menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hydrangea Annabelle Arborescens snoeien .

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Hallo
Deze week heb ik vernomen dat de grote van de bloemen van Hydrangea Annabelle bepalend is van de snoeimethode .
Ik dacht dat deze plant in het najaar of voorjaar heel kort moet geknipt worden ,
Bij het kort knippen van alle takken zou je grotere bloemen hebben.
De andere methode is enkel de uitgebloeide bloemen verwijderen en van iedere plant 1/5 van de takken tot aan de grond verwijderen .
Op die manier zou je veel meer bloemen hebben , maar wel kleiner .
Klopt dit bericht , en heeft hier iemand weet van.
gr
woensdag 30 november 2011 - 13:20
minouke

Minouke

Ja dat klopt.
Ik snij ze altijd in het voorjaar rond maart af of helemaal niet.

Snoei je ze dan krijg je dikke bloemen maar een nadeel is dat ze ook zwaar zijn en zeker bij regenweer.
En dan gaan ze ook liggen of hangen, kan opgelost worden als je een 'kiekendraad' rond zet (korf maken) van in het begin en dan groeien de takken erdoor heen.
Eens de plant in blad staat zie je daar niks meer van.

Niet snoeien dan zijn de bloemen kleiner maar heb je wel meer bloemen en houden ze van hun eigen recht, ook als je er meer dichter bij elkaar plant dan houden ze mekaar ook beter recht.
Alleen de uitgebloeide verwijderen.


woensdag 30 november 2011 - 13:27
annis

Annis

Zoals Minouke aangeeft klopt . Ik denk dat het een beetje je eigen voorkeur is wat je wild grote bloemen of kleine. Bij grote bloemen ver wegsnoeien maar dan moet je ze wel goed stutten anders hangen ze bij regenweer tot op de grond. Snoei je de struik wat hoger ong. 50 cm dan worden de bloemen kleiner maar wel zijn het er meer en de struik staat steviger. Je kunt de struik ook 2 keer snoeien na de vorst en als hij flink gegroeid is nog een keer maar niet tot onder. De struik wordt dan niet zo heel hoog en staat goed op zijn benen en heeft wel wat kleinere bloemen.
Maar ik zou toch snoeien maar welke methode, dat is je eigen keus.
woensdag 30 november 2011 - 16:34
minouke

Minouke

Annis, jij snoeit die toch als je kleiner bloemen wilt, maar niet zo kort dus.
Ik ga dat dan ook zo doen, want persoonlijk zie ik ze liever niet te dik.
woensdag 30 november 2011 - 16:41
Tuinman65

Tuinman65

Er is nu een nieuwe soort nl. Hydrangea incrediball. Wordt maar 1 meter hoog en breed, heeft even grote bloemen en valt niet om.
Een prachtige verbetering.
woensdag 30 november 2011 - 19:11
minouke

Minouke

Tuinman, gegoocheld

ziet er een mooie uit, en lijkt wel of de koppen dichter bezet zijn met de kleine bloempjes.
woensdag 30 november 2011 - 19:21
Tuinprins

Tuinprins

Eerst zien, dan geloven!!!

De laatste jaren worden er veel planten op de markt gebracht waarvan een heleboel wordt beweerd maar in de praktijk blijkt het vaak tegen te vallen (Echinacea en Heuchera bijv.). Deze planten zijn vanwege het kwekersrecht dat er op zit duurder dan de oude soorten. Door commerciële noodzaak (er moet geld worden verdiend) worden de nieuwe soorten vaak snel op de markt gebracht zonder ze eerst fatsoenlijk te testen onder tuinomstandigheden in verschillende klimaatzones. Gevolg: Achteraf blijkt de nieuwe soort weinig toe te voegen aan het bestaande sortiment. Dus ik zeg eerst zien ...


Gegroet, de tuinprins
woensdag 30 november 2011 - 20:35
Wannus

Wannus

Dank voor de antwoorden .
Ik heb de laatste weken een snoeicursus gevolgd , zeer interessant .
Daarom heb ik dit bericht geplaatst over de Annabellen ,
Ik wilde dus vergelijken met de forumleden , en zie dat de meesten
het met me eens zijn wat ik vernomen heb .
Beste Tuinprins , ik weet echter ook nog geen resultaat ,
Ik heb er ook in de tuin staan , en zet ze ieder jaar heel kort .
Voor volgend jaar zal ik ze ook eens weinig inknippen .
We zien dan wel .
Gr



woensdag 30 november 2011 - 21:51
Tuinman65

Tuinman65

Awel tuinprins, ik heb het gezien en ervaren. De vergelijking met de planten die jij aanhaalt gaat niet op.
Het is nu weer aan jou.
woensdag 30 november 2011 - 23:44
Echinacea

Echinacea

wij hebben 137 soorten echinacea in de tuin en 58 soorten heucheria op naam in de tuin. En het lukt, altijd de achtergeond van de plant opzoeken en geven wat de plant nodig heeft. Zie maar op http://www.familie-tuinen.be
donderdag 1 december 2011 - 07:54
minouke

Minouke

Je hebt wel veel mooie maar ook speciale planten in je tuin staan,
donderdag 1 december 2011 - 08:01
Echinacea

Echinacea

Minouke, onze hobby is op plantenjacht gaan in binnen en buitenland. Een vacantie of een uitstap gaat altijd richting kwekerijen. De plantenlijsten moeten nog bijgewerkt worden, iets voor de volgende dagen bij regen.
De hydrangea arborencens incrediball rose is de zelfde als de nieuwe witte maar dan in rose.
donderdag 1 december 2011 - 08:15
minouke

Minouke

Ik had al gezegd verleden jaar dat ik je tuin eens zou bezoeken en 't is er niet van gekomen maar volgende zomer kom ik hem eens bezoeken want dat moet de moeite zijn.
donderdag 1 december 2011 - 08:25
Echinacea

Echinacea

Iedereen is hier welkom, zelfs een babbel met een tas koffie.
donderdag 1 december 2011 - 08:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon