menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde Penstemon

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Ben op zoek naar winterharde Penstemon (slangekop).
Kennen jullie soorten die betrouwbaar zijn want ik vind het zo een mooie planten.
Penstemon heterophyllus'Catherine de la Mare' heb ik al en is volledig winterhard maar ik zou er nog willen.
'Rich Ruby' heb ik stekjes gekregen en valt dus nog af te wachten.

groetjes
Chantal
donderdag 14 februari 2013 - 10:16
Marei

Marei

Rich Ruby blijkt bij een strenge winter niet winterhard te zijn (bij ons althans), heeft w
donderdag 14 februari 2013 - 10:48
minouke

Minouke

P. "Huskers Red" heb ik momenteel ook gestekt en valt dus ook af te wachten (heb ik gekregen ven Annis)

Vind het ook zo een mooie planten.

donderdag 14 februari 2013 - 11:35
danny2

Danny2

Ben toevallig maandag nog naar een voordracht geweest over Penstemon, Agastache en Echinacea. Als resultaat werd er vermeld dat er heel weinig van deze drie soorten echte winters overleven, de meeste hebben anders ook maar een vooruitzicht op 2 tot 5 jaar. Aangeraden werd er elk jaar stekken te nemen en deze beschut te overwinteren.
Minouke, bij Creaflora(Tongeren) kan je er wel een heel aantal soorten vinden met de nodige uitleg.

groetjes danny
donderdag 14 februari 2013 - 11:42
minouke

Minouke

Bedankt Danny, ik ga eens gaan kijken naar Creaflora.
Hun website is alleszins erg belovend.

gr
Chantal
donderdag 14 februari 2013 - 12:11
Echinacea

Echinacea

Uit verveling nog eens op dit forum komen kijken.
Danny die lesgever heeft toch geen echinacea in zijn tuin staan of er geen ondervinding ermee.
Zeg eens tegen die persoon dat hij eens gaat kijken bij Menh. Foltz nationale colectiehouder van echinacea in Nederland (Ik kom er een paar keer per jaar).
Of gaat kijken naar de prairieborder van Jan Spryut, toch ook niet de eerste de beste.
In de tuin van Hoegaarden is er ook een prairie border aangeled door jan Spryut, daar zijn toch geen lege plekken tussen, integendeel.
Ik kom ook verscheidene keren per jaar met een van de grootste planten veredelaars van Nederland, Daar staan borders vol met echinacea, en al verscheidene jaren.(die persoon laat zijn producten zien, aan mensen van Eurapa en zefs de verigde staten.
In onze tuin staan soorten die ieder jaar gescheurd moeten worden en teveel om hier op te noemen.
En van die vijf jaar, hoeveel planten moeten er niet om de vijf jaar gescheurd worden ?
Tom van Creaflara kent veel van de bovenvermelde plantengroepen, evenals Hans van de kleine plantage en iets verder Hoppe Hoppe.
Jean
donderdag 14 februari 2013 - 13:11
Echinacea

Echinacea

Niet de kleine plantage, maar de kleine oase.
donderdag 14 februari 2013 - 13:13
sophora

Sophora

minouke
Hier doet Penstemon digitalis joke en Penstemon digitalis Mystica het goed.
sophora
donderdag 14 februari 2013 - 17:29
Marei

Marei

Hoi Chantal, wij willen ook nog even terugkomen op de Penstemons. Afgelopen zomer kregen we P. digitalis 'Ruby Tuesday' en volgens De Hessenhof is deze volledig winterhard. Beter dan 'Huskers Red'. Wij hebben er natuurlijk nog geen ervaring mee, maar als 'ie bloeit deze zomer dan komen wij ermee naar de Plantenkiezer, met foto. Maar het is een beauty, we hebben hem gezien in de prairietuin van Tuin De Villa.

Over Penstemon digitalis 'Joke' zegt De Hessenhof ook het e.e.a. Kijk maar eens op zijn website; daar staan nog meer winterharden.
donderdag 14 februari 2013 - 17:39
minouke

Minouke

ga ik direct doen si, en ook de namen noteren.
Bedankt Sophora en Marei
donderdag 14 februari 2013 - 20:22
minouke

Minouke

Penstemon digitalis Mystica ziet er ook wel een speciale uit met die donkere stengels.
donderdag 14 februari 2013 - 20:29
sophora

Sophora

Die heb ik gekregen van Francis Peeters van Jardins et Loisirs.
sophora
donderdag 14 februari 2013 - 20:42
minouke

Minouke

Husker Red heb ik nog maar pas, zou ook wintervast zijn.
Ik heb ze nog niet in volle grond geplant.
donderdag 14 februari 2013 - 20:56
Marei

Marei

Huskers Red staat hier al sinds jaar en dag zonder enig probleem.
donderdag 14 februari 2013 - 21:01
Tuinprins

Tuinprins

Is die "Husker Red" niet zo'n omvaller?

Ik heb Penstemon hirsutus pygmaeus in de tuin staan. Eigenlijk meer rotsplant dan borderplant. Zeer winterhard maar volgens de beschrijvingen kortlevend. Nadeel van deze plant vind ik dat het wit van de bloem lelijk bruin verkleurd.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 februari 2013 - 21:18
minouke

Minouke

witte bloeiers hebben dat gauw, dat is het spijtige eraan.
Dan zal Husker Red een steuntje moeten hebben, dat vind ik niet zo erg.
Een paar dunne twijgen er tussen steken dan.
vrijdag 15 februari 2013 - 08:44
annis

Annis

Chantal P. digitalis Huskers Red staat hier al jaren en komt alweer met nieuwe uitloop. Eigenlijk blijft er altijd wel wat van staan en is nooit helemaal weg.
Ik heb pas een boek aangeschaft over Penstemons maar dat moet ik nog doorspitten is volledig in het Engels. maar er staan mooie soorten in.
De P. Rich Ruby heb ik in de volkstuin laten staan ben benieuwd wat ze gaan doen de moeder plant staat in de kas met een aantal stekken die ik genomen heb.
De P. digitalis Joke heb ik zaden van die nog gezaaid moeten worden.
Annis
vrijdag 15 februari 2013 - 15:02
minouke

Minouke

si Annis, dat is nu spijtig dat je zo ver woont want ik zou eens in de leer komen bij jou.
Zachte stekken van vorstgevoelige planten lijkt me niet te lukken, alles gaat goed .. ze groeien... blijven groen... tot het moment dat ze naar binnen gaan in een tamelijke koel ruimte (10
vrijdag 15 februari 2013 - 16:12
annis

Annis

Het kan zijn dat je misschien toch teveel water geeft en licht hebben ze voldoende nodig om goed de winter door te komen. Ik geef mijn stekken in de kas maar heel weinig water de verdamping is nu minimaal. Soms staan ze te droog maar onderin de potjes zijn ze toch nog vochtig.
Woonde ik inderdaad maar wat dichterbij dan konden we van elkaar leren zoals jij bij de rozen altijd mooie resultaten boekt en ik daar van kan leren.

vrijdag 15 februari 2013 - 16:36
minouke

Minouke

in de kelder staan ze aan een klein venstertje.
Zal ik dan volgende keer proberen met minder water , mij lijkt het nochtans weinig te zijn maar misschien toch teveel voor de plantjes.
vrijdag 15 februari 2013 - 17:24
molleke32

Molleke32

mijn komen ook van creaflora in tongeren,... Maar ik heb toch al 2 winters de penstemon Mystica moeten afgeven... Minouke.. wij gingen samen naar creaflora he, laat iets weten als je gaat
vrijdag 15 februari 2013 - 19:28
minouke

Minouke

zeg jij het maar Vicky, ik kan altijd.
Ik ben al gaan kijken op hun site en vanaf mei zijn ze open maar alleen de zondag.
vrijdag 15 februari 2013 - 20:15
molleke32

Molleke32

Vanaf mei pas?? Amai, vorig jaar vanaf eind maart begin april Nog zoooooooooooo lang wachten? Wat een kwelling
vrijdag 15 februari 2013 - 20:37
minouke

Minouke

dafalganneke nemen

moet eens gaan kijken op hun website
vrijdag 15 februari 2013 - 21:24
molleke32

Molleke32

Er staat begin april 2013 op hunne site zulle...
vrijdag 15 februari 2013 - 22:49
minouke

Minouke

Heb ik ook zien staan en een beetje verder staat er dan:

De kwekerij is open van mei tot en met oktober.

Zondag: 10u00 - 18u00

Wanneer er een beurs wordt aangedaan is de kwekerij gesloten - hou hier rekening mee indien u wenst langs te komen.

Tijdens de week, zaterdag en april, juli + augustus enkel op afspraak.


ik ga eens bellen in april om zeker te zijn, ik laat het je dan weten.
zaterdag 16 februari 2013 - 06:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon