menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortentia stekken

Ga naar meest recente reactie

Zeppo

Zeppo

Hallo,

Op internet zag ik een filmpje waarin getoond werd hoe je hortentia's moet stekken.
Je moest met een scherpe snoeischaar toppen met 3 bladparen schuin afsnijden ongeveer 1 cm onder het onderste bladpaar. Het onderste bladpaar moest je dan afscheuren (daar vormen zich dan de nieuwe wortels), en van het bladpaar daarboven moest je die met een snoeischaar half afsnijden. Die stekken dan in zaai- en stekgrond steken, goed bevochtigen, in een mini-serre plaatsen en de ventilatiekleppen sluiten.

De eerste keer dat ik dit deed liet ik die mini-serre buiten staan en na een dag waren alle stekken volledig verbrand.

Ik deed dit over, maar plaatste de mini-serre dan zonder deksel in m'n gewone glazen serre. Die stekken hielden langer, maar toonden toch sporen van verbranding, werden slapper en werden langzamerhand bruin.

Voor m'n derde poging zette ik de mini-serre met deksel in huis. Die stekken bleven mooi groen en stevig. Ik dacht aanvankelijk dat m'n poging eindelijk beloond werd, tot er op een dag een blaadje afgevallen was. Toen er een tweede blad afviel trok ik de stek uit de aarde en zag tot m'n verwondering dat het steeltje volledig gerot was. Ik controleerde meteen een tweede stek en moest constateren dat dit net hetzelfde was....

In een glas water probeerde ik het ook al, ook zonder enig resultaat.

Wie kan mij helpen hoe ik best stekken neem van hortentia's zonder de wortels te delen of takken af te leggen.

Alvast bedankt!

Mvg,
Zeppo
zaterdag 14 juli 2012 - 11:59
Esem

Esem

Hydrangea is nochtans makkelijk te stekken als je volgende punten in acht neemt.

Gebruik grond waar geen voedingsstoffen in zitten,gebruik een terracattapot ivp. een plastiek pot,steek de stekken aan de zijkant van de pot en niet in het midden,daar wortelen de stekken veel vlugger.

Zet na het stekken de stekken in de schaduw maar waar wel veel licht is,en zorg ervoor dat er geen zon aan de stekken komt.

Plastiek of een serre heb je niet nodig bij het stekken van Hydrandea,alleen voor zorgen dat de stekken niet uitdrogen,maar zet ze zeker niet te nat(gevaar op rotting).

Ps als je stekken maakt vermijd stekken met bloemknopen,als je niet anders kan knip dan de bloemknop uit de stek.En mocht er tijdens het wortelen toch nog een bloemknop verschijnen verwijder deze dan.

Dit komt niet van het net maar zijn persoonlijke ondervindingen,ik heb zo al veel Hydrangea's vermeerderd.
Bij te veel regen kan je ze eventueel op een drogere plaats zetten.
Hopelijk heb je hier vwat aan.

Gr E.
zaterdag 14 juli 2012 - 12:38
Zeppo

Zeppo

Bedankt Esem, hier heb ik niet wat aan, maar heel veel aan!!

Mvg,
Zeppo
zaterdag 14 juli 2012 - 12:54
Esem

Esem

Graag gedaan,en laat weten of het je gelukt is om het stekken tot een goed einde te brengen.

Gr E.
zaterdag 14 juli 2012 - 13:08
BOSVROUW

BOSVROUW

Zelfs zonder al die extra zorgen lukt het ook dikwijls. Gewoon in oude potgrond en buiten op het zuiden in de schaduw.Het volgende voorjaar hebben ze wortels. het is niet dat ze allemaal lukken, maar heb er al zo al 10 tallen uitgedeeld! zelfs de koude winter hebben ze overleefd.
zaterdag 14 juli 2012 - 13:12
Zeppo

Zeppo

Hoe lang duurt het zo gemiddeld eer ze wortel maken...?
Na hoeveel tijd mag ik ze dan uitzetten?

Mvg,
Zeppo
zaterdag 14 juli 2012 - 14:02
Esem

Esem

Als je ze nu stek ,zou ik wachten tot in het voorjaar voor alleer je ze op hun definitieve plaats gaat zetten.
Zo ben je zeker dat de planten de winter gaan overleven.
Zet de stekken in de winter bij vorst op een beschermde plaats.

Gtr Eddy,
zaterdag 14 juli 2012 - 14:11
BOSVROUW

BOSVROUW

Inderdaad, zo is het!
zaterdag 14 juli 2012 - 17:11
sophora

Sophora

Eventjes uitleggen hoe ik mijn Hortensia's stek.

Verleden jaar heb ik pas rond 15 juli stekjes genomen. Dit jaar heb ik de eerste stekken genomen op 1 juni. Die zijn nu verleden week al verpot.

Dus de stekken zet ik in Zaai en stekgrond. Zo een 6 a zeven weken later verplanten in potgrond met meststoffen. .
Ik zet de stekken in een bak (van isomo of een houtenbak) daarop komt een deksel met plastiek.
Ik zet enkele foto's. De eerste is een stek van verleden jaar en in het voorjaar in volle grond gezet.
Tweede mijn stekkenbakken
Derde , de stekjes vn 1 juni verplant in potgrond.

Nieuwe stekjes in stekkenbak.
sophora

Bloemen & Planten

zondag 15 juli 2012 - 14:49
sophora

Sophora

Lukt niet om verschillende foto's te plaatsen , dus eerst mijn plant van verleden jaar.

Bloemen & Planten

zondag 15 juli 2012 - 14:51
sophora

Sophora

Nieuwe stekjes

Bloemen & Planten

zondag 15 juli 2012 - 14:52
sophora

Sophora

Stekjes genomen op 1 juni en verleden week in potgrond gezet. Dan niet meer afdekken en in de winter vorstvrij bewaren.

Bloemen & Planten

zondag 15 juli 2012 - 14:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon