menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote bloempot moet worden gevuld maar waarmee

Ga naar meest recente reactie

sieps

Sieps

Ik heb van iemand een prachtige bloempot gekregen. Alleen is hij enorm groot en daarmee bedoel ik ook ENORM !!!

Het is terracotta pot die 80 cm hoog is en 72 cm doorsnee heeft. Hij loopt wel taps toe naar beneden, maar die doorsnee is moeilijk te meten, want hij is te zwaar om hem even op zijn kant te leggen.

Gelukkig heb ik ook een megatuin dus die pot past hier perfect en ik vind hem ook prachtig, alleen moet ik hem nog vullen met iets........... en daar zit hem net de crux.

Ik wil hem graag op mijn terrasplanten dus er mag een plant in met bloemen in de zomer, maar als iemand een mooie grote plant weet die in de winter bloeit of groenblijvend is mag dat ook.

Ik had zelf ook al gedacht om zo'n mooie franse bloempot ervan te maken met allemaal geraniums erin, maar wat hebben die er verder nog in staan? Want ik zie ze altijd in de Bretange en Normandië staan, maar ben dus niet zo slim geweest om er een foto van te maken.

De pot kan staan waar gewenst, in de zon, in de schaduw, half schaduw noem maar op (voordeel van een grote tuin )

Het mag ook een boom zijn of iets, het hoeft niet perse een lage plant te zijn en ruiken mag de plant/boom/bloem ook.

Heeft iemand een tip???

Ik dank allen alvast op voorhand.

Liefs Sieps
zaterdag 16 juli 2011 - 09:51
timtamtom

Timtamtom

Misschien een brugmansia?
Die moeten in een grote pot en ruiken heel lekker.
Ze moeten wel veel water en mest hebben.
zaterdag 16 juli 2011 - 09:57
renate67

Renate67

een brugmansia is niet winterhard, dus die moet in de winter naar binnen.
Dus dat lijkt me met zo´n enorme pot wel een probleem.
Wil je 1 soort plant of een mengeling.
In bretagne staan meestal veel eenjarige bij elkaar in bloembakken.
agapanthus winterharde soort kan ook heel mooi zijn (heb ik trouwens in bretagne ook veel gezien, bedenk ik me nu) mogelijk in combinatie met
hangplant over de rand bv geranium of fuchsia of petunia of surfinia´s, maar dat is natuurlijk weer niet winterhard.
Je kan ook kiezen voor bv buxus in piramide of spiraalvorm in midden en dan randbeplanting met langbloeiende niet winterharde(zoals boven) en dan in winter er winterviolen omheen zetten.
Zo veel mogelijkheden
zaterdag 16 juli 2011 - 10:23
timtamtom

Timtamtom

Bij de boeren bond zag ik een keer speciale plankjes met wieltjes die je
onder de pot kunt zetten. Dan kun je de pot gewoon naar binnen
rijden.
zaterdag 16 juli 2011 - 10:27
renate67

Renate67

voor naar binnenrijden moet je wel een toegang zonder drempel hebben en een plaats op begane grond waar die in winter kan staan.
Renate
zaterdag 16 juli 2011 - 10:28
timtamtom

Timtamtom

Oh ja, das waar.
zaterdag 16 juli 2011 - 10:30
sieps

Sieps

Plek heb ik, alleen de pot moet 3 treetjes af... dus dat zal niet lukken met of zonder wieltjes
Het enige wat ik heb wat niet naar boven of beneden lopen is is een tuinhuis, maar ik denk dat het daar in de winter ook te koud wordt en ik heb daar geen verwarming ofzo.

Buxus is misschien ook wel mooi
zaterdag 16 juli 2011 - 10:31
sieps

Sieps

Tineke........... dat is ook een superplan !!! zover was ik nog niet gekomen.
Maar vindt zo'n bretangnepot ook nog altijd mooi, alleen wordt dat dan iets voor volgend voorjaar.


Maar als nog iemand ideeen heeft...... ze zjn welkom
zaterdag 16 juli 2011 - 10:33
renate67

Renate67

Wat een goed idee tineke, daar zou ik niet aan gedacht hebben
Renate
zaterdag 16 juli 2011 - 10:33
timtamtom

Timtamtom

Wow! Goed idee zeg.
Ik denk dat ik dat ook ga doen.
zaterdag 16 juli 2011 - 10:54
sieps

Sieps

WAUW !!!!!!!!!!! dat ziet er prachtig zomers uit !!!!!!!!!!!!!!!!! Geweldig !! Tineke chappeau



Ik heb zelf niet zo'n groene vingers, maar de tuin is ook zo enorm groot en voorheen had ik kleine stadstuintjes, dan heb je al snel een mooie tuin.

Mijn huidige tuin is een groot gedeelte betegeld (thans het voorste gedeelte), maar achter hebben wij nog ruim een hectare aan tuin wat nog beplant moet worden. Ik ben weg van deze tuin omdat we een eigen beekje hebben (zoooo idealistisch !)

Er komen natuurlijk nog wel wat atributen voor de kinderen te staan (schommel en trampoline) maar die komen aan de andere kant van de beek

Bloemen & Planten

zaterdag 16 juli 2011 - 10:55
jdcoster

Jdcoster

Vergeet ook niet dat natte terracotta die in de winter blootgesteld wordt aan vriestemperaturen, door de uitzetting van de ijskristallen, begint af te schilferen.
De aarde die er in staat zet bij vorst ook uit en dan kan die pot ook nog eens open springen.
Iedere winter droog en leeg op bergen zal dus nodig zijn, wil je er lang genot van hebben.
zaterdag 16 juli 2011 - 11:13
sieps

Sieps

Kijk dat wist ik dus ook niet.

Erg fijn dat u dit meldt, want anders was mijn mooie pot volgend jaar dus kapot geweest.. dat zou zonde zijn geweest.

Dan denk ik dat ik voor de brugsmania ga, met het mooie perkplanten voorbeeld van tineke en dan in een kleinere pot, zodat ik die binnen kan zetten en de grote pot opbergen in de kelder of bijkeuken.

Wij danken u !!
zaterdag 16 juli 2011 - 11:23
hannibal

Hannibal

Even informeren aan de gulle schenker of hij of zij soms weet of die pot vrieshard is. Zo'n potten heb ik al in tuincentra zien staan en de verkopers beweren dat die tegen de vrieskou kunnen. Speciaal gebakken. Want ooit zag ik potten maken in Azie oh zo mooi, maar daar waren ze zo eerlijk om zeggen: bij jullie direct kapot, hier nooit koud of vriezen. Spijtig want het waren machtig mooie potten. Kijk, da's dan het nadeel dat door reizen de wereld kleiner is geworden maar de weersomstandigheden niet.

Ander breng je hem maar naar mij Ik ben bereidt hem eclke keer binnen te zeulen in mijn living.
zaterdag 16 juli 2011 - 18:24
jdcoster

Jdcoster

Dat er terracottapotten bestaan die bestand zijn tegen vorst is een fabel die tot veel verwarring leidt. Daarom ook dat ik deze waarschuwing hier eens bij plaatste.
Van bijvoorbeeld de duurdere terracottapotten die vervaardigd worden in het Toscaanse Imprunetta wordt beweerd dat ze dat zijn. Dat is gedeeltelijk waar. Deze potten worden op hogere temperaturen gebakken waardoor de dichtheid verbetert en ze dus ook minder vocht opnemen. Het afschilferen nadat ze bevroren geweest zijn gebeurt bij deze potten niet.
De omschrijving 'vorstbestendig' maakt de mensen die daar niet over nadenken roekeloos waardoor ze vaak vol potgrond in de winter buiten blijven staan.
Zodra die potgrond helemaal bevroren is klappen ook die potten open. Hoe duur ze ook zijn en wat de beloften van de verkoper (verkopers ...! ) ook waren.
zaterdag 16 juli 2011 - 20:25
iecee

Iecee

een pot in de pot en opvullen met isemo/piepschuim of kleikorrels
er zijn wel winterharde potten maar niet als de plant er vast instaat er moet een luchtlaagje tussen kunnen
zaterdag 16 juli 2011 - 22:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon