menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendelstekjes hoeveel water geven

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik heb stekjes genomen van mijn lavendel en die in een mengeling van potgrond en zand gezet in een pot op de vensterbank. (zover geen fouten gemaakt hoop ik?)

Ik heb die een beetje water gegeven, maar
moet het 'echt goed nat' staan? Of is 'gewoon wat vochtig' genoeg?
woensdag 8 augustus 2012 - 16:14
iecee

Iecee

voor stekken geldt, droge voeten en vochtige lucht.
liefst ook een kap of stolp of glaslpaat erop
mag gewoon buiten op een beschaduwde warme plek
woensdag 8 augustus 2012 - 21:40
hanninkj

Hanninkj

Voor stekken geldt; vochtige grond en omgeving is mijn ervaring met alle mogelijke stekken. Wanneer ik bij mijn stekbedrijf is de rH 90% en de stekgrond is nat. Bij droge grond verdrogen de stekken.

Ton
woensdag 8 augustus 2012 - 22:34
iecee

Iecee

ja, ze moeten natuurlijk wel een beetje vochtig staan maar nat is slechter dan droog. als je luchtvochtigheid heel hoog is is het al ok.
woensdag 8 augustus 2012 - 23:08
Lino

Lino

oei, afdekken is wat moeilijk. Dan heb ik het verkeerd aangepakt (zie foto).

Ik las ook ergens dat de top er moet afgeknipt worden, maar de meeste spreken daar niet van dus heb ik het niet gedaan.
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 9 augustus 2012 - 07:47
hanninkj

Hanninkj

Vier stokjes in de hoeken en plastic erover. Er zitten wel erg veel blaadjes aan de stekken.

Ton
donderdag 9 augustus 2012 - 09:05
iecee

Iecee

je kan beter langere stekken knippen en de toppen afknippen ( de lengte van jou stekken is prima) want zo'n plant moet bossig worden , en een plant groeit vanuit zijn top en op jou manier krijg je een lange spriet en zonder top krijg je meerdere topjes die je weer topt nadat ze groeien . en lavender moet een leuk klein bosje worden.
je mag je bak verder gewoon opvullen door veel stekjes erbij te zetten, want de eerste keer lukt toch niet alles, ..meestal.
als je er meer in een bak steekt blijft je luchtvochtigheid hoger en staan ze warmer.
heb je wel gaten onder in je bak ? om het water weer af te voeren
ik weet niet waarom maar het stekken gaat beter als je bak vol zit
het gedeelte wat in de grond zit mag geen blad hebben.

en als je wil weten hoe nat je grond moet zijn , neem je een handvol aarde en knijpt dit goed samenals het een klont wordt waar geen water meer uitloopt is het goed, als het uit elkaar valt te droog als er water uitloopt, te nat.
succes
donderdag 9 augustus 2012 - 09:39
Lino

Lino

nee, geen gaatjes.
De pot staat binnen en ik zal ze niet overvloedig gieten. Zo zijn die gaatjes niet nodig dacht ik?

Ja een plastiek erover kan ik doen. (jammer, was net zo'n mooi zicht nu)

Minder blaadjes aan de top laten? OK. Ik zal er nog wat proberen afhalen.

Enkele zal ik knippen om te vergelijken.

------------ 10u20 -----------

nu ziet het er zo uit:
(nog even zonder pastiek omwille van de foto, maar de stokjs zitten klaar)
[afbeelding verwijderd niet-https]

Beter?
Nog meer blaadjes verwijderen?
Nog dingen die ik moet veranderen?
donderdag 9 augustus 2012 - 09:48
hanninkj

Hanninkj

In de professionele wereld van stekken maak je de stekken zo klein mogelijk voor goede resultaten en ik geef daar altijd mijn ogren goed de kost. Hierdoor kan ik momenteel bijna alles stekken en gebruik altijd doorzichtige plastic bakjes waardoor ik de wortelvorming goed kan zien en tevens kan zien of de grond nog vochtig geneg is want de meeste stekken sneuvelen door droogte. In kleine 10 x 10 bakjes zet ik dan ca. 15 stekken van b.v. Clematissen. Na ca. 3-4 weken zie ik dan de wortels aan de onderzijde.

Hier een bakje met 24 Cestrum stekjes.

Ton

Bloemen & Planten

donderdag 9 augustus 2012 - 20:53
Lino

Lino

Ik zal misschiien best toch nog maar een extra bakje aanleggen in een potje van snoeptomaatjes (doorzichtig en met deksel)
teveel lavendel is nooit een probleem
vrijdag 10 augustus 2012 - 16:43
iecee

Iecee

die miniserretjes van fruit en groente zijn ideaal om te stekken.

maar ik heb nog een tip
bij de Action ( zo'n rommelwinkel waar ze van allerlei goedkope overbodige troep verkopen, wees gewaarschuwd!) verkopen ze miniserretjes voor 3.99 € en blokken geperste cocos-turf voor ong 0.60 ct daarvan kon je 10 liter stekmedium maken, en cocopeat is een ideaal stekmedium
ziet er leuk uit voor binnen en buiten en is gemakkelijk omdat er verstelbare luchtgaten inzitten


ik heb ook nog een leuke link gevonden http://wroeten.nl/tuin/heesters-stekken/3/
vrijdag 10 augustus 2012 - 23:10
Lino

Lino

Bedankt voor de tip.

Vandaag ziet mijn kweekpot er zo uit.
Is dit OK? Of te nat?

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 14 augustus 2012 - 08:22
hanninkj

Hanninkj

Dit ziet er prima uit. Hoge luchtvochtigheidsgraad. Denk er wel aan om dagelijks te luchten!

Ton
dinsdag 14 augustus 2012 - 08:24
Lino

Lino

aha dat heb ik nog niet gedaan.
dinsdag 14 augustus 2012 - 14:44
Annemie

Annemie

Als ik stek, dan vul ik de pot met vochtige stekgrond, span daar dan met een elastiekje huishoudfolie over en steek dan de stekjes door de folie in de stekgrond. Zo blijft de stekgrond vochtig en staan de stekjes luchtig.
dinsdag 14 augustus 2012 - 15:37
Lino

Lino

en vernevel je dan nog water over de stekjes?
dinsdag 14 augustus 2012 - 15:49
Annemie

Annemie

Tot nu toe nam ik stekken in juni en liet de potjes buiten staan.
dinsdag 14 augustus 2012 - 15:54
iecee

Iecee

zie je
het is zo gemakkelijk dat alles gaat
dinsdag 14 augustus 2012 - 16:26
Lino

Lino

update:
de stekjes waarbij ik de topjes heb afgeknipt zijn allemaal kapot. Dus dit blijkt geen goede techniek te zijn.
De rest ziet er nog fris uit.
dinsdag 4 september 2012 - 10:19
iecee

Iecee

zo zie je maar weer je leert de dingen door ze te doen.
ga ik ook proberen

heb je al worteltjes?

en staan ze gewoon binnen?
dinsdag 4 september 2012 - 10:49
Lino

Lino

Ja binnen op de vensterbank.
Ik heb de plastiek er vanover gedaan.

worteltjes? Dat weet ik niet hoor, ik ga nog niet kijken, ik wacht tot ik zie dat de plantjes beginnen schieten voor ik ze verpot.
dinsdag 4 september 2012 - 12:58
caroline1

Caroline1

zal dat ook eens proberen

maar ik heb ook heel veel stekjes in volle grond
zal die laten zitten zodat ze samen tot een grote plant kunnen uitgroeien!

dinsdag 4 september 2012 - 23:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon