menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse DuizendknoopPolygonaceaejapanse knotweed

Ga naar meest recente reactie

annjanssens2

Annjanssens2

Hallo,
Mijn vraag gaat over een exotische invasieve plant die 1 van deze namen zou moeten dragen: Japanse Duizendknoop/Polygonaceae/japanse knotweed/ polygoon /Fallopia sachalinensis / Giant Knotweed.
Ik heb een foto bijgevoegd, maar heb er nog andere indien deze niet duidelijk genoeg zou zijn. Ze hebben een holle stengel die makkelijk 2-3 cm in diameter kan worden en iets weg heeft van hoe een bamboestengel opgebouwd is. Er zit ook een rode kleur bij het groen. Ze dragen geen bloemen, enkel hartvormige grote bladeren. Deze plant zorgt voor heel wat last in onze tuin aangezien het zeer snel en overal, doorheen alle andere beplanting en gazon, verdergroeit. Ze beginnen ook bij de buurman die een boomgaard heeft, te groeien. We willen ze volledig uitroeien in onze tuin. We hebben reeds proberen snoeien, maar dan groeien ze gewoon ernaast weer verder. We hebben ook al ze proberen uitschuppen, maar dit is zeer arbeidsintensief aangezien je dieper dan 1,5 meter moet graven en indien je zelfs de kleinste overblijvende wortels niet meehebt of niet de volledige wortelbasis, ze gewoon terug groeien.4 dagen na het uitschuppen groeien ze gewoon een beetje verderop weer terug. Gewoon onkruidvergif werkt ook niet. Misschien kan iemand ons de naam van een zeer sterk, professioneel verdelgingsmiddel geven en waar ik dat kan kopen? Hopelijk krijgen we een antwoord van iemand zodat we de tuin kunnen bevrijden van deze woekeraar.
Alvast bedankt,
Ann
vrijdag 17 juni 2011 - 14:11
LauraK

LauraK

Allereerst van harte welkom op het forum, Ann. Naarmate je er vaker komt, zal
je merken dat het informatief, gezellig én verslavend is...

Even op internet gezocht, en deze link gevonden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_duizendknoop

Daarin staat op beschreven hoe je 'm het beste aan kan pakken. Meerdere
tactieken, die je natuurlijk ook alledrie kan gebruiken!

Groeten van Laura.
vrijdag 17 juni 2011 - 15:02
hildavw

Hildavw

Van harte welkom Ann,

Wat de Japanse duizendknoop betreft, het uitroeien is dus zeer moeilijk, zoals je al ondervonden hebt.
Maar wat je zeker niet mag doen, zijn de stukken op je composthoop gooien, want in een mum van tijd geeft die terug scheuten.

14 dagen geleden heb ik een bloemstukje gekregen, met daarin takken van de Japanse duizendknoop en die heeft nu al flinke scheuten.

Dus opgepast waar je je afval gooit.

groetjes

Hilda

Bloemen & Planten

vrijdag 17 juni 2011 - 17:06
dendrodan

Dendrodan

ideale plant om je buur te kl****. Wel mooi om te bloemschikken.
vrijdag 17 juni 2011 - 20:03
Ronny63

Ronny63

Uitgraven, alle stukjes rizoom oprapen, (nooit op de compost) en vernietigen (best ecologisch, laten verdrogen in de zon).
Wanneer ze toch terugkomen, opnieuw beginnen graven.
Na 2 seizoenen grondig verwijderen was ik er vanaf.
Ronny
vrijdag 17 juni 2011 - 20:13
daggie01

Daggie01

de stukjes gewoon verbranden dat is het beste wat je kan doen
vrijdag 17 juni 2011 - 22:18
Pieter2

Pieter2

Ik weet wel enkele bestrijdingsmethoden, maar zet eerst eens een paar fotos van de situatie...

Ik stel het volgende voor:
((1)) Indien de plant voorkomt in een achterhoekje (niet siertuin) van de tuin is het mogelijk om de plant gewoon wekelijks uit te trekken en ervoor te zorgen dat je dit stukje laat verwilderen met brandnetels... Deze overschaduwen de soort waardoor ze onderdrukt wordt (vaak niet haalbaar).

((2)) Indien het voorkomt in het 'sier'-gedeelte van je tuin, en je ziet het zitten om chemische middelen te gebruiken kun je het volgende doen:
• Wanneer stengels 30cm hoog zijn (eind maart): bladbehandeling met Garlon (2% of 200mL/L)
• Drie weken later de afgestorven stengel maaien en laten liggen
• In augustus: bladbehandeling met Roundup (3% of 300mL/L)

Het toepassingsstadium (tijdstip) van Garlon vindt plaats na de opkomst van de plant, wanneer de bladeren ontrold zijn (maart-april). RoundUp wordt toegepast in augustus. Omdat het toepassingsgebied van RoundUp later ligt neemt de plant de actieve stof Glyfosaat mee naar de wortels, waar deze stof zijn werk doet. Omgekeerd: toepassen van RoundUp in het voorjaar en Garlon in augustus zal dus weinig effect hebben!

Enkel met glyfosaat spuiten werkt niet!!

((3)) Indien maaien mogelijk is kun je de soorten om de 2 weken maaien of 2 x per jaar (een keer in juni, een keer in oktober). Dit is net zoals methode 1 vaak niet effectief om hem weg te krijgen...

((4)) Je kan de gehele oppervlakte afdekken met een zware landbouwplastiek (type plantex) en deze in te werken in de grond en te bedekken met grond. De plastiek moet 7m verder geplaats worden dan de begroeide oppervlakte!!! want de wortels kunnen gemakkelijk minder dan 7m overbruggen om ernaast opnieuw te beginnen groeien. Je kan deze methode combineren door kleine gaten te maken in de plastiek en dmv spleetbeplanting blotewortel planten (struiken).

((5)) Overplanten met wilgen... Indien het vochtig genoeg is kan je stekken (50cm lang) van wilgensoorten om de 20cm in de grond steken. Wilgen groeien enorm snel in vochtige grond en zullen dan de oppervlakte volledig beschaduwen. Hierbij moeten de scheuten wel regelmatig verwijderd worden. Houdt ook hier rekening om wat marge (bij voorkeur 7m) te nemen om de ondergrondse delen geen kans te geven. Je kan ook wilgenstekken van 2m en langer nemen en deze horizontaal op de bodem planten zodat deze uitlopers vormen over de volledige lengte vd stek.
----
Nog wat extra:
Er is ook een methode die erin bestaat een concentraat van glyfosaat en garlon te injecteren in de onderste kamer van de stengel.. Maar hier weet ik weinig over en weet niet of injectiespuiten in de handel verkrijgbaar zijn.

Ook een leuk weetje is dat ze in Engeland vorig jaar een bladvlo hebben uitgezet voor de biologische bestrijding van de Japanse duizendknoop. Hier hebben ze enkele jaren testen op gedaan. Er zijn echter nog geen resultaten binnen of het nu effectief is of niet (in de loop van dit jaar wel).

Als je nog vragen hebt, ik weet nog wat meer te vertellen over de bestrijding, maar heb het wat kort gehouden zodat je een overzicht hebt.

Mvg
zaterdag 18 juni 2011 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon