menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eupatorium cannabinum - Leverkruid Koninginnekruid

twa

Twa

Beste,
Ik stel vast dat de Eupatorium, die aan de rand van mijn beek staat doorwoekerd wordt door netels. De tuin is gelegen midden landbouwgebied waar flink bemest wordt.... Mijn vraag is of ik hier op een of andere manier kan verhelpen. Kalk strooien?
Met vriendelijke groeten en dank,
Theo Wauters
PerkDeze vraag is gesteld vanop Eupatorium cannabinum - Leverkruid Koninginnekruid.
zondag 1 april 2012 - 12:59
Pieter2

Pieter2

Grote brandnetel is indicator voor stikstof en verstoring. Verstoring kan door bemesting, plotselinge lichtinval, ontwatering en onjuist beheer (waarmee ik wil zeggen dat er een slecht maaibeheer is).

Brandnetels verwijderen:
- Verstoring voorkomen, ga dus niet schoffelen, harken, uittrekken, breng geen meststoffen aan, breng geen strooisellaag aan, ...
- Maaibeheer gaan toepassen, voor grote brandnetel is dat 3x per jaar (mei-juli-september)

Er is natuurlijk een maar aan, want Koninginnekruid kun je niet ieder jaar maaien...

Nu weet je hoe je brandnetel weg kunt krijgen, maar je moet er je koninginnekruid enkele jaren voor opgeven. Of je gaat alle brandnetels handmatig moeten afknippen (ik weet niet hoe groot de oppervlakte is...).

Een andere optie die je kunt kiezen is het tolereren van de brandnetels. Grote brandnetel (waardplant) en koninginnekruid (nectarplant en drachtplant) zijn namelijk de belangrijkste planten voor vlinders. Indien je voor deze optie kiest, kun je het geheel om de 2 jaar maaien én afvoeren, ná de bloei van koninginnekruid.

zondag 1 april 2012 - 13:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon