menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen in de schaduw..

Ga naar meest recente reactie

faunolen

Faunolen

ik heb een vraag namens een vriendin, die ook hier in Fr. woont.
Ze heeft een hele grote boom staan waar ze een zitje onder heeft gemaakt..daar wil ze vaste bloeiende planten omheen zetten, heeft iemand van jullie een suggestie, welke zij kan planten? het bloeiende geldt vooral voor de zomer.
groene zonnige groet,
leny
woensdag 21 februari 2007 - 23:41
danny2

Danny2

Om goeie raad te geven laat je toch best weten welke boom het is en hoe groot is een grote boom!!!

danny2
donderdag 22 februari 2007 - 20:20
faunolen

Faunolen

sorry danny, ik weet de juiste naam van de boom niet. Weet wel dat hij enorm groot is en een groot bladerdek heeft, en qua doorsnee net zo groot is als hun terras eronder. Ze wil het liefst vaste planten eronder zetten die bloeien in de zomer. Ik kwam met eenjarige bloeiers aan zoals het vlijtig liesje en een paar rhodondendrons(voorjaar) m,n vraag is welke kunnen er in deze situatie gepland worden die weinig of geen zon krijgen, en toch de kracht hebben om een bloem te produceren!
gr leny
donderdag 22 februari 2007 - 20:44
nientje

Nientje

hoi leny, wat een grappige avator heb jij
nientje
zaterdag 24 februari 2007 - 09:15
Tine

Tine

Toch is het belangrijk om te weten om welke boom het gaat. Wortelt de boom oppervlakkig of wortelt hij juist diep. Is het een boom die erg veel vocht onttrekt aan de omgeving ? deze gegevens zijn nodig om te weten wat voor soort planten er kunnen groeien. Dus toch even navragen welke soort boom er staat.

Tine.
zaterdag 24 februari 2007 - 10:07
faunolen

Faunolen

hoi leny, wat een grappige avator heb jij
nientje


Hij(casper) is leuk hè, ik heb hem afgericht voor de jacht en is een perfecte apporteur geworden. hij
doet het zo graag..dus deze foto van hem maken was een makkie.als ik 'vast' tegen hem zeg, pakt hij werkelijk alles op haha.
gr. leny
zaterdag 24 februari 2007 - 12:52
faunolen

Faunolen

Toch is het belangrijk om te weten om welke boom het gaat. Wortelt de boom oppervlakkig of wortelt hij juist diep. Is het een boom die erg veel vocht onttrekt aan de omgeving ? deze gegevens zijn nodig om te weten wat voor soort planten er kunnen groeien. Dus toch even navragen welke soort boom er staat.

Tine.

Hallo Tine,
nou hier komt hij dan: het een hele grote Lindeboom.
Hoop dat jij wat suggestie's hebt..

groetjes leny
zaterdag 24 februari 2007 - 13:08
Tine

Tine

Een lindboom heeft een vrij uitgebreid wortelstelsel en onttrekt aardig wat water aan de grond. Je moet dus op zoek naar planten die redelijk droog kunnen staan. Ik weet zo gauw niet enkele te noemen, maar ik heb toch zelf een vraag. Bij ons, in Nederland ,hebben we veel last van luis in de bomen en vooral in lindebomen. Daardoor kunnen we 's zomers vaak niet onder die bomen zitten doordat er altijd kleverige druppels naar beneden vallen en alles plakkerig wordt. Er is al van alles geprobeert om die luizen weg te krijgen, zoals de larven van lieveheersbeestjes, knoflookextract enz. Het helpt wel iets maar is niet afdoende. Hebben jullie er in Frankrijk geen last van? Het is hier sinds enkele jaren zo. De horeca in de stad wordt er wanhopig van en plaatst steeds grotere parasols. Weghalen van de bomen betekent aangezichtsvernieling en wordt dus tegengegaan. Wordt er in Frankrijk ook iets tegen gedaan?

Tine.

O ja, ik zie vaak in plantsoenen de mahonieplant bij lindebomen staan. Misschien een idee? ze bloeit mooi en ruikt aangenaam.
zondag 25 februari 2007 - 13:59
hildavw

Hildavw

Hi,
Bij ons in de straat hebben ze lindes als straatbomen gezet. Wat een vergissing ! In de zomer druipen die dat het niet meer mooi is en alle geparkeerde auto's hebben er last van.
Volgens de burgemeester is de enige oplossing ze regelmatig afspuiten met de tuinslang, maar daar heb ik wel mijn twijfels over, want anders zouden onze veelvuldige regenbuien daaraan ook wel iets doen zeker.
Volgens een boomexpert die werd geraadpleegd, is daar dus echt niets, maar dan ook niets, aan te doen.
Een zitje daaronder zou ik dus zeker niet aanraden !
Wat planten rond een zitje betreft, zou ik voorstellen welriekende planten te nemen, die dus bij de minste aanraking hun geur afgeven, zoals bijv. lavendel en diverse muntsoorten.
groetjes
Hilda
zondag 25 februari 2007 - 14:23
faunolen

Faunolen

Een lindboom heeft een vrij uitgebreid wortelstelsel en onttrekt aardig wat water aan de grond. Je moet dus op zoek naar planten die redelijk droog kunnen staan. Ik weet zo gauw niet enkele te noemen, maar ik heb toch zelf een vraag. Bij ons, in Nederland ,hebben we veel last van luis in de bomen en vooral in lindebomen. Daardoor kunnen we 's zomers vaak niet onder die bomen zitten doordat er altijd kleverige druppels naar beneden vallen en alles plakkerig wordt. Er is al van alles geprobeert om die luizen weg te krijgen, zoals de larven van lieveheersbeestjes, knoflookextract enz. Het helpt wel iets maar is niet afdoende. Hebben jullie er in Frankrijk geen last van? Het is hier sinds enkele jaren zo. De horeca in de stad wordt er wanhopig van en plaatst steeds grotere parasols. Weghalen van de bomen betekent aangezichtsvernieling en wordt dus tegengegaan. Wordt er in Frankrijk ook iets tegen gedaan?

Tine.

O ja, ik zie vaak in plantsoenen de mahonieplant bij lindebomen staan. Misschien een idee? ze bloeit mooi en ruikt aangenaam.


Hoi Tine,
jammer dat je geen suggesties hebt.

Nee deze lindeboom (van denk ik toch wel gauw een eeuw oud) laat niets kleverigs vallen..anders had ze daar zeker geen terras onder gemaakt( een aantal jaren geleden) misschien is het een aandoening die meer in het noorden heerst..neem de vlier die ik had in Ned. elke zomer had ik daarin luis en de door jouw aangegeven hinder. Hier in z-fr staan er nu meerdere bij me, en ik heb nergens last van!

Mahonie is een hele mooie heester ja..heb hem ook staan, maar die staat nu in bloei, en m,n vriendin wil hoofdzakelijk zomerbloeiers erin
ik geloof dat ik een probleempje heb...ik zou haar zo graag iets aan de hand doen!
groetjes leny




zondag 25 februari 2007 - 20:22
faunolen

Faunolen

Hi,
Bij ons in de straat hebben ze lindes als straatbomen gezet. Wat een vergissing ! In de zomer druipen die dat het niet meer mooi is en alle geparkeerde auto's hebben er last van.
Volgens de burgemeester is de enige oplossing ze regelmatig afspuiten met de tuinslang, maar daar heb ik wel mijn twijfels over, want anders zouden onze veelvuldige regenbuien daaraan ook wel iets doen zeker.
Volgens een boomexpert die werd geraadpleegd, is daar dus echt niets, maar dan ook niets, aan te doen.
Een zitje daaronder zou ik dus zeker niet aanraden !
Wat planten rond een zitje betreft, zou ik voorstellen welriekende planten te nemen, die dus bij de minste aanraking hun geur afgeven, zoals bijv. lavendel en diverse muntsoorten.
groetjes
Hilda


ha hilda,
vergeet niet dat alle planten die je noemt, zonneminners zijn! en ik zoek planten die bloeien in de schaduw..
gr.leny
zondag 25 februari 2007 - 20:28
ines

Ines

Hallo Leny hier staan soorten Rododendrum,Azalea onder de bomen maar dit zijn ook vroege bloeiers. Verder de Hydrangea's dit zijn laatbloeiers maar een soort die in de zomer reeds bloeit
is de Hydrangea "Endless summer", verder Sedumsoorten, varens en ceanothus soorten, wilde
rozen die de ganse zomer bloeien en nog andere. Er zijn veel kleinere soorten die het liefst onder
bomen groeien bv de fuchia's.
Bijna mijn ganse beplanting staat onder bomen alleen de rand beplantingen niet.
Misschien vind U toch iets...
Groetjes,ines
zondag 25 februari 2007 - 20:39
faunolen

Faunolen

Hallo Leny hier staan soorten Rododendrum,Azalea onder de bomen maar dit zijn ook vroege bloeiers. Verder de Hydrangea's dit zijn laatbloeiers maar een soort die in de zomer reeds bloeit
is de Hydrangea "Endless summer", verder Sedumsoorten, varens en ceanothus soorten, wilde
rozen die de ganse zomer bloeien en nog andere. Er zijn veel kleinere soorten die het liefst onder
bomen groeien bv de fuchia's.
Bijna mijn ganse beplanting staat onder bomen alleen de rand beplantingen niet.
Misschien vind U toch iets...
Groetjes,ines

Merci Ines, hier kan ik alvast iets mee..wat bedoel u met.. en nog andere?
gr leny
zondag 25 februari 2007 - 22:52
ines

Tekst aangepast

Ines

Ja nog andere: vele maar de namen das wat anders, nog enkele die hier onder bomen bloeien in de
zomer ik probeer: de doorlevende geraniums, de tagetes zie foto:
U ziet een stuk berk achter de bloemen...
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]Dianthus barbatus.
Ze staan allen wel liever in de zon maar U ziet dat in de schaduw ook goed is.
ALs ik deze avond meer tijd heb zoek ik nog een paar foto's.
Groetjes,ines.

maandag 26 februari 2007 - 12:13
faunolen

Faunolen

Tagetes..nog nooit van gehoord..lijkt op een afrikaantje vindt u niet? Het is in elk geval een kleur waar ze van houdt!
merci.
maandag 26 februari 2007 - 12:26
ines

Ines

Faunolen Tagetes zijn Afrikaantjes
maandag 26 februari 2007 - 12:31
faunolen

Faunolen

Oeps...

mooi die anjer!!
maandag 26 februari 2007 - 12:36
ines

Ines

Diathus b. zijn 2 jaarse maar ze zaaien zichzelf ook wel uit met gemengde kleuren dan....
maandag 26 februari 2007 - 13:14
Bowie

Bowie

Gevonden op volgende site (heel interessant): http://www.tuinvlinder.nl/index910.htm

A. specifieke schaduwplanten.
vele van deze planten kunnen wellicht ook wel op een meer zonnige plaats staan, maar dan moet de grond wel goed vochthoudend zijn. Toch zullen de planten dan nog waarschijnlijk niet de schoonheid geven dan bij een standplaats in de zon.
De meeste 'schaduwplanten' zijn van oorsprong bosplanten. Zij groeien onder bomen en geven hun bloei in veel gevallen in het vroege voorjaar. Dit vindt de oorzaak in de situatie dat de bomen dan nog niet volledig in het blad zitten en het (zon)licht nog tot aan de bodem toe kan doordringen. meerdere van de schaduwplanten zullen na de bloei in rust gaan en bovengronds mogelijk nog voor de zomer weer afsterven.
Ajuga
Aconitum (giftig!!)
Anemone
Aquilegia
Aruncus
Asperula Astilbe
Bergenia
Brunnera
Corydalis
Doronicum
Dicentra Dodecatheon
Euphorbia
Helleborus
Hosta
Incarvillea
Lamium Lupinus
Pachysandra
Polygonum
Pimula
Pulsatilla
Vinca
maandag 26 februari 2007 - 13:16
ines

Ines

Nog een paar hier in de tuin die in de zomer bloeien in de schaduw:
Centaurea montana, korenbloem ongeveer 60cm(blauw)
Leucanthemum,tuinmargriet 60 tot 80cm(wit )
Persicaria(mauve)
Tropaeolum majus of O.I.kers loopt als bodembedekker en klimt in de boom.(gemende kleuren)
Bosviooltje als bodembedekker(donker blauw)
Grtjs,ines
maandag 26 februari 2007 - 13:34
faunolen

Faunolen

Hoi ines,
heel erg bedankt!!! hier moet ze toch zeker wat aan hebben!!

groetjes leny
maandag 26 februari 2007 - 17:55
faunolen

Faunolen

Gevonden op volgende site (heel interessant): http://www.tuinvlinder.nl/index910.htm

A. specifieke schaduwplanten.
vele van deze planten kunnen wellicht ook wel op een meer zonnige plaats staan, maar dan moet de grond wel goed vochthoudend zijn. Toch zullen de planten dan nog waarschijnlijk niet de schoonheid geven dan bij een standplaats in de zon.
De meeste 'schaduwplanten' zijn van oorsprong bosplanten. Zij groeien onder bomen en geven hun bloei in veel gevallen in het vroege voorjaar. Dit vindt de oorzaak in de situatie dat de bomen dan nog niet volledig in het blad zitten en het (zon)licht nog tot aan de bodem toe kan doordringen. meerdere van de schaduwplanten zullen na de bloei in rust gaan en bovengronds mogelijk nog voor de zomer weer afsterven.
Ajuga
Aconitum (giftig!!)
Anemone
Aquilegia
Aruncus
Asperula Astilbe
Bergenia
Brunnera
Corydalis
Doronicum
Dicentra Dodecatheon
Euphorbia
Helleborus
Hosta
Incarvillea
Lamium Lupinus
Pachysandra
Polygonum
Pimula
Pulsatilla
Vinca


Bedankt!! ik heb deze site bij m,n favorieten geplaatst! reuze interessant.

groetjes leny
maandag 26 februari 2007 - 17:58
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Beste Leny, of het klopt dat ze allemaal tegen de schaduw kunnen, dat weet ikzelf niet, want spijtig genoeg kan je niet altijd de info op het web betrouwen.

Ik zou zeggen, proberen maar, enne laat ook maar wat foto's zien deze zomer.
dinsdag 27 februari 2007 - 15:01
ines

Ines

Hoi Tania beslist niet er zijn er die helemaal niet tegen schaduw kunnen bv de vuurpijl (ben nu de juiste naam vergeten) die zal blad hebben maar niet bloeien in de schaduw.
Ik heb die helemaal moeten verplaatsen, nu doet ie het goed in de volle zon.
Grtjs,ines
dinsdag 27 februari 2007 - 15:59
Bowie

Bowie

Toch zullen de planten dan nog waarschijnlijk niet de schoonheid geven dan bij een standplaats in de zon.


Het staat er dan ook bij, in de tekst.
dinsdag 27 februari 2007 - 17:42
faunolen

Faunolen

Beste Leny, of het klopt dat ze allemaal tegen de schaduw kunnen, dat weet ikzelf niet, want spijtig genoeg kan je niet altijd de info op het web betrouwen.

Ik zou zeggen, proberen maar, enne laat ook maar wat foto's zien deze zomer.


Allemaal dank voor de gedane moeite. ik kan wel met een groot voorstel aankomen hè
ja zal ik zeker aan haar doorgeven!!!

groetjes leny
dinsdag 27 februari 2007 - 19:49
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

[afbeelding verwijderd niet-https]

dit is dan de liguaria-dentata kan ook in de schaduw en dan de hosta,s vershillende soorten in bloemen en bladeren en ruikende groetjes dag.
dit is dan een klein asortiment van myn host ,s die niet in de volle grond staan zyn nog jonge plantenhier is de foto is wel een collage

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 1 maart 2007 - 18:56
faunolen

Faunolen

bonsoir Sylvain,

in 1 woord.. Schitterend!!!!!
ik ben helemaal gek op hosta's had er ook vele toen ik nog in Ned woonde..maar hier is het bijna onmogelijk om ze goed te laten gedijen..maar daar heb ik weer andere voor in de plaats..Banaan, citrussen, olijf ed.
bedankt voor de mooie foto's.
groeten leny
donderdag 1 maart 2007 - 20:31
sylvain

Sylvain

Dat is fyn noch maar eens een hosta liefhebertje te kennen Leny is ook een dankbare plant ik heb er ook een deel die ik de bloem er uitsny en alleen voor het blad hou , ik heb er ongeveer een 300 a400 staan met de gesheurde er byen ik denk een vyftig soorten maar by ons in de geburen was een vrouw die had 800 soorten staan dat is een pracht Leny en ze beginnen nu gaan te neuzen dan begint de lente byna myn kleiste is 10cm hoog en de grootste zal rond de meter gaan Lenyspytig dat ge het niet goed kunt zetten in frankryk maar daar zyn ook andere mooie soorten van planten en bloemen zodus Leny genieten maar groetjes en daaaagggg
donderdag 1 maart 2007 - 21:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon