menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke vaste planten kan je nu zaaien of steken

Ga naar meest recente reactie

pascalho

Pascalho

Hoi

Ik wil vaste planten kweken weten jullie welke je gemakkelijk kan doen.
En ook waneer.

Alvast bedankt
zaterdag 26 januari 2013 - 09:26
minouke

Minouke

Het gemakkelijkste is scheuren of delen van bestaande planten.
Dit doet je best in de lente of najaar.
Stekken en zaaien is iets moeilijker.
zaterdag 26 januari 2013 - 14:34
pascalho

Pascalho

Dankje
zaterdag 26 januari 2013 - 15:31
iecee

Iecee

je kan er nu al beginnen zaaien in een kweekbak aangezien er veel planten zijn die vorstkiemers zijn, maar aangezien dat per plant verschillend is moet je dat even per soort opzoeken in een zaaikalender.
voor binnen zaaien is het nog te vroeg omdat ze dan te lang binnen moeten blijven staan en dat geen winst oplevert en je zwakke planten krijgt.

en overigens is stekken helemaal niet moeilijk, je steekt een stuk van een plant in een pot met stekgrond en er komen worteltjes aan , kan het nog simpeler?
het is alleen niet altijd de meest efficiente methode van vermeerderen, maar wel een van de leukste.

zondag 27 januari 2013 - 11:03
minouke

Minouke

Iecee, vind ik wel niet zo simpel hoor, stekje in een pot en het wortelt...
Bij sommige is dat zo maar niet allemaal.
zondag 27 januari 2013 - 11:44
iecee

Iecee

ik weet wel dat er planten zijn er die je helemaal niet kan stekken en die moeilijk stekken , maar bij 80% van de gewone tuinplanten is het een fuitje van een cent als je eenmaal weet wat er mis kan gaan.
en dat is meestal te veel water of vocht waardoor ze gaan rotten.

Je moet natuurlijk een paar basisdingen weten, en niet verwachten dat "al" je stekken worteltjes krijgen, maar om nu te zeggen dat het moeilijk is? bovendien moeilijk gaat ook.
Ik heb buiten een aantal stekbakken staan en als ik thuiskom met een gekregen of gebietst stekje of snoeihout steek dat erin, als ik geluk heb wortelen ze en als ik pech heb gaan ze dood, en probeer ik het nog een keer.

eigenlijk snap "ik" het probleem niet als je zegt dat het moeilijk is.



iecee
zondag 27 januari 2013 - 11:53
Pieter2

Pieter2

Zaaien is ook niet moeilijk. Ik koop zaden van groenten en vaste planten bij http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/apps/webstore/. Zaaiuitleg staat erbij. Daarnaast is er nog winterzaaien, waarbij je gewoon alle wintervaste planten in volle grond zaait in de herfst/winter. Vorstgevoelige zaai je dan in maart binnen en die gaan naar buiten als er geen vorst meer komt.

zondag 27 januari 2013 - 12:25
pascalho

Pascalho

Dankjewel voor alle antwoorden op mijn vraag.
Doei
dinsdag 29 januari 2013 - 12:50
Tuinprins

Tuinprins

Sommige planten, met name struiken en bomen, zijn voor de amateur lastig te stekken. Wat bijv. te denken van Skimmia, Pieris, Rhododendron, Viburnum soorten, geselecteerde vormen van hulst, magnolia, photinia etc. etc.?

Kruidachtige vaste planten zijn wat vermeerderen betreft een stuk gemakkelijker maar ook hier heb je gradaties in moeilijkheid.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 februari 2013 - 08:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon