menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik in de schaduw

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Heeft iemand ervaring met een vlinderstruik in de schaduw? Ik zoek een snelgroeiende struik die boven mijn tuinschutting groeit om achterliggende gebouwen te camoufleren. Er staan wel bomen rondom dus ik denk dat de struik gemiddeld niet meer dan 3u zon krijgt (namiddagzon). Kan dit een succes worden? Ik ben niet uit op veel bloemen maar wel op veel groen ter camouflage. De grond is droog en doorlatend maar dat is naar ik weet geen probleem voor zo'n struik.
woensdag 15 juni 2011 - 09:47
renate67

Renate67

Als een vlinderstruik weinig zon krijgt heeft die de neiging nog sneller de lucht in te groeien naar het licht toe. Niet altijd ideaal maar voor jouw doel misschien juist heel goed.
Renate
woensdag 15 juni 2011 - 09:54
cee

Cee

Je zou je vlinderstruik kunnen op stam snoeien. Als hij boven je schutting kan beginnen heeft ie misschien ook al direct wat meer uurtjes zon.

Normaal moet je die elk jaar tot op 20cm terug snoeien, maar ik heb al mooie vlinderstruiken op stam gezien, dus dat moet een haalbare kaart zijn. Je kiest gewoon de dikste tak uit en die laat je staan, al de rest snoei je gewoon weg
woensdag 15 juni 2011 - 10:15
LauraK

LauraK

Ik sluit me bij Cee aan! Ik heb hier in de tuin een (zaailing) van een vlinderstruik
staan, die ik als experimentje tot boompje op stam heb gekweekt. Is perfect gegaan,
alleen bleek de plaats waar hij staat toch eigenlijk iets teveel in de schaduw te zijn.
Het maakt de plant niet echt veel uit, merk ik. Hij groeit nu veel sneller naar boven
toe, bloeit wat later dan de andere vlinderstruiken (waar 'ie een nakomeling van
is), maar doet het verder perfect. Ik heb een blauwe en een roze Hibiscus in de
tuin staan, en deze heeft lila bloemen. Bij zaailingen kan je nooit zeker zijn van
de kleur, tenzij je het puur wetenschappelijk aan zou pakken.

Groeten van Laura.
woensdag 15 juni 2011 - 10:38
rialle

Rialle

Ik heb jarenlang een vlinderstruik in de voortuin gehad en die stond op het oosten dus enkel een paar uurtjes ochtendzon, maar die deed het geweldig.
Het lijkt mij een prima keus voor jou.

Groetjes Rialle
woensdag 15 juni 2011 - 13:25
renate67

Renate67

Ik snoei mijn vlinderstruik de achterste dikkere takken op zo´n 80cm de voorste op 40cm (staat dicht tegen tuinafscheiding aan en zo toch geen kaal gezicht aan onderkant) komen ook elk jaar weer een aantal nieuwe takken uit de grond, waarmee ik de oude af en toe verjong.
Ik doe het zo, omdat als ik bij grond snoei hij toch omhoog naar licht schiet en dan zijn de takken zo slap dat ze na regen helemaal voorover over mijn pad hangen en dat is heel vervelend als er iemand in een rolstoel langs moet.
Renate
woensdag 15 juni 2011 - 17:56
iecee

Iecee

de soort met de kleine bloemen hoeft niet zo erg gesnoeid te worden en is eigelijk nog mooier ook
woensdag 15 juni 2011 - 18:25
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor de vele reacties! Ik heb een aantal bomen aan de schutting staan maar net waar je over de schutting kijkt zijn "kale plekken" en die wil ik graag opvullen met wat groen. Ik vind de schuur en garagepoort van mijn achterburen namelijk niet zo mooi om op te kijken. Ik ga meteen twee vlinderstruiken planten!
donderdag 16 juni 2011 - 07:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon