menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paeonia suffruticosa Yachiyo-Tsubaki

Ga naar meest recente reactie

Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Ik heb al jaren 4 van deze boompioenen, geerfd van mijn schoonouders, dus zeker 40 jaar oud.Ze hebben al die tijd goed gebloeid , maar sinds een tijdje gaan er naar mijn mening een paar dood, ik heb ze verpoot en rondom nieuwe aarde en voedsel gegeven maar het niet baten. Wat kan hier de oorzaak van zijn, wil toch graag de 2 overgebleven struiken behouden. Aan de kou kan het niet liggen, daar kunnen ze tegen.Deze vraag is gesteld vanop Paeonia suffruticosa Yachiyo-Tsubaki.

Bloemen & Planten

dinsdag 12 november 2013 - 19:36
WiPe

WiPe

Pioenen kunnen slecht tegen verplanten. Als je ze wil verplanten kun je dat best in oktober doen. Later verplanten geeft slechte resultaten. Misschien ligt daar de oorzaak. Te diep planten of een te natte standplaats kan ook de reden zijn dat het fout gaat.
Te verse kompost gaat naverteren in de bodem, daardoor krijgt de plant last van zuurstofgebrek.
dinsdag 12 november 2013 - 21:50
Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Het verpoten heeft plaatsgevonden na het wegteren van de struikjes en niet ervoor dus dat was de oorzaak niet, het kan zijn van al die regenval in het voorjaar zoals U ook al aangaf. Geen idee.
woensdag 13 november 2013 - 12:49
WiPe

WiPe

Wat bedoel je met 'na het wegteren van de struikjes'?
woensdag 13 november 2013 - 13:15
Willy Nijhoff

Willy Nijhoff

Bladeren laten vallen, takken die doodgingen en knoppen
die niet meer opengingen, ze stonden er armzalig bij en toch
zag ik met verpoten daarna nog wat leven, kleine uitlopers
bij de wortels.
woensdag 13 november 2013 - 20:29
Tuinprins

Tuinprins

Zou kunnen gaan om Botrytis paeoniae, een schimmelziekte waar pioenen last van kunnen hebben. Komt meestal voor bij vasteplant pioenen maar soms ook bij struikpioenen. De oorzaak is doorgaans dat de planten te nat staan. Spuiten met een schimmelwerend middel kan helpen maar succes is niet gegarandeerd. Eerste bespuiting moet worden uitgevoerd als de plant in het blad komt.

Botrytis kan in de grond overleven. Verplanten heeft meestal weinig zin omdat de Botrytis schimmel wordt meegenomen.

Zorg in ieder geval dat je al het blad van de plant goed opruimt.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 13 november 2013 - 20:32
PaulvdIng

PaulvdIng

Goede raad van tuinprins, vooral de snoeiwonden van vorig jaar behandelen.
Verder vraag ik mij af: Hoe oud kan zo'n plant worden? Staat bijna nooit in een tuinboek. Tijd voor wortel stekken en opnieuw beginnen?
donderdag 14 november 2013 - 18:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon