menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

White climber en wat te doen met luis

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Ik was vandaag in het tuincentrum en zag daar een witte klimroos de White climber.
Heeft iemand ervaring met deze roos? Is het een beetje een sterke roos die het makkelijk doet?

Verder heb ik in de voortuin flink wat ( groene)luis in de new Dawn roos. Ook in 1 van mijn spirea`s zit het die er een meter vanaf staat.
Kan ik dit het beste zo laten, of toch beter om er wat aan te doen?
donderdag 24 mei 2012 - 19:45
Polplastron

Polplastron

Volgens mij is die "White climber" helemaal geen benoemde variëteit hoor; 't is gewoon een witte klimroos. Het kan dus vanalles zijn. Volgens mij hou je het beter bij benoemde rozen van degelijke kwekers.

Tegenwoordig staat bij veel tuincentra op het kaartje ook de naam van de kweker of de handelsnaam. Daar kan je veel op afleiden.

Groeten,

Pol
donderdag 24 mei 2012 - 20:08
HappyDeez

HappyDeez

Ik vond het al zo`n huis/tuin en keukennaam.
Maar toen ik er op ging Googelen kwam ik hem wel tegen.

Bloemen & Planten

donderdag 24 mei 2012 - 20:35
molleke32

Molleke32

Een goede klimmer vind ik persoonlijk rosa schneewalzer..
donderdag 24 mei 2012 - 22:38
HappyDeez

HappyDeez

En geurt deze ook? Ik wil heel graag een geurige klimmer in de tuin. En het liefst 1 waar je niet eerst je neus in hoeft te steken om te ruiken.
vrijdag 25 mei 2012 - 09:11
molleke32

Molleke32

hij geurt, maar niet zo fel dat je hem vanop een grote afstand ruikt.. Ik heb ook rosa amadeus (rood) , rosa compassion (roze,abrikoos) en rosa new dawn van klimmende rozen, die geuren ook lekker maar ook niet van héél ver..Minouke heeft in haar tuin een heel fel geurende staan maar ik ben de naam kwijt, maar ook geen witte..
vrijdag 25 mei 2012 - 09:27
HappyDeez

HappyDeez

Bedoelde je nou eigenlijk dat de roos van de foto de rosa schneewalzer.. is?
vrijdag 25 mei 2012 - 09:28
Polplastron

Polplastron

Neen, die roos is volgens mij niet "Schneewalzer". Ik denk dat het echt wel om een onbenoemde zaailing gaat. Dat je ze op google vind is niet verwonderlijk want die onbenaamde zaailingen worden inderdaad verkocht als white climber, thee red, ...

Over je vraag i.v.m. de bladluizen had ik overheen gelezen, maar nu een antwoord.
Bladluizen op rozen mag je rustig laten zitten. De plaag zal een paar weken duren. Sluipwespen, lieveheersbeestjes en vogels zullen het werk voor je doen. De roos heeft er in normale omstandigheden geen verdere last van; aangetaste bladeren zullen vervangen worden. Belangrijk is wel dat natuurlijke vijanden in jouw tuin een kans krijgen om te schuilen en te leven; bodembedekkers zijn goede schuilplaatsen, vergif is uit den boze.

In het verleden behandelde ik ook m'n rozen met insecticide. Ik moest dat regelmatig herhalen. Nu doe ik niets en m'n rozen staan even mooi zonder moeite, zonder kosten en vooral zonder schade aan m'n eigen gezondheid, die van m'n kinderen of die van het milieu.

Groeten,

Pol

P.S.: Ik ga hier dit jaar Rosa "Aimée Vibert" zetten. Ik heb ze nog niet, maar het schijnt dat die heerlijk geurt, lang bloeit en bovendien heeft ze geen stekels!
vrijdag 25 mei 2012 - 09:51
molleke32

Molleke32

neen het is inderdaad niet rosa schneewalzer.. welke wel weet ik niet
vrijdag 25 mei 2012 - 10:16
HappyDeez

HappyDeez

Bedoel je deze Pol?


Mijn roos in de voortuin zal ik dan maar even nog zo laten.
Helaas staat hij in de voortuin, waar verder niet veel planten staan. Voornamelijk grind en bestrating. Ik zier ook zelden een vogel scharrelen...

Bloemen & Planten

vrijdag 25 mei 2012 - 13:03
Polplastron

Polplastron

Ja, die bedoel ik. Ik vind haar persoonlijk praaaaaachtig!
vrijdag 25 mei 2012 - 22:53
molleke32

Molleke32

@ Pol: kan die goed tegen de regen? Tis een prachtige roos!
zaterdag 26 mei 2012 - 08:06
Polplastron

Polplastron

Ik heb ze nog niet in m'n tuin, maar volgens wat ik erover al gelezen heb zou ze gezond en goed tegen regen kunnen. Ze bloeit wel maar één keer, maar zo lang dat sommige bronnen zelfs desondanks aangeven dat ze goed herbloeiend zou zijn! Over rozen kan je wel blijven discussiëren!
zaterdag 26 mei 2012 - 22:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon