menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde njarige bodembedekkers

Ga naar meest recente reactie

stefaanoyen

Stefaanoyen

Beste tuinvrienden,

Wij hebben een stuk van onze tuin ingezaaid met een éénjarige bloemenmix. Een echte bloemenpracht in de zomer, maar in de winter eerder een braakliggend terrein

Ik ben nu op zoek naar bloemen/planten die ik in oktober/november kan planten en in februari/maart kan maaien (wanneer ik opnieuw de bloemenweide inzaai).

Het doel: een mooi zicht (of toch tenminste geen modderpoel) in de winter. Welke éénjarige soorten kunnen jullie mij aanbevelen die snel de bodem bedekken, niet meteen gaan woekeren in het gazon en ook nog wat groen/bloemen geven?

Alvast bedankt voor de tips!

Vriendelijke groeten,
Stefaan
zondag 5 augustus 2012 - 18:49
PeterW

PeterW

Volgens mij kun je dan alleen violen aanplanten.
zondag 5 augustus 2012 - 20:50
reneemettrie

Reneemettrie

Heb zo een idee dat zulke wonderplanten niet bestaan
Dit probleem is wel een groot nadeel aan een bloemenweide...
Misschien denken aan vroeg bloeiende bolgewasjes die verwilderen? (Als je ten minste de grond niet te diep bewerkt voor de bloemenweide)
maandag 6 augustus 2012 - 17:57
twinneke

Twinneke

Viooltjes aanplanten.
maandag 6 augustus 2012 - 19:16
Blixem

Blixem

Hoi Stefaan,

In mijn border staat veel Arum Italicum (Italiaanse aronskelk). Deze (bol)plant heeft bijna de hele winter prachtige bladeren, die in het voorjaar vanzelf afsterven. De rest knip ik bij de grond af, zonder hem te laten bloeien. In het najaar verschijnen de bladeren weer. Misschien een idee voor jou?

Groet,
Blixem
dinsdag 7 augustus 2012 - 09:14
PeterW

PeterW

Waarom laat je die niet bloeien?
dinsdag 7 augustus 2012 - 12:31
Blixem

Blixem

Hoi Peter,

Dat is een kwestie van smaak. De bloemen mogen bij mij eventueel wel even blijven, maar daarna knip ik ze weg voordat er bessen worden gevormd, want eerlijk gezegd vind ik die niet zo mooi. De planten heb ikzelf dus alleen om de bladeren in de winter, want die zijn prachtig! Misschien dus iets voor Stefaan, als hij in het voorjaar wil maaien.

dinsdag 7 augustus 2012 - 13:07
stefaanoyen

Stefaanoyen

Bedankt voor de ideeën! Aronskelk is helaas geen optie: die is behoorlijk giftig, en mijn zoon & dochter durven wel 's een blaadje kauwen

Als ik die viooltjes zou willen zaaien, wanneer doe ik dat dan best?
dinsdag 7 augustus 2012 - 13:38
iecee

Iecee

alles vol bollen zetten zodat je al vanaf eind januarie bloemen hebt
primula's zijn ook vroeg. en vergeet me nietjes
woensdag 8 augustus 2012 - 00:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon