menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn pioenroos bloeit niet

Ga naar meest recente reactie

04mary02

04mary02

Hallo allemaal,

Ik heb 2 jaar geleden een pioenroos geplant (weet geen naam) wel weet ik dat deze donker rode bloemen krijgen.Zo uit het tuincentrum gekocht.

Veel lees ik dat je hem niet te diep moet planten en ze schrijven over groei neuzen.
Wat is een groeineus?

Moet ik heb in oktober gaan scheuren heb echt geen idee. Wie heeft hier ervaring mee.
Mijn tuin staat op het zuiden.

Bvd Mary
zondag 3 juni 2012 - 10:35
lentemode

Lentemode

Ik denk niet dat je hem nu al moet scheuren... 't Is nog een jonge plant, toch ?
Voor de rest geduld oefenen...
Pioenen bloeien pas echt goed nadat ze zich een paar jaar kunnen 'settelen' hebben...
zondag 3 juni 2012 - 11:42
04mary02

04mary02

Mijn pioen plant word wel breder dan kan ik hem toch wel in het najaar iets verplaatsen zodat hij weer groter kan worden?
Mijn pioenroos is 2 jaar.
zondag 3 juni 2012 - 12:03
lentemode

Lentemode

Naar 't schijnt houden pioenen helemaal niet van verplant worden ...
zondag 3 juni 2012 - 13:07
minouke

Minouke

Ze hebben wel tijd nodig om hun te settelen maar mogen zeker niet te diep geplant worden.
Als je de klomp wortelen goed beziet dan zie je die puntige groeipunten(neuzen) zitten, die tenslotte de plant boven de aarde geeft.


misschien dat je hier ook een oorzaak herkent http://www.destentor.nl/special/huisentuin/article637827.ece
zondag 3 juni 2012 - 16:31
Rowie

Rowie

Een pioen is een veelvraat en vraagt naast een vaste standplaats (zéker niet verplanten) ook een ruime hoeveelheid koemest. Op basis van de bemesting van dít jaar wordt de aanleg voor de bloemknoppen van vólgend jaar bepaald. De zeer strenge afgelopen winter heeft echter de knopvorming belemmerd, waardoor ook de pioenen die al jaren op de juiste wijze behandeld worden, wél een flinke struik blad vormen maar weinig bloem geven. Komt volgend jaar beslist weer goed.....
maandag 4 juni 2012 - 03:44
Tuinprins

Tuinprins

" De zeer strenge afgelopen winter heeft echter de knopvorming belemmerd"

Onzin.

De bloemknoppen voor dit jaar zijn vorig jaar aangelegd (juni-augustus) dus heeft met de winter niets te maken. Paeonia lactiflora is zeer winterhard en verdraagt temperaturen van 30 graden onder nul dus de bloemknoppen zijn ook niet beschadigd door de strenge vorst van februari j.l.

Het niet bloeien van pioenen is bijna altijd het gevolg van te diep planten. De groeipunten mogen maar net onder de grond zitten. Aan het eind van de winter moet je de rode groeipunten/neuzen al kunnen zien.

Als de pioen te diep staat dan is het onvermijdelijk om die opnieuw te planten. Dit vertraagt de bloei met 2 of 3 jaar maar doe je dat niet dan zal de plant niet snel bloemen geven. Beste tijd om pioenen te verplanten of opnieuw te planten is september/oktober.

Gegroet, de tuinprins
maandag 4 juni 2012 - 08:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon