker website (google is your friend als je het wil nakijken). Maar, is dit iets voor een beginner als ik? Of raden jullie me dat toch af?

thanks,

Don
woensdag 15 oktober 2014 - 10:37
Roeli

Roeli

Weet je, Don, het eerste jaar is het vaak een uitproberen wat kan of niet.
Wat je zou kunnen doen is , in die bewuste strook, in het voorjaar , potten met éénjarigen ingraven. Staan ze je niet naar de zin , kan je ze makkelijk verplaatsen. En je hebt gelijk kleur in de tuin.
In het voorjaar is er altijd zo veel te koop.
Dan kan je , op je dooie gemak , uitzoeken wat je er echt wilt hebben.
Eens in de tuincentra kijken wat er zoal in de handel is. Hoef je niet in één keer te beslissen, met de kans dat het niet aanslaat.
Zelf zet ik in het voorjaar ook altijd éénjarigen in de borders. Dan kleurt het alvast, voordat de vaste planten beginnen.
Het is maar een idee , hoor.
Misschien heb je er wat aan.

groetjes Roeli
woensdag 15 oktober 2014 - 10:58
Figo

Figo

Don, zie je PB.
Ik denk er net ook aan: ik heb hier wel een "border" van 10 meter lang en 80 cm breed...kan je gelijk zien hoe zoiets er kan uitzien...

En in je post zet "gras afsteken"...ja, en voor je de grond eronder omspit: gooi er wat compost op...zodat je planten voeding krijgen, en je de gronstructuur wat kan verbeteren.
En tot slot: je moet niet wachten tot na de winter: je kan dat ook nu nog, zolang het niet gaat vriezen...
woensdag 15 oktober 2014 - 11:10
Don_Colore

Don_Colore

hoi,

bedankt alvast voor de berichten, en de feedback met raad.

sowieso kan ik nu niet veel doen: ik heb pas 2 weken geleden gras bijgezaaid omdat ik hier en daar plaatsen had waar de grond niet goed genoeg was en het gras gewoon niet wilde struiken. Die zaadjes zijn pas sinds maandag aan het kiemen, dus wil het gras nu een tijdje de kans geven zijn ding te doen.

Bovendien wil ik, wanneer ik de grond omspit, er ook meteen plantjes in kunnen zetten. anders is het ook geen zicht.


Nu, wat betreft de rand: een klinker leggen oid is inderdaad handiger om het gras af te maaien. Dan kan ik met de grasmaaier daarop rijden.

Ik heb twee vragen dan:
- is het voldoende om dan maar een klinker diep te gaan? Of moet ik onder de grond nog een plaat oid plaatsen? Gaan mijn planten en zo dan niet onder die klinkerrand doorwoekeren?

- hoe pak ik dat best aan, zo een klinker plaatsen? eerst beton gieten? hoe zorg ik dat dat mooi recht is? Of gewoon wat aarde uitgraven en daar dan klinker in zetten? Gaat dat na verloop van tijd dan geen hobbelig effect krijgen?

Thanks!
woensdag 15 oktober 2014 - 13:05
Don_Colore

Don_Colore

@Figo: hoe kan ik een PB lezen op dit forum? Ik vind dat niet meteen terug...

thanks,
woensdag 15 oktober 2014 - 13:06
Figo

Figo

normaliter krijg je een mail...
Het kan zijn dat je je "profielinstellingen" moet aanpassen, en het juiste vakje aanvinken...

En om iemand een bericht te sturen, klik je op de nickname links, dan krijg je een scherm met "gegevens" van diegene die je hebt aangeklikt, en onderaan de gegevens staat er dan een vak waar je een bericht/mail kan intypen.
Als je het vakje daaronder aanvinkt, krijg je je bericht ook in je eigen mailbox...
woensdag 15 oktober 2014 - 13:22
Figo

Figo

Ik zou een beton boordsteen van 20 cm nemen, daar komen geen vaste planten onderdoor, en is ook niet duur.
Recht zetten doe je door een koord te spannen op de juiste hoogte en 1 rand van de boordsteen daarmee gelijk te zetten.

Die borderaanbieding heb je enkel bloemen, maar geen "structuur" voor de winter, als de bloemen weg zijn...
donderdag 16 oktober 2014 - 09:58
Figo

Figo

Geen reactie meer...: TS heeft waarschijnlijk ne schrik gepakt en gaat z'n "gazonneke " maar laten liggen
vrijdag 24 oktober 2014 - 09:00
zuurtje

Zuurtje

.... of is zijn P-beetje aan het zoeken.
Maar het kan ook zomaar zijn dat hij ons verrast met zijn vorderingen
vrijdag 24 oktober 2014 - 14:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon