menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Ik weet dat dit onderwerp al frequent is voorgekomen maar ik zie het echt niet zitten om alle berichten te openen en te lezen.

Ik zoek een snelgroeiende, lage bodembedekker voor droge, arme zandgrond. Het grootste deel van de dag in de zomer is er daar volle zon.
Er staat Lavendel en 3 struikrozen.
De bodembedekker is om onder de struikrozen te groeien. Het onkruid dat daar nu komt is heel moeilijk weg te krijgen vanwege de dichte takken en de vele doornen.
Dus hoe sneller die bodembedekker groeit, hoe minder geschonden wij uit het onderhoud komen.
En neen, zelfs met handschoenen aan heb je het zitten want de takken van de struikrozen groeien vrij door elkaar waardoor je altijd ergens vast geraakt.
We hebben al Maagdenpalm elders in de tuin en ook Nepeta, we zoeken eens iets anders.

Tips?



Martine
donderdag 9 augustus 2012 - 13:31
PeterW

PeterW

Maartse violen, er is niks tegen opgewassen.
donderdag 9 augustus 2012 - 13:44
kollebloem

Kollebloem

Aha?!

Ik dacht dat maartse viooltjes goed grond nodig hadden en enkel het driekleurige viooltje groeide in droge grond.
Maar het maakt niet uit, aan viooltjes had ik nog niet gedacht.
Goed idee, goede tip.

Bedankt!


Martine
donderdag 9 augustus 2012 - 13:51
PeterW

PeterW

Die dingen groeien bij mij overal; tussen het grind, tussen de tegels, op allerlei mogelijke plekken waar het niet kan, en ze overwoekeren ieder vrij stukje grond in de tuin. In het voorjaar is alles paars; prachtig.
donderdag 9 augustus 2012 - 13:55
kollebloem

Kollebloem

Dàt moet ik hebben en inderdaad, het moet heel mooi zijn.
Weet je ook wanneer ik die het best zaai?

donderdag 9 augustus 2012 - 13:57
Mari

Mari

Sedum spurium doet het ook goed op zanderige droge grond, wordt zo'n 10 tot 15cm hoog
donderdag 9 augustus 2012 - 14:21
kollebloem

Kollebloem

Ja, inderdaad, dat heeft onze buurman ook.
Hij heeft het geplant omdat er echt heel weinig groeit op deze grond, of beter, op dit zand.
Komt snel dicht. Ook goed idee.

Bedankt!
donderdag 9 augustus 2012 - 14:57
PeterW

PeterW

Ze zaaien zich nu allemaal uit. Dus dat zou nu kunnen.
donderdag 9 augustus 2012 - 17:23
Wannus

Wannus

Ik gebruik dit jaar als bodembedekker Hedera (klimop)
Maar ik werk wel meest bij bejaarde mensen , als er dus
geen onkruid groeit is dit voldoende voor hen.
Al je er genoeg plant per vierkante meter , is het in korte
tijd dichtgegroeid
Ook veel Pachysandra geplant , maar de laatste jaren scheelt
er iets met die plant . Ik heb er sindsdien al veel verwijderd ,
en gewoon Hedera geplant .
Waldstenia groeit ook snel dicht , maar eens volledig dicht
heb je dan weinig bloei .
Hedera moet wel veel bijgeknipt worden , als je hem gebruikt
voor bodembedekker . maar anderzijds geen onkruid.
Ik moet nog een paar jaar werken , dus hou ik het als
bodembedekker bij Hedera ( klimop )
Hedera groeit in alle gronden , dus weinig problemen
Gr
donderdag 9 augustus 2012 - 22:01
iecee

Iecee

mijn ideale bodembedekker is de geranium macrorhizzum
er komt geen onkruid meer door
maar de waldsteinia is ook een goed keus
vrijdag 10 augustus 2012 - 23:16
kollebloem

Kollebloem

Klimop gaan we niet gebruiken want we hebben er al heel veel in de tuin.
Maar de Geranium is interessant en we hebben ook wat Nepeta dat erg snel bedekt.

Het is wel heel arme grond daar, droog, zonnig, zanderig. Er staat ook Lavendel en die wil wel groeien maar we willen ook iets anders.

De rozen zijn wit, neigend naar zacht rose, de Lavendel is paars, de Nepeta ook, er staan 2 Hibiscus die zijn blauw en een Vlinderstruik die is dieppaars.
We zoeken dus iets dat past bij deze kleuren.

Groetjes


woensdag 22 augustus 2012 - 15:35
Feniks

Feniks

En kruiptijm? Die doet het ook goed hier.
donderdag 23 augustus 2012 - 10:42
kollebloem

Kollebloem

Nog nooit van gehoord maar opgezocht en het is een prachtig plantje.

Zou inderdaad heel goed passen daar qua kleur en volgens een beschrijving ruikt het nog lekker ook EN ze is wintergroen.

Goed idee! Bedankt!


Prachtig toch dit Forum.




donderdag 23 augustus 2012 - 16:07
sophora

Sophora

Ik heb Geranium Cantabrigense staan onder mijn rozen. Groeit mooi dicht.
Wat ik niet begrijp is hoe je rozen gedijen op zo arme grond.
sophora
vrijdag 24 augustus 2012 - 19:00
kollebloem

Kollebloem

De rozen komen van een rozenkwekerij in IJzendijke. We hebben daar uitgelegd hoe de grond was en we hebben daar ook voedsel gekocht die ze zelf samen stellen.
Het plantgat is verrijkt met teelaarde bij het planten.
Ze staan er nu meer dan 1 jaar en ze groeien goed. in het voorjaar krijgen ze wat voedsel maar méér niet.
De lavendel groeit er goed en de Buddlea ook en voor de Hibiscus is het afwachten want die staan er van dit voorjaar.
Als je een schop in de grond steekt komt er vooral zand uit, je kan er niet eens een zandkasteel mee bouwen.
Eigenlijk zou de zandgrond moeten vervangen worden door een grote laag goede aarde maar dat is behoorlijk duur.
Alle tuinen in de straat hebben hetzelfde probleem en daarom leggen sommige buren een stenen terras.
Dat is hier niet van de orde, hoe meer groen en planten, hoe beter.
We moeten voor de bijtjes en de vlinders zorgen.



vrijdag 24 augustus 2012 - 23:45
Polplastron

Polplastron

Geraniumsoorten doen het inderdaad bijna overal goed en zijn goed te gebruiken als onderbeplanting bij rozen. Zellf gebruik ik ook graag G.cantabrigiense, maar bij hogere rozen vind ik ook G."Rozanne", G.magnificum of G.endressii heel goed.

Wel zou ik voor die rozen jaarlijks een goede laag compost voorzien zeker op jouw grondtype. Doe dit wel in het (vroege) voorjaar. Als je het voor de winter doet, heb je kans dat alles te vochtig blijft en dat er rot optreedt. In het voorjaar kan je dat goed doen: laat dan wel wat plaats vrij waar de Geranium aan het opkomen is.

Voor rozen gebruik ik dan ook graag onderbegroeiïng die 's winters afsterft: dit geeft me de mogelijkheid om compost en mest toe te dienen zonder de planten te belemmeren.

Wat ook goed gaat onder hogere rozen is Viola labradorica: die groeit bij mij naast en onder de beukenhaag: het donkere blad kan misschien heel mooi contrasteren bij de witte rozen?

Mag ik nog zo nieuwsgierig zijn om te vragen welke variëteit van rozen je hebt staan?

Groeten,

Pol
zaterdag 25 augustus 2012 - 09:25
kollebloem

Kollebloem

Ik heb eens het een en ander opgezocht over onze rozen:


Er staat 1 Rosa Polliniana, een variëteit met grote roomwitte enkele bloemen en bossige groei.
En 1 Rosa Glauca, blauwig groen blad, mooie donkerrode (bijna zwarte) bottels, roze bloemen, 200 tot 250cm.
De roos glauca is een wilde roos. Hij bloeit met enkele, roze bloemen, van mei t/m juli. Hij wordt ongeveer 200cm hoog en is sterk geurend. De takken zijn donkerbruin van kleur.

We hebben deze gekozen omdat de bloemen niet echt aan de "klassieke roos" doen denken maar meer aan de wilde soorten.

Ze krijgen volgend voorjaar zeker en vast het nodige voedsel.


zaterdag 25 augustus 2012 - 18:15
Nadine_VB

Nadine_VB

Bij ons doet de maagdenpalm het zeer goed in zandgrond.
Loopt voort als een trein.

Edit: zie net dat je al maagdenpalm hebt staan. Geen optie meer dus.
zaterdag 1 september 2012 - 13:55
Polplastron

Polplastron

Onder die R.glauca kan je volgens mij heel veel zetten gezien het een hoge roos wordt. Misschien ga je dan best ook voor planten met een natuurlijk uitzicht. Wat dacht je bijvoorbeeld van Geranium phaeum? De donkere bloemetjes komen misschien mooi uit en het blad van de variëteit "Samobor" is ook interessant. Nadeel aan deze Geranium is wel dat het blad na de bloei lelijk wordt, maar met even terugsnoeien is het snel opgelost. Voor insecten is deze plant overigens ook interessant.

De andere roos ken ik persoonlijk niet, maar als ze witte bloemen heeft, kan Viola labradorica heel mooi zijn.

Groeten,

Pol
zaterdag 1 september 2012 - 17:54
iecee

Iecee

ik denk dat rozen in de zon moeten en de G.phaeum in de schaduw
mooie zodenvermende anjertjes zijn ook erg mooi en op droge grond doet de herniaria het heel goed
zondag 2 september 2012 - 16:10
Polplastron

Polplastron

Ik denk ook dat G.phaeum in de schaduw moet , maar hier staat hij in de zon en doet het heel goed! Overigens komt de onderbeplanting ook ONDER de roos dus moet je een plant hebben die zowel tegen zon als tegen wat minder licht kan.

Geranium-soorten kunnen tegen heel uiteenlopende omstandigheden. Het zijn over het algemeen de makkelijkste planten die je in de tuin kan hebben: zon, (lichte) schaduw, droog, vochtig ... het maakt allemaal niet zo uit.

Groeten,

Pol
donderdag 6 september 2012 - 20:29
kollebloem

Kollebloem

Wij hebben al andere soorten Geranium staan in de tuin en het is inderdaad zo dat dat heel sterke planten zijn.
Het valt mij op dat ze bijzonder goed groeien en wijd uitlopen.
We hebben dus keuze genoeg en het zal de kleur , de hoogte en de snelheid van het groeien zijn die zal bepalen wat we nu gaan planten.

Bedankt voor alle tips, ik laat nog weten wat we gekozen hebben.

vrijdag 7 september 2012 - 09:06
caroline1

Caroline1

dit topic kan ik goed gebruiken

deze winter ( december /jan) doen we heel veel bomen weg en wordt er met een bulldozer over de omgehakte bomen gereden om alle restanten wortels uit te trekkne

als bodembedekker had ik klimop tussen de bomen
maar ook de klimop zat spijtig genoeg verdwijnen omdat de bulldozer er door moet

ik zoek dus ook bodem bedekkers
maar voor een heel grote oppervlakte in klei grond
liefst groen blijvend en snel groeiend

kan ik dit vinden?

ik las hier al één en ander
maar ik zou graag iets groen blijvend willen

ik had al gedacht om stekjes van klimop te nemen, ze op een andere plaats te planten om dan terug op de nieuwe plaats
maar weet niet of dit zal lukken
en het moet echt snel groeien allemaal zodat ik tegen volgende zomer toch al veel bodembedekker heb

groetjes
caroline
vrijdag 7 september 2012 - 22:40
sophora

Sophora

Is gras dan geen optie? Klimop krijgt met de tijd zo dikke stengels dat men ze met de bijl moet doorhakken. Waarvoor moet die grote vlakte dienen?
Misschien wat uitleg.
sophora
vrijdag 7 september 2012 - 23:06
kollebloem

Kollebloem

Klimop is een heel goede bodembedekker maar ze woekert ook, hou daar rekening mee.
Met klimop kan je de tuin een oud uiterlijk geven als je daar van houdt. Je kan dit combineren met een oud beeld of met een boomstronk of een afsluiting die je laat overgroeien.
In onze tuin is er heel veel klimop, over de grond en ook op muren. We gebruiken het om lelijke stukken, meestal in de schaduw, op te vullen. Maar elk open stukje en elk zonnig hoekje is gevuld met planten die lang bloeien en vooral planten en heesters die bijen en vlinders lokken. Vlinders en bijtjes hebben het al moeilijk, als je bij- en vlindervriendelijke planten zet dan help je de natuur ook een beetje.

Een grote oppervlakte laten begroeien met klimop vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee want ik denk dat dit echt saai zal zijn. Denk je niet dat wat kleur heel leuk zou zijn?
Je kan ook een takkenwal maken, goed voor kleine zoogdieren, muisjes en egels en en een bladmand, in een hoekje van het stuk grond.

Hier op dit forum zal je zeker tips krijgen. Als je kijkt op de site van Natuurpunt kan je ook tips vinden om insecten en andere beestjes te helpen.

Als je de schoonheid van de natuur kan combineren met het nuttige ervan dan zet je een grote stap in de goede richting voor het behoud van al wat ons dierbaar is.
Zelfs op een klein stukje grond kan je heel veel hulp bieden hoor.





zaterdag 8 september 2012 - 10:46
caroline1

Caroline1

dank jullie wel !

morgen vertrekken we voor drie weken op vakantie

ik zal zeker nog eens komen zien op dit topic want ik vond heel veel goede tips
en wil dan ook nog meer detail geven van wat er hier staat te gebeuren

vele groetjes
en tot binnen drie weken
zaterdag 8 september 2012 - 23:29
minouke

Minouke

Goede reis, goed weer en veel amusement

groetjes
Chantal
zondag 9 september 2012 - 10:09
caroline1

Caroline1

we hebben een prachtige deugdoende reis gehad

maar hélaas , toen we thuis kwamen kregen we slecht nieuws te horen
mijn schoonpapa was héél erg ziek
en ondertussen is hij vorige week gestorven
het is een heel moeilijke periode nu voor mij en mijn man want wij zijn enige kinders en mijn schoonmama is hulpbehoevend

heb vandaag toch wat als ontspanning in de tuin gewerkt
er is zoveel te doen !!

zal ook eens mijn profielfoto aanpasssen want sinds die foto is er in onze tuin heel veel veranderd ! er staan nu perken met hortensia , er staat een prachtige plataan, de borders zijn groter geworden , er is nog een klein vijvertje bijgekomen enz..

de bomen die weg moeten zijn niet op foto te zien omdat ze aan het einde van onze tuin staan , achter onze haag

achter onze haag is er een pad die loopt naar mijn kippenren en waar achter al die bomen staan
het zijn geen waardevolle bomen

er zal dus een lange ruimte vrijkomen
die niet zal te zien zijn omdat die ruimte achter onze haag vrij komt
wel zal er natuurlijk veel meer licht zijn omdat die bomen veel licht tegenhielden

ik had al gedacht om daar een serretje te zetten
ééntje in glas
voor de rest ja, een goede bodembedekker die best mag woekeren want er veel plaats
ik wil die strook ook natuurlijk vriendelijk maken
en dus diertjes aantrekken
nu heb ik veel egeltjes door het vele hout die aan de kanten ligt
maar dat hout zal verdwijnen door de kap van de bomen
ik vrees voor de egeltjes
vandaar dat ik
eens alles in orde , de wortels uit de aarde,
ik zo snel mogelijk een diervriendelijke maar goed te onderhouden strook wil aanleggen

van op ons terras zal dit niet te zien zijn omdat die haag er voor staat
maar het zou voor mij een extra ruimte zijn waar ik mij kan uitleven




en waar mij poes terug kan jagen op muisjes die ze dan heel trots komt brengen naar mij

alvast bedankt voor de tips
zondag 14 oktober 2012 - 22:29
Snuitje

Snuitje

Klimop is heel simpel te stekken.
Je kan misschien zelf aan iemand vragen die zijn klimop heeft laten woekeren of je een stuk mag uitdoen, dan heb je in één keer al plant met wortel.

Andere opties zijn vinca (maagdenpalm) walsteinia, geranium, pachysandra, ...
Let wel op, niet al deze planten verdragen veel zon.


Heel veel succes en sterkte
maandag 15 oktober 2012 - 07:26
kollebloem

Kollebloem

Nog veel werk voor de boeg dus.

Je kan de egeltjes helpen door een takkenwal aan te leggen, groot en breed.
Daar kunnen ze in de winter onder schuilen maar ook in de zomer is dat nuttig want vogeltjes maken er hun nesten in.
Het is goed voor allerlei klein grut.

Een bladmand is ook goed, daarin komen veel insecten.

Je kan een insectenhotel maken, goed voor solitaire bijtjes en vlinders en al wat zoemt.

Je kan een composthoop aanleggen.


maandag 15 oktober 2012 - 11:51
sarens1

Sarens1

zijn er ook niet giftige bij I.V.M met kleine kindjes (mag het niet) anders zou ik het ze wel zeggen.
maandag 15 oktober 2012 - 21:36
caroline1

Caroline1

inderdaad nog veel werk
maar ik doe het graag

ivm die egeltjes

nu heb ik hier een prachtige rand met takken
takken die ik indertijd heb gestapeld zodat egeltjes zich kunnen verstoppen

maar ook gaan weg straks
want als de bomen omvakken door het omhakken ,dan vallen ze op de die gestapelde takken
kan ik onmogelik vermijden want die bomen zijn meters hoog
en kan ze maar enkel in een bepaalde richting laten vallen

hoe red ik eventuele egeltjes die tussen die takken overwinteren?

bedoeling is, als alles achter de rug is, bomen weg
een nieuwe afsluiting want mijn oude zal ook kapot zijn
dat ik dan terug alles doe om diertjes aan te trekken

maar nu zit ik met : wat met die egeltjes die straks gaan slapen ?
en de bomen die straks zullen vallen ?
en de bestaande takkenhaag zowiezo verloren zal zijn
vrijdag 19 oktober 2012 - 23:05
iecee

Iecee

moet je de bomen in een keer onzagen?
want je kan ook eerst de top eruit en dan het middenstuk en dan de onderstam
zondag 21 oktober 2012 - 11:43
sophora

Sophora

Als bomen vakkundig afgezaagd worden hoeven ze niets te beschadigen.
sophora
zondag 21 oktober 2012 - 11:48
kollebloem

Kollebloem

Je kan toch de bomen in stukjes afzagen, van boven naar onder toe dan hoeven ze niet om te vallen en alles kapot te maken.

Bomen kunnen inderdaad vakkundig omgezaagd worden zodat ze ook "beheerst" vallen of in stukken naar beneden gehaald worden.

Vraag informatie hiervoor, je kan ook info vinden op het Internet. Er is wat meer werk aan maar het zal beter zijn voor de rest van je tuin.

Moeten die bomen echt weg? Een hoop diertjes verliest hier ook zijn schuilplaats. Bomen zijn ook heel nuttig hoor.






zondag 21 oktober 2012 - 11:56
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Ajuga Reptans
zondag 21 oktober 2012 - 21:24
caroline1

Caroline1

ja die bomen moeten echt weg
we hebben geen andere keuze

er zal nog genoeg groen overblijven hoor

die bomen staan aan de rand van onze tuin en achter onze tuin komt er een park
waardoor we onze bomen niet meer kunnen snoeien
nu is er een onbewerkte akker en kunnen we daarvan gebruik maken om de bomen op die akker te laten vallen zonder onze hagen, heesters en andere planten te beschadigen

eens dat park er is kunnen we niets meer doen
maar
in dat park komen er bomen
bomen die we dan net meer zelf moeten onderhouden maar het stad zelf
dat is een groot pluspunt

want het wordt voor mij onmogelijk om die bomen en die strook waar ze op staan
nog te onderhouden
er zitten ook vele dode bomen tussen
en het zijn geen waardevolle bomen

om die bomen in" stappen " om te doen zou ons dit hopen geld kosten
want het gaat niet om een paar bomen maar een stuk of 30
dat zou niet te doen zijn
dus moeten ze op de snelste manier om

nadien wil ik zo snel mogelijk,als alles gedaan is,
dus ook de wortels weg
een nieuwe groene strook aanleggen
maar dan met planten die ik kan onderhouden , in de hand kan houden


ik wordt er niet jonger op en moet ook aan de toekomst denken

het zal ook veel klaarder worden
en andere planten, heesters en sparren zullen veel en veel beter groeien

en ja, we krijgen er dan nog een extra bij ! een park met vijver en al
en we mogen een achterpoortje met toegang naar het park plannen
tof hé !!

het enigste waar ik mij zorgen over maak zijn de egeltjes die zouden kunnen huizen in de takken

de tips van bodem bedekkers zal ik zeker onthouden en noteren



maandag 22 oktober 2012 - 23:14
deHaan

DeHaan

Wat voor bomen zijn het zoal?
dinsdag 23 oktober 2012 - 17:45
sophora

Sophora

Zet eens een annonce. Misschien zijn er wel mensen gedesinteresseerd om de bomen gratis te vellen als ze het hout krijgen.

Waarom je zoveel zorgen maken voor die egeltjes? Die zullen wel een plaatsje vinden in de winter en als je er echt in je eigen tuin wilt, ik denk dat je dat wel kan vinden.

Ik heb in de hoek van mijn tuin al jaren een hoop oude takken waar een heel regiment egels kan schuilen maar ik heb er nog nooit gezien.

sophora
dinsdag 23 oktober 2012 - 17:57
deHaan

DeHaan

Ik heb belangstelling voor bepaalde houtsoorten om er iets van te maken of om hout te draaien.
Daarom mijn vraag welke bomen zijn het.
Ik kan ze eventueel ook omzagen.
dinsdag 23 oktober 2012 - 21:41
caroline1

Caroline1

hallo

het zijn populieren en elzen
vooral die elzen zaaien enorm uit zodat wij er ,gedurende die 30 jaar dat we hier wonen ,er veel en veel te veel hebben staan

alvast bedankt om eventueel te komen helpen hoor !!!

de bomen moeten deze winter, dus binnenkort , om... want vanaf maart beginnen ze met de aanleg van het park

wij hebben een vriend en ook de man van onze dochter die onze bomen wil omleggen
ze deden dit al eerder en hebben materiaal
nadien huren we een grote hakselaar
en vragen we aan de tuinaannemer van het park om de wortels uit te doen met
hun bulldozer

we moeten nog exact afspreken en alles plannen

hopelijk zal het lukken want zal een groot werk worden

onze omheining zal kapot zijn, maar dat is niet erg want die was al kapot door de bomen die er doorgroeiden
en het stad zet een nieuwe omheining

enkel, ja, de egeltjes hé...die in de takken schuilen , want ik had veel takken liggen,speciaal voor de egeltjes

hopelijks overleven ze het

maar ik vrees er voor

ondertussen alle andere werken gedaan toen het nog mooi weer was een tijdje geleden
was een zwaar werk want ik moest hopen planten verplanten en gras uit spitten om plaats te maken voor nieuwe planten , oa hortensia
hopelijk zal alles lukken ! en zullen mijn verplante hortensia terug mooi staan


was veel werk, maar is gedaan nu..

zo heb ik in het voorjaar alle tijd om nieuwe plannen uit te voeren als die bomen weg zijn hé )
kijk er al naar uit
nieuwe mogelijkheden
nieuwe grondbedekkers
enz enz
zaterdag 3 november 2012 - 01:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon