menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode bladluis

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

In onze tuin hebben wij Boerenwormkruid dat vorig jaar heel goed groeide en bloeide.
Nu zitten deze planten vol met rode bladluizen, zo erg dat er al verschillende vergeeld en afgestorven zijn.
Rond het Boerenwormkruid staan ook Papaver, Phlox en nog verschillende andere wilde planten.
Er zitten een aantal Lieveheersbeestjes op het Boerenwormkruid maar die kunnen onmogelijk alle luizen opeten.

Heeft iemand een oplossing?
Ik las dat er een biologisch afbreekbaar sproeimiddel bestaat. In principe sproeien wij niks in de tuin maar met het tempo dat de planten nu dood gaan zit er misschien niets anders op.
Hoe zit dat dan trouwens met de Lieveheersbeestjes? En met andere beestjes die er rond zitten?

Graag raad. Alvast bedankt iedereen!



M
donderdag 24 mei 2012 - 22:08
minouke

Minouke

Ik las dat er een biologisch afbreekbaar sproeimiddel bestaat.
zou het dit kunnen zijn?
Ik heb er wel geen ervaring mee, maar las onlangs iets over dit produkt.

http://www.pireco.nl/nl/Alternatief-voor-Bestrijdingsmiddelen/Bladinsecten/Folisec/eikenprocessierups-perenbladvlo-mineermot.php
vrijdag 25 mei 2012 - 02:35
Polplastron

Polplastron

Als je in principe niets sproeit in je tuin, laat dan nu ook dat principe niet varen alsjeblieft! Die lieveheersbeestjes krijgen inderdaad die bladluizen niet klein, maar ze zullen eieren leggen op de planten en hun jongen zijn veel vraatzuchtiger.

Nu spuiten tegen bladluizen is ook de lieveheersbeestjes bestrijden. Of je wil of niet; ze zullen er nadeel van hebben. Ten eerste zal dat "biologisch afbreekbaar" sproeimiddel wel dodelijk zijn voor insecten (anders zou het niet werken hé!), ten tweede ontneem je natuurlijke predatoren hun voedsel.

Laat die luizen dus maar zitten. Over een paar weken is de plaag over. Overigens; zitten er ook vogels in je tuin? Want die eten ook veel bladluis.

Post eens een foto van je border met de aangetaste planten; dan kan ik nog wat tips voor ecologisch tuinieren geven als je wil.

Groeten,

Pol
vrijdag 25 mei 2012 - 09:44
kollebloem

Kollebloem

We hebben veel vogels in de tuin en we zijn echt niet voor sproeien, we hebben het nog nooit gedaan, maar ik zie het ook niet zitten om al mijn wilde bloemen te zien opvreten.
Binnen enkele weken heb ik geen Boerenwormkruid meer aan het tempo dat ze nu bezig zijn.
Daarom het idee van het bio sproeimiddel, die Folisec lijkt interessant maar ik ben bereid om eerst andere dingen te proberen.
Dus morgen maken we een foto van die rode opvreters en ik stuur die door.
En laat je tips dan maar komen Pol.




M
vrijdag 25 mei 2012 - 21:44
Polplastron

Polplastron

En waarom denk je dat al je bloemen eraan zouden gaan? Ik denk dat je versteld zou staan van de zelfherstellende vermogens van planten. Boerenwormkruid kan je volgens mij zelfs terugsnoeien in het slechtste geval ....

Ik zou vooral graag een foto zien van je tuin en je border. Die bladluizen interesseren me eigenlijk niet zo!
vrijdag 25 mei 2012 - 22:52
kollebloem

Kollebloem

Ah zo, ik dacht vooral aan het advies. Ik zal er een paar proberen doorsturen.

Ik hoop dat het lukt.
zondag 27 mei 2012 - 20:14
kollebloem

Kollebloem

Eerste poging

Bloemen & Planten

zondag 27 mei 2012 - 20:44
kollebloem
zondag 27 mei 2012 - 20:45
kollebloem
zondag 27 mei 2012 - 20:47
kollebloem
zondag 27 mei 2012 - 20:47
kollebloem
zondag 27 mei 2012 - 20:48
kollebloem

Kollebloem

Dit zijn de boosdoeners!



Martine

Bloemen & Planten

zondag 27 mei 2012 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon