menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras probleem

Ga naar meest recente reactie

kevin15

Kevin15

Ieder jaar in het voorjaar zaai ik gras maar telkens in het najaar rot het gras en gaat het weg hoe kan dit?
dinsdag 31 januari 2012 - 19:27
minouke

Minouke

te nat?
teveel schaduw?
te veel belopen?

Het eerste jaar is het gras nog niet zo sterk.
er bestaan ook verschillende soorten graszaad zoals voor schaduw, sportgras...

woensdag 1 februari 2012 - 10:19
Tuinman65

Tuinman65

Moeilijk te beoordelen zonder de situatie te kennen.
Eerste en belangrijke vraag : hoe is het voorafgaand grondwerk verlopen m.a.w. hoe is de grond voorbereid?
woensdag 1 februari 2012 - 11:00
Kriskras

Kriskras

Kevin15 schreef:

lkens in het najaar rot het gras en gaat het weg hoe kan dit?

In de vroege lente en de begin herfst kalk strooien. Doe je dat?

In de vroege lente en begin herfst gazonmeststof strooien. Doe je dat?
woensdag 1 februari 2012 - 14:18
satomi

Satomi

Wat zaai je precies? Een siergras of gazonzaad?
woensdag 1 februari 2012 - 14:49
kevin15

Kevin15

Ik zaai ieder jaar gazonzaad en in de zomer bemest ik het gazon ik weet wel dat er vele kleiend stee Sue's in de grond zitten vermengd die heb ik er al de meeste al wel van uitgedaan
woensdag 1 februari 2012 - 15:34
kevin15

Kevin15

Dat er veel steentjes in de grond vermengd zijn
woensdag 1 februari 2012 - 16:53
Tuinman65

Tuinman65

Kalk heeft hier niks mee te maken kriskras.
Ik herhaal mijn vraag hoe de voorbereiding gebeurd is.
Zo te zien vindt vraagsteller dat niet belangrijk.
Wat steentjes in de grond is niks ergs.
woensdag 1 februari 2012 - 23:42
kevin15

Kevin15

Ik steek de grond los en hark het aan meer niet moet er mischien wat compost bij?
donderdag 2 februari 2012 - 06:43
Kriskras

Kriskras

Kevin 15 schreef:

k steek de grond los en hark het aan meer niet moet er mischien wat compost bij?

Wanneer de grond wordt losgestoken worden ook het wortelstel beschadigd. En indien u dit regelmatig zou doen dan is het niet zo verwonderlijk dat uw grasveld er slecht aan toe is.

Waarschijnlijk hebt u zich door een of andere tuinman laten wijsmaken dat zulks nodig is om de grond te verluchten.

Niets is minder waar.

De beste manier om de ondergrond luchtig te houden bestaat in het aanwerven van het gepaste personeel. Persomeel dat ziich dag en nacht. 24/24 uur met uw grasperk bezig houdt: regenwormen.

Meer is er niet nodig.

Opdat de regenwormen zich vlot zouden kunnen vernenigvuldigen moet de grond genoegzaam rijk zijn.

Meststoffen en kalk aangevuld met bacteriën maken de grond rijk en ideaal voor de regenwormen. De bacteriën verwerken immers groenafval en dergelijke tot lekkere hapjes voor de regenwormen. En indien men bovendien een mulchmaaier inzet verkrijgt men een zichzelf onderhoudend grasperk. Eigenlijk zou een mulchmaaier zelfs als een verplichting moeten beschouwd worden.

Een bekend merk levert daartoe "Microcalc" en "Microgazon". Bemest met Microgazon alleen en u zal reeds na 14 dagen het verschil zien.

En na verloop van tijd moetener bij elke spadesteek tientallen regenwormen te voorschijn komen. Van dan af is zal uw grasperk pico-bello in orde zijn.

De genoemde meststoffen zijn relatief duur, maar men heeft er dan ook het resultaat naar.
donderdag 2 februari 2012 - 09:22
Tuinman65

Tuinman65

Kevin, onder een ander topic heeft Esem je al wat goede raad gegeven.
Het wellen na frezen zou ik vervangen door aantrappen met de voeten, voetje voor voetje.
Een wel vangt grotere oneffenheden niet op.
Voor kriskras : jij raadt zo maar iemand aan om kalk te strooien zonder de ph te kennen. De meeste grassoorten vragen lichtzure grond.
En.... ik loop niet hoog op met de meststoffen van DCM en zeker niet met hun potgrond.
En uw verhaaltje van die wormen?
donderdag 2 februari 2012 - 23:39
Tuinman65

Tuinman65

Ik ga wormen zeker ni bestrijden, maar ze ook niet inzetten om een mooi grasperk te krijgen

Ze lokken mollen en kraaien die er maar wat al te graag op af komen.
zaterdag 4 februari 2012 - 00:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon