menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Doorlevende venkel

Ga naar meest recente reactie

reneemettrie

Reneemettrie

Doorlevende venkel. En nu maar wachten op de Koninginnenpages...

Bloemen & Planten

dinsdag 1 juli 2014 - 13:01
Roeliee

Roeliee

Staat ook in onze tuin! Echter nog nooit een koninginnepage gezien hier… Zal aan de omgeving liggen zeker?
woensdag 2 juli 2014 - 12:07
reneemettrie

Reneemettrie

Hier (Zinnik) ooit één. Naar het schijnt houden ze van schermbloemigen. Niettegenstaande de warme winter vind ik dar er dit jaar niet zoveel vlinders zijn, enkele weken geleden een periode van Kleine Vossen, dan een hele tijd vrijwel geen.
woensdag 2 juli 2014 - 15:31
Roeliee

Roeliee

Het was mij ook opgevallen... echt niet veel vlinders dit jaar. Hoewel de winter toch wel heel zacht was... Misschien komen ze nog op gang?
dinsdag 8 juli 2014 - 19:34
Tuinprins

Tuinprins

Bij mij tot nu toe ook weinig vlinders dit jaar. Misschien is het wisselvallige weer er debet aan?

Gisteren zag ik een landkaartje (zo heet die vlinder) op mijn Hydrangea aspera.

Bloemen & Planten

dinsdag 8 juli 2014 - 20:07
Bombycilla

Bombycilla

Vroeger moest je na 20 kilometer autorijden je ruiten schoonmaken,nu zijn ze na 200 km nog schoon,er rijden natuurlijk ook 2 miljoen vliegenmeppers rond.
Neem hierbij dat tuincentra allemaal giftige bloemen en planten verkopen en dat beginnende tuiniers wanneer ze met een vraag bij een tuincentrum komen ze meestal met chemische brol thuiskomen.
Wanneer ze dan op internet naar antwoorden op tuinvragen gaan zoeken komen ze op fora terecht die bol staan van de reclame voor chemische rotzooi.
De vlinders gaan dus gewoon de bijen na
woensdag 9 juli 2014 - 10:28
Tuinprins

Tuinprins

Uhmmm, een beetje kort door de bocht redenering.

Vorig jaar waren er zeer veel vlinders in mijn tuin evenals bijen en hommels. Dit jaar een stuk minder. Dus gif heeft er in 1 jaar voor gezorgd dat er nu een stuk minder vlinders zijn? Klinkt mij niet echt overtuigend in de oren.

Ik zou de oorzaak eerder bij de sterk wisselende weersomstandigheden van de afgelopen maanden zoeken. Ik heb dat in het verleden vaker gezien. Ik vermoed dat insecten meer gebaat zijn bij een evenwichtige weersituatie dan weersituaties met grote temperatuursschommelingen en droogte/nattigheid. Vorige week was het hier 30 graden, nu halen we net 14 graden met langdurige regenperiodes (gisteren regende het bij mij in Midden Brabant, NL 12 uur aan een stuk). Deze grote schommelingen lijken mij funest voor de weerstand van een insect.

Maar ik ben natuurlijk geen entomoloog.

In de meeste jaren zie ik de koninginnepage in mijn tuin (meestal laatste week van juli/eerste week van augustus). Behalve in jaren met slechte zomers (bijv. 2012).


Gegroet, de tuinprins





woensdag 9 juli 2014 - 12:50
mia_heyl7

Mia_heyl7

waar kan ik die zaden kopen? ik wil ook oerprei en eeuwige moes,
dus als iemand me kan helpen, aub?

woensdag 5 december 2018 - 12:12
Dany
woensdag 5 december 2018 - 16:54
Carib

Carib

Vreeken's zaden levert bollen van oerprei en stekken van Eeuwig moes. Die laatste wordt alleen gestekt, want er bestaat geen zaad van.
woensdag 5 december 2018 - 18:55
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb oerprei en eeuwige moes besteld bij Vreeken,
nu nog doorlevende venkel en ik kan verder
zaterdag 8 december 2018 - 08:18
Carib

Carib

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met doorlevende venkel (ben geen moestuinier). Bedoel je de kruidvenkel, Foeniculum vulgare? Die is als zaad overal te koop, ook bij Vreeken. Daar staat hij echter bij de eenjarigen. Ik heb wel jarenlang de bronskleurige variant in de tuin gehad, maar die overleefde de winter toch wel, in mijn herinnering.
zaterdag 8 december 2018 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon