menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke plant

Ga naar meest recente reactie

Modestus
donderdag 20 september 2012 - 18:29
Roeli

Roeli

hanepoot / zevenblad
donderdag 20 september 2012 - 18:59
Plantadvies

Plantadvies

Nee geen hanepoot wel zevenblad. Toch mooi als die bloeit.

Plantadvies
donderdag 20 september 2012 - 20:10
Roeli

Roeli

Sorry Plantadvies, maar zevenblad en hanepoot is dezelfde plant.

gr. Roeli
donderdag 20 september 2012 - 23:28
plaatje55

Plaatje55

dat zeg je nu wel maar bij ons in nederland(in het noorden des lands) is een hanepoot toch heel iets anders dan zevenblad.
vrijdag 21 september 2012 - 00:11
Roeli

Roeli

sorry, maar ik woon in noord nederland ( Friesland ) en daar is het de zelfde plant.
vrijdag 21 september 2012 - 07:33
Esem

Esem

Deze plant (Aegopodium podagraria) wordt in Nederland zowel drieblad, geiteblad, hanepoot, hers, kraaiepoot, zevenpoot genoemd.
hier in België wordt het naar mijn weten alleen maar zevenblad genoemd.

Gr E.
vrijdag 21 september 2012 - 09:48
furor

Furor

Officieel is Hanepoot een grassoort, daardoor de verwarring.
vrijdag 21 september 2012 - 11:12
Esem
vrijdag 21 september 2012 - 12:30
Bombycilla

Bombycilla

Panicum crusgall = Hanepoot en dat is de officiële nederlandse naam,als je googled op Hanepoot kom je zevenblad niet tegen,streektaal dus.
vrijdag 21 september 2012 - 12:37
Roeli

Roeli

sorry Bombycilla
Als je daar en tegen googled op zevenblad, wordt het wel degelijk ook hanepoot genoemd.
Tsja, als het van de ene kant niet wil, probeer ik altijd de andere kant, en hier met succes.
Maar hoe je de plant ook noemt, de bloem is prachtig, maar de plant is lastig.

gr. Roeli
vrijdag 21 september 2012 - 13:35
furor

Furor

Maar hoe je de plant ook noemt, de bloem is prachtig, maar de plant is lastig.


Dat geldt voor beide hanepoten
vrijdag 21 september 2012 - 13:53
Heike

Heike

Zevenblad... vertel me wat!

Toen ik nog een grote tuin had woekerde het er flink. Eens het in bloei stond, kon ik er wel van genieten.
Gelukkig had ik toen 2 stoere tuinmannen die het met plezier uitwroetten...

Bloemen & Planten

vrijdag 21 september 2012 - 14:10
minouke

Minouke

ik dacht eerst ... amai wat een dikke katten
Maar nu zie ik het schattig
vrijdag 21 september 2012 - 17:06
plaatje55

Plaatje55

het komt er dus op neer dat we allemaal gelijk hebben.
zondag 23 september 2012 - 19:55
Bombycilla

Bombycilla

maakt niet uit Modestus stelt vele vragen maar de antwoorden schijnen hem niet te interesseren tegenvragen worden niet beantwoord,die laat ik dus in het vervolg maar links liggen.
zaterdag 13 oktober 2012 - 13:11
plaatje55

Plaatje55

dat is dan heel erg jammer want zo komt ie toch wel heel veel te weten,
ik schrijf niet zo vaak op het forum ,want meestal dan staan er al zoveel antwoorden dat ik denk dat ze niet op die van mij wachten .
tenzij ik denk er nog iets aan te kunnen voegen ,een gemiste kans dan voor Modestus.
zaterdag 13 oktober 2012 - 14:46
iecee

Iecee

de enige officiele namen zijn zijn de latijnse namen
die zijn daarom uitgevonden om spraakverwarring te voorkomen

aan een streeknaam heb je niks die zijn gewoon niet efficient
stel je voor dat je tuinman een bestrijdingmiddel besteld voor hanepoten hoe ze ook mogen heten, zou nogal een zooitje worden
zaterdag 13 oktober 2012 - 19:45
Roeli

Roeli

Lijkt me een beetje erg kortzichtig, Iecee.
Jij weet het, ik weet het, maar een gewone, doorsnee man of vrouw met een tuintje, kent echt de latijnse namen niet.
Dus , als je bij een tuincentrum ( of, zoals jij zegt, tuinman )vraagt naar een bestrijdingsmiddel voor "hanepoot " ze daar echt wel weten waar je het over hebt.
En je dus ook wel het juiste middel krijgt.

groeten Roeli
zaterdag 13 oktober 2012 - 23:44
Bombycilla

Bombycilla

Ik ben het met Iecee eens,

Jij weet het, ik weet het, maar een gewone, doorsnee man of vrouw met een tuintje, kent echt de latijnse namen niet.
Dus , als je bij een tuincentrum ( of, zoals jij zegt, tuinman )vraagt naar een bestrijdingsmiddel voor "hanepoot " ze daar echt wel weten waar je het over hebt.

het is toch van het gekke dat deze mensen deze middelen kunnen kopen.
als je dus om een middel tegen hanepoot koopt krijg je dus een middel tegen Zevenblad of tegen het grasachtige echte Hanepoot ,2verschillende middelen, dus weg met streeknamen en gewoon latijnse namen gebruiken,daar komt bij dat de doorsnee mens meer verstand van planten heeft dan de gemiddelde medewerker van een tuincentrum
zondag 14 oktober 2012 - 11:12
Modestus

Modestus

Ik was de afgelopen zomer in de Baltische landen. Overigens zeer geschikte landen voor tuinvakanties: veel natuur met ''overmaat'' aan bijzondere flora en fauna, elk zichzelf respecterend dorp heeft een botanische tuin, inwoners onderhouden ook een tuin.
Maar goed. Dankzij de latijnse namen weet ik welke bijzondere soort ik zag en kan ik daar eventueel na terugkomst naar op zoek gaan.
zondag 14 oktober 2012 - 14:08
sophora

Sophora

Ik ben ook voorstandster van Latijnse namen.
Vele plantenliefhebbers gaan wel eens naar Engeland, Frankrijk of een ander land. Dan sta je daar met je mond vol tanden met je hanenpoten en geen mens die weet wat het is.
Neem alleen maar de namen van bomen: Es, Els,Esdoorn. Ik moet dan altijd diep nadenken voor ik weet wat het is. Zeg me, Fraxinus, Alnus of Acer en dan weet ik waar men over spreekt.
sophora
zondag 14 oktober 2012 - 17:04
Esem

Esem

Idd.
De latijnse naam is in elk land het zelfde.
Vraag in Engeland niet naar een zeeuws knoopje want dan kom je niet aan je trekken,vraag daarentegen naar een astrasia en ook daar weten ze dan over welke plant het gaat.

En dan natuurlijk nog de ondersoort bij vermelden b.v.astransia red weding b.v.

Gr E.
zondag 14 oktober 2012 - 18:39
iecee

Iecee

ik zeg het ook wel een beetje verkeerd, inheems onkruid bij zijn latijnse naam noemen is er natuurlijk wel een beetje over. maar de meeste inheemse wilde planten en dus ook het "onkruid" hebben gewoon ook een officiele nederlandse naam (soms ook wel twee)die zowel in vlaanderen als in nederland gebruikt worden, maar die je ook heel gemakkelijk op te zoeken is in een flora of op het internet.
om spraakverwarring te voorkomen .
maar als je de naam van een nieuwe plant moet onthouden/leren is het soms net zo gemakkelijk om de latijnse te leren als de nederlandse.
zondag 14 oktober 2012 - 22:56
Bombycilla

Bombycilla

Maar goed. Dankzij de latijnse namen weet ik welke bijzondere soort ik zag en kan ik daar eventueel na terugkomst naar op zoek gaan.

je hebt zo weinig aandacht voor je eigen topics en reageert niet op tegenvragen dat ik me afvraag of je de meeste namen wel juist hebt
maandag 15 oktober 2012 - 12:21
Modestus

Modestus

je hebt zo weinig aandacht voor je eigen topics en reageert niet op tegenvragen dat ik me afvraag of je de meeste namen wel juist hebt

????????
maandag 15 oktober 2012 - 13:03
Bombycilla

Bombycilla

Zet ik 8 vraagtekens in mijn bijdrage ... reageer je niet! Typisch geval van de pot en de ketel?

dacht dat ik wel duidelijk geweest was
maandag 29 oktober 2012 - 19:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon