menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struikrozen eetbaar

Ga naar meest recente reactie

Ghia

Ghia

Hoi iedereen!

Ik ben al even lid van de site en vind het fantastisch welke info ik hier allemaal kan op terugvinden. Volgende jaar zal ik ook eens paar foto's posten van onze (nog niet al te mooie)tuin . Wegens lid te zijn van diverse fora, reageer ik niet veel maar lees ik veel .

Ik wist niet precies als ik dit onder bloemen en planten moest plaatsen of struiken en bomen. Het gaat over een (wilde) struikroos. Dus bloen en struik .

Hier dan de vraag. Thuis zijn wij (vooral in de winter) theedrinkers. Diverse soorten hebben wij waaronder zich rozenblaadjes in bevinden (geen rozenbottels).
Graag zouden wij graag eens zelf thee maken (van gedroogde bladen/bloemen), met citroenmelisse heb ik dat al gedaan ( maar dan vers). In hoever kan ik mijn ongespoten kleine roze rozen van m'n struik gebruiken zonder vergiftigd te worden ? Helaas heb ik geen naam van deze struik.

Kunnen jullie me helpen?

mvg,
Gert-Jan.
vrijdag 6 december 2013 - 11:46
BOSVROUW

BOSVROUW

Vermits (ongespoten) rozenblaadjes eetbaar zijn, zijn ze ook drinkbaar veronderstel ik!
vrijdag 6 december 2013 - 13:50
minouke

Minouke

Als ik rozencake maak neem ik vooral de Engelse rozen (onbespoten) omdat ze meer smaak hebben.
Liefst rode rozen omdat die beter kleur houden, de lichte kleuren worden snel bruin.

Zal ook zo zijn voor thee denk ik.

groetjes
Chantal
vrijdag 6 december 2013 - 14:20
Ghia

Ghia

Bedankt voor de reacties! Het zijn roze/rode kleine roosjes. Ondertussen even geëperimenteerd om een deel te drogen in de oven (vrees dat er daardoor veel aroma's verloren gaan). Verder geprobeerd met combinatie citroenmelisse/rozenblaadjes in olie.

Hopelijk zijn beiden eet/drinkbaar.

Verder zijn de rozen niet bespoten, maar dan bedoel ik met chemische middelen. Ik heb wel in de zomer de planten gespoten met een zeepsopje tegen groene (blad?)luizen. Zal wel geen kwaad kunnen zeker? Het zijn roosjes die ik gisteren heb afgeknipt omdat de plant veel te wild stond.

mvg,
Gert-Jan.
vrijdag 6 december 2013 - 15:36
WiPe

WiPe

Rozen die goed geuren hebben doorgaans meer smaak dan rozen die weinig of niet geuren.
vrijdag 6 december 2013 - 17:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon