menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimrozen te zwaar

Ga naar meest recente reactie

axedar

Axedar

Hoi!

Even kort voorstellen: Ik woon met mijn man, 2 duitse herders en 5 paarden in Oostenrijk, midden in de bergen, sinds september.
We hadden hier niet echt een tuin, nou ja, de vorige eigenaars hebben de boel onverzorgd achtergelaten. De tuin is ook geen prioriteit voor ons momenteel, maar ik heb, om het toch wat gezelliger te maken, toch onkruid doodgesproeid, nieuw simpel bloemperkje, gras gemaaid enz.

Nou mijn vraag:
We hebben tegen onze gevel prachtige klimrozen. Ik had nog nooit rozen gesnoeid en heb dat dan aan de hand van een internetsite gedaan na de winter. Ik had geen flauw idee of ik het goed had gedaan en vreesde dat we geen rode bloemen gingen zien deze zomer.... maar...
[afbeelding verwijderd niet-https]
dit is het resultaat.
Maar ze zijn nu zo zwaar aan het worden dat de takken doorhangen. Ik ga maandag naar de doe-het-zelver touwtjes zoeken om ze beter vast te binden, maar de bovenste, tja, geen idee waaraan ikz e vast moet binden.
Wat kan ik het beste doen nu?
zaterdag 24 juni 2006 - 14:58
marleen

Marleen

advies kan ik je niet geven beste Axedar,
maar ik vind het een prachtige rozelaar!

marlene
zaterdag 24 juni 2006 - 15:32
muurbloem58

Muurbloem58

Hallo echt prachtige klimroos .Kan je er geen bamboestokken of zo achter zetten .Of een klimrek .Mischien krijg je nog wel meer advies .
Lieve groetjes van muurbloem :
zaterdag 24 juni 2006 - 16:06
axedar

Axedar

Dank je. Ik vind hem zelf ook errug mooi
Er zit een klimrekje achter, maar dat is veel te klein. Als ik een grotere wil neerzetten, hoe moet ik dat aanpakken, ik denk dat ik dan best wacht tot het voorjaar, en bij het snoeien alles losmaak en nieuw klimrek?
Bamboestokken is ook een idee idd, maar hoe?
Oh en nog wat, we willen eigenlijk de buitenmuur opnieuw schilderen, tja, dan moeten die rozen ook even wijken.
Iemand enig idee hoe groot de wortel is? Ik vermoed dat het beestje al jaaaaaaaaaaaaren oud is
zaterdag 24 juni 2006 - 16:14
martine

Martine

om het voorlopig op te lossen, zou ik het bestaande klimrek verlengen. als ik het goed zie is dat in waaiervorm, ik zou dit verlengen door aan elk bestaande deel van rek, dat omhoog gaat, een bamboestok vast te maken zodat je de waaier verlengt.vb door die met tape stevig vast te maken.
overigens heel knappe rozelaar, geniet er maar van!
Martine
zaterdag 24 juni 2006 - 22:12
willem64

Willem64

Hoi!

Even kort voorstellen: Ik woon met mijn man, 2 duitse herders en 5 paarden in Oostenrijk, midden in de bergen, sinds september.
We hadden hier niet echt een tuin, nou ja, de vorige eigenaars hebben de boel onverzorgd achtergelaten. De tuin is ook geen prioriteit voor ons momenteel, maar ik heb, om het toch wat gezelliger te maken, toch onkruid doodgesproeid, nieuw simpel bloemperkje, gras gemaaid enz.

Nou mijn vraag:
We hebben tegen onze gevel prachtige klimrozen. Ik had nog nooit rozen gesnoeid en heb dat dan aan de hand van een internetsite gedaan na de winter. Ik had geen flauw idee of ik het goed had gedaan en vreesde dat we geen rode bloemen gingen zien deze zomer.... maar...
[afbeelding verwijderd niet-https]
dit is het resultaat.
Maar ze zijn nu zo zwaar aan het worden dat de takken doorhangen. Ik ga maandag naar de doe-het-zelver touwtjes zoeken om ze beter vast te binden, maar de bovenste, tja, geen idee waaraan ikz e vast moet binden.
Wat kan ik het beste doen nu?




ER zijn vele mogelijkheden om dit op te lossen. je kan klimrekjes kopen of gewoon wat draad tegen je muur aan spannen. Het voordeel hiervan is dat het vrijwel onzichtbaar blijft.
Complimentje voor de bloei!
enne...laat ze maar lekker zwaar zijn hoor.

even kleine tip, nu even wat organisch bijmesten, en wat uitgebloeide bloemen eruit knippen, dan ben je verzekerd van een mooie bloei.

mvg,

willem
donderdag 6 juli 2006 - 08:40
axedar

Axedar

Zo zagen mijn prachtige rozen eruit na een hevig onweer, we zouden ze net gaan ophangen
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb dan de zware takken even met een draad opgehangen, zodat ze niet verder zouden doorbuigen, en dan alles laten drogen tot de volgende dag, want met zoveel wter waren ze nog zwaarder. Dan hebben mijn man en ik ze helemaal, tak voor tak weer opgehangen. Ik heb er nog geen foto van genomen.
De schade is beperkt.

Over de uitgebloeide bloemen eruit knippen. Knip ik gewoon onder de bloem af? Sorry ben een leek
donderdag 6 juli 2006 - 09:57
willem64

Tekst aangepast

Willem64


ja gewoon netjes de bloem eruit knippen. is het een wat lang en dun takje, dan effe wat verder insnoeien.

mvg,

willem
zaterdag 15 juli 2006 - 23:43
Adrienne

Adrienne

Oei, als dat niet jammer is !!!


gtjs adrienne
zondag 16 juli 2006 - 11:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon