menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Azalea snoeien

krissy

Krissy

Hallo,

ik ben vrij nieuw in het tuinieren... Alles wat ik weet, komt van internet, boekjes ed.
Een vraagje over azalea's en meer bepaald het snoeien ervan.
IK heb een grote azalea achteraan in de tuin staan en die is nu eigenlijk uitgebloeid. Alle bloemen hangen er maar slap bij. Moet ik nu één voor één elk bloem verwijderen? En als ik die dan moet verwijderen, is het dan voldoende dat ik enkel de bloemblaadjes verwijder, of moet ook dat zaaddoosje (of hoe noem je dat?) verwijderd worden. Uit die doosjes komen die sprieten uit. Of moeten dan enkel die sprieten eruit?
Bovendien, moet ik die azalea snoeien? Ik heb die eigenlijk al 2 of 3 jaar, maar dit voorjaar heb ik hem eigenlijk een betere (meer zonnige) plaats gegeven in de tuin. Ervoor stond hij in de schaduw en bloeide hij niet zo veel! Maar afgelopen maand heeft ie gebloeid zoals nooit tevoren!!!!!!!!!!!!! BLOEMEN dat er daar aanhingen, niet te doen!!!
Bedankt voor alle tips!
Ik heb het gevoel dat ik hier nog veel zal moeten vragen aangezien ik dit jaar veel nieuwe planten en struiken heb aangeplant in onze tuin. Ervoor hadden we voornamelijk bodembedekkers die geen onderhoud vergden. Maar k vond dat we ons klein stadstuintje wat gezelliger moesten maken!)
zondag 20 mei 2012 - 23:02
Esem

Esem

De bloemblaadjes alleen verwijderen heeft geen zin.
Je moet ook het vruchtbeginsel mee verwijderen,zodat de plant geen zaad meer kan aanmaken.
Het best is eigenlijk telkens er wat bloemen verwelk zijn deze weg te nemen,zo heb je niet meteen veel werk om alles te moeten wegnemen,als je wacht tot alle bloemen verwelkt zijn.

Wil je echt hard gaan terugsnoeien is het best om dit te doen in stappen,nu dit jaar 1/3 en elk jaar weer een ander 1/3 zodat in 3 jaar de gehele struik helemaal is terug gesnoeit.

Hou er wel rekening mee als je terugsnoeit ook de plant minder gaat bloeien.

Het beste en het veiligste is om deplant een beetje in te korten,daarmee neem je over heel de struik enkele cm weg.

Gr E.
maandag 21 mei 2012 - 10:05
krissy

Krissy

Bedankt Esem!
Eigenlijk waren alle bloemen bijna in één keer verwelkt...
Ik zal ze morgen best allemaal verwijderen, met vruchtbeginsel en al!
Snoeien zal ik nog zien, mss laat ik hem nog een jaartje volop bloeien en zien wat volgend jaar geeft.
Bedankt voor de tips!
maandag 21 mei 2012 - 22:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon