menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Enorme fuchsiapeulen

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

Potverdorie, ik drukte 'enter' in om naar het volgende veld te gaan maar nee, hoor, het ding maakte een nieuw bericht aan.

Het volgende: mijn fuchsia maakt gigantische peulen aan! Zo leuk. Kent iemand dit? Wat kan ik ermee? Zaaien? Wanneer? Hoe moet ik de peulen oogsten? Tips?


Bloemen & Planten

dinsdag 14 juni 2011 - 21:15
Gehenna

Gehenna

Ja maar wanneer zijn die 'rijp'?
Ik heb dat vorig jaar geprobeerd maar er kwam niks van. Die dat afvielen heb ik in een potje gestopt. Misschien eerst laten drogen of zo?
dinsdag 14 juni 2011 - 21:56
daggie01

Daggie01

en misschien hebben ze ook een koude periode nodig ?
dinsdag 14 juni 2011 - 22:10
danny2

Danny2

Je moet de zaadjes eruit halen en enkele dagen laten opdrogen, je heb de beste resultaten als ze vlug gezaaid worden.
Je kan er ook confituur van maken, heb je er wel wat van nodig.

groetjes danny
dinsdag 14 juni 2011 - 22:23
Gehenna

Gehenna

Ahaa!
Gegoegeld: http://www.debellekens.be/Vanstektotplant.pdf
dinsdag 14 juni 2011 - 22:23
Mandy

Mandy

Het is een eetbare bes........en je kunt ze inderdaad zaaien.....

Zou leuk zijn als dat zou lukken.....
dinsdag 14 juni 2011 - 22:24
danny2

Danny2

Als je verse zaden hebt lukt dat best, kan wel enkele jaren duren eer je bloemen hebt en dan nog weet je niet dewelke, zo worden de nieuwe soorten gekweekt.
Stekken gaat veel sneller en is steeds dezelfde plant.

groetjes danny
dinsdag 14 juni 2011 - 22:29
Gehenna

Gehenna

Eetbare bes? Zijn de bessen van elke fuchsia eetbaar of zijn er die oneetbaar zijn?
dinsdag 14 juni 2011 - 22:42
danny2

Danny2

Ik zou ze enkel eten en gebruiken als ik zeker ben dat ze niet gespoten zijn, fuchsialiefhebbers spuiten nogal makkelijk tegen allerhande ziekten en insekten.

groetjes danny
woensdag 15 juni 2011 - 07:13
Pieke

Pieke

Fijn, wat een leuke reacties!
Wat een geweldige PDF, Gehenna. Gedownload en opgeslagen, zo handig.
Ik ben een fuchsialiefhebber (al heb ik maar een plant). Maar spuiten ho maar!

Ik had nog nooit zulke peulen gezien!

Deze fuchsia ga ik vertoetelen. Ik ga hem in een grotere pot zetten, dat moet ook nog.

Zo grappig dat de bloemen ook eetbaar zijn. Niet te geloven, ze zien er bijkans chemisch gemanipuleerd uit, zo onnatuurlijk fel. En dan eetbaar! Kun je je voorstellen hoe enorm gaaf dit op een taart zou staan? Moet ik binnenkort wel gaan bakken. Ik ga nadenken over een recept.

Ik zou zelfs ook bloemen in alcohol kunnen laten macereren, dan heb ik een kleurig drankje als basis voor lekkere en mooie dingen. Had ik dit eerder geweten dan had ik wel iets met de bloemetjes gedaan. Maar ik ben nu voorbereid.

Hij vormt niet veel bloemen meer jammer genoeg maar ik had er in 2009 een die maar bleef doorbloeien, tot aan de winter. Ik heb hem niet op tijd binnengehaald... wist niet dat hij niet winterhard was... Ik leer hier heel veel bij!

woensdag 15 juni 2011 - 08:02
iecee

Iecee

even ter informatie, voor de groene groentjes.

Een peul is een vrucht die bestaat uit één vruchtblad en die bij rijpheid opengaat aan beide zijden. Peulen zijn het exclusieve kenmerk van de vlinderbloemenfamilie. Alle leden van deze familie hebben peulen; buiten deze familie komen peulen niet voor.
bv accacia, een tuinboon, peultjes,
een fuchsia heeft iets anders, een vrucht of zaaddoos

inge

woensdag 15 juni 2011 - 18:36
Gehenna

Gehenna

Als't eetbaar is zal het wel een vruchtige zaaddoos zijn
Juelz, ons moeder had ook ene van toch wel enkele jaren oud, ik dacht een jaar of 15-16. Bleef maar bloeien tot in de winter. Maar hij vloog de kelder in hoor, was werk voor 4 man om dat potteke op te heffen
In mijn tuin is hij doodgegaan.
woensdag 15 juni 2011 - 20:29
iecee

Iecee

er bestaan wel winterharde, na enkel jaren werden ze toch wel 1.50 m hoog
ze hebben kleinere sierlijke bloemen en er zijn er in verschillend vormen
iedere winter sterven ze af tot op de grond en komen laat in het voorjaar weer tevoorschijn
op het einde van de zomer heb je dan al een echte struik
alleen in het voorjaar effe opletten want ze zijn laat en de eerste winter oppassen .
maar erg leuk om in de tuin te hebben en ze stekken natuurlijk heel gemakkelijk

inge
woensdag 15 juni 2011 - 22:45
Pieke

Pieke

Wat bijzonder toch. En dat het zo makkelijk stekt. Laatst was er iets op televisie van 'Zuster Clivia' met 'wie wil er een stekkie een stekkie een stekkie wil er een stekkie van de fuchsia'. Ik herinner me iets van 'het is een makkelijke... hij eet als't ware uit de hand'. Klant?

Zulke vruchten heb ik nooit eerder gezien. Gisteravond trots aan een van de bezoekers getoond. Die vroeg zich direct af hoe ze zouden smaken... Ik ben zelf ook reuze benieuwd. Maar een paar ga ik dus wel zaaien. Maakt mij niet uit of er andere planten van komen, vind ik juist leuk! Deze is helemaal roze, ik wilde liever een rozepaarse maar die hadden ze niet. En kijk eens wat een verrassing hij oplevert.

Zo'n winterharde lijkt me ook wel wat. Als hij heel groot wordt wordt het inderdaad sjouwen. Maar mag hij dan in de woonkamer staan, moet hij donker of wat? Ik zal proberen hierover meer informatie te vinden, op dit forum is er vast wel iets over, of op de website.

donderdag 16 juni 2011 - 09:11
ERWIN52

ERWIN52

Ik heb in mijn bescheiden kleine verzameling een 25-tal soorten.
Er bestaan inderdaad uit winterhaarde en niet-winterharde. De winterharde plant je best één jaar op in een pot om deze in de winter in een bescherming te plaatsen. Het tweede jaar mag hij in de volle grond om daar te blijven en te overwinteren. Het is raadzaam de plant toch in het zuiden of zuidwesten aan te planten en tijdens de vroege winter aan zijn voeten van een dekentje te voorzien vb een laag compost.
De niet-winterharden, die in de meerderheid zijn, bestaan uit 3 soorten. Eén de enkelbloemigen, twee de dubbel bloemigen en drie de groot bloemigen.
De niet-winterharden moeten wel in een serre, veranda of iets dergelijks worden overwinterd. Je kan ze natuurlijk laten inslapen. Dan bewaar je de planten in een vorstvrije kelder of in licht klammige turf. Om daarna rond einde maart +/- opnieuw op te potten, in het licht te plaatsen en wat op temperatuur te brengen.
Over fuchsia's valt véééééééééééél te vertellen. Bij velen is het een echte passie geworden. Het is een dankbare plant en zeeeer bloemrijk.
Ik hoop dat je de smaak te pakken hebt !!!!
Groeten, Erwin
donderdag 16 juni 2011 - 10:54
iecee

Iecee

binnenzetten nee hoor ,niet nodig.

"winterhard " =

dat een plant in de tuin kan blijven staan en niet naar binnen mag en tegen ons klimaat kan.

de bovengrondse delen sterven af en lopen in het voorjaar weer gewoon uit
mijn winterharde fuchsia's staan al zo'n 15 jaar in de tuin en worden ieder jaar groter
en als je meer fuchsia wil dan vraag je zoals in het liedje aan iederen een stekje
je kan die gewoon in een glaasje water zetten of in een potje met stekgrond
binnen 14 dagen worteltjes veel toppen en binnen de kortste keren heb je een mooie plant
succes

inge
donderdag 16 juni 2011 - 11:00
ERWIN52

ERWIN52

Het is een kwestie van opinie ... ik ben in een fuchsia-vereniging met tal van mensen met méééér ervaring dan ikzelf en deze geven toch voor raad dat men de winterharde, zo'n 15-tal soorten, toch best 1 wintertje in pot binnen overwinterd. Misschien heb jij veel geluk gehad of was het jaar van aanplant, de winter wel zacht. Ik moet eerlijk zijn en bekennen dat ik in mijn verzamelingske géén winterharden heb.
Groeten, Erwin
donderdag 16 juni 2011 - 11:27
Gehenna

Gehenna

Stekjes VRAGEN? Heb ik vorig jaar gedaan van die winterharde die hier in de buurt in een voortuin staat. Mooie fijne wit/rose bloemetjes.
Antwoord: Nieje zerre dan gorre moine plant no de ... doen. Alleman moet zoin bloeme betole ze!
Dit jaar haal ik er gewoon een stekje af hoor.
donderdag 16 juni 2011 - 11:27
iecee

Iecee

sommige mensen zijn toch echt onverdraagzaam
dat was dan gene echte

niks zo leuk als plantjes stekjes en zaadjes uitdelen of ruilen
de namen van de planten onthouden gaat zo goed niet, maar ik weet nog wel waar mijn gekregen planten of steljes vandaan komen of van wie.
dat zijn vaak leuke herrineringen
en ik pik ook wel eens een stekje, op een plek waar dat kan, dat is niet zo erg, als je het maar heel voorzichtig doet, zie je het niet eens.
inge
donderdag 16 juni 2011 - 11:44
Mandy

Mandy

Het zijn geen peulen..... het zijn bessen oftewel vruchten......... en volgens mij zijn ze eetbaar allemaal.....
donderdag 16 juni 2011 - 14:10
ERWIN52

ERWIN52

Het is natuurlijk jammer dat er mensen bestaan die NIET mededeelzaam zijn met anderen en zeker als je dan nog hebt gevraagd.
Hier past slechts één leuze : luis, luis hier woont een GIERIGE PIN in huis !!!
Ik heb geen winterharde anders ... ik zou u delen.
Groeten, Erwin
donderdag 16 juni 2011 - 15:26
Gehenna

Gehenna

Hoog huis, laag huis, er hangt ne zak met zemelen. Ieder zemel is een luis, er zit een gierige pin in huis
Ik denk dat mijne fuchsia nog net goed is om stekken van te nemen. Blote stam en bovenaan veel takken zodat dat stammeke doorplooit. Er zitten wel ogen op maar er komt niks uit. (oei, kermis in de hel, de zon schijnt en het regent)
Is een stek van vorig jaar. Ik kan ook proberen een fuchsia op stam op te kweken natuurlijk! Dat ga ik doen zi.
donderdag 16 juni 2011 - 16:28
Gehenna

Gehenna

Ik heb onlangs nog een 'ondersteboven' regenboog gezien
donderdag 16 juni 2011 - 16:46
Gehenna

Gehenna

Off: is geen echte regenboog maar wel speciaal.

On topic: Ik weet niet welke soort ik heb, geen idee dus of hij eetbaar is.
donderdag 16 juni 2011 - 16:55
snarfie

Snarfie

eetbaar, misschien giftig of niet lekker maar eetbaar
donderdag 16 juni 2011 - 17:01
Pieke

Pieke

Wat een verhaal van dat onwillige stekjespersoon. Ik kan me voorstellen dat je niet je hele plant wilt laten verstekken maar dat zal toch wel niet gebeuren? Begrijp ik niet. Wat een krent. Lijkt mijn stomme ex wel. (ik heb ook een leuke ex).

Ik ben reuze benieuwd naar de smaak van mijn fuchsiappels. En houd jullie hiervan op de hoogte. Ik stel me voor: zoet en licht zuur.

@Tuinfairy!!!! Nou moe?! Ik had precies deze link gevonden maar kon hem niet eerder dan vandaag posten (heel druk). En sja, je bent me te snel af. Ongelooflijk he?

donderdag 16 juni 2011 - 19:44
Pieke

Pieke

En deze is ook mooi, toch???

Bloemen & Planten

donderdag 16 juni 2011 - 19:50
renate67

Renate67

schitterend, heel apart
Ik heb vorig jaar trouwens verschillende keren van die donkere vruchten in de fuchsia gehad (als ik er weer een met verwijderen van uitgebloeide bloemen over het hoofd gezien had)
Ik wist niet dat je ze kon eten en heb ook niet gezaaid.
Mijn overwinterde fuchsia´s hebben een te donkere plek en dus zwakke waterloten gekregen, uiteindelijk met snoeien en stekken wel weer redelijk wat planten maar nog geen een knop, laat staan vruchten of bloemen.
renate
donderdag 16 juni 2011 - 19:54
Pieke

Pieke

Ach, wat jammer zeg! Maar misschien komt het nog goed? Wel heel goed om te weten dat ze niet te donker moeten staan in de winter. Nou zou dat hier niet echt mogelijk zijn maar je weet maar nooit. Ik zal ze koel laten overwinteren maar niet te koel, gewoon in huis, in een kamer op het eh... westen.

donderdag 16 juni 2011 - 20:06
Mandy

Mandy

Ik had domweg "vergeten" om mijn ene fuchsia die ik heb te snoeien voor de winter dus ik het het pas in het voorjaar gedaan.... maar ik heb geluk gehad: volop knoppen en die beginnen nu te bloeien... schitterend.... ( zals een dezer dagn eens een fotootje erop zetten ).....
donderdag 16 juni 2011 - 20:32
Pieke

Pieke

Ja, doen! Ik ben benieuwd.
Ik ga mijn eigen fuchsia maar wat extra's te eten geven. Heb nog wat staan voor kamerplanten, vloeibare P*k*n. Ik heb niet echt mest of zo in huis maar gos, ik hoop echt in de vakantie (nog twee weekjes!) lekker even te kunnen tuincentrummen...

En daar geneer ik mij niet voor! Ik ga naar het tuincentrum en schaam mij niet!
vrijdag 17 juni 2011 - 10:14
daggie01

Daggie01

ik wist ook niet dat er winterharde fuchsia's waren
mijn oma had er vroeger echt heel veel
een paar honderd maar die gingen allemaal de kas in tegen de winter

maar kan iemand ons vertellen welke winterharde zijn ?
alvast bedankt
vrijdag 17 juni 2011 - 11:39
Gehenna

Gehenna

kijk hier eens daggie www.fuchsia.be/nl/fuchsias/winterhard/a
vrijdag 17 juni 2011 - 12:00
Gehenna

Gehenna

Ja lap! Ik had beter niet gegoegeld
Waar moet ik die allemaal zetten?
vrijdag 17 juni 2011 - 12:05
Pieke

Pieke

Oh... mijn... goddd... Dit is een wrede link... Nu moeten we allemaal... Dit wordt lijden. Mensen: niet kijken, vooral niet kijken. Veel te verleidelijk. Veel te mooi, word je alleen maar hebberig van. Ik heb het beste met jullie voor, geloof me, niet kijken...

vrijdag 17 juni 2011 - 12:08
Gehenna

Gehenna

Inderdaad, bescherm uzelf, ga niet naar die website
Pelargonium liefhebbers ook niet!

Morgen ... LOL

vrijdag 17 juni 2011 - 12:12
snarfie

Snarfie

wijzig je bericht gehenna, voor onze gezondheid
vrijdag 17 juni 2011 - 14:36
daggie01

Daggie01

Gehenna 1000maal dank
en ik was toch al hebberig dus dit kan er ook nog wel bij
hebbe hebbe hebbe hebbe
vrijdag 17 juni 2011 - 15:25
ERWIN52

ERWIN52

Beste fuchsia-lovers,

Zoals op de antwoorden reeds werd gegeven : ga NIEY naar de website van Fuchsia's Michiels. Ik heb goede raad in de wind geslagen en ik ben, niet alleen dan, totaaaaal verslaafd geworden aan fuchsia's. THat is the place to be voor iemand die van fuchsia's houdt. Sorry voor onze nederlandse broeders en zusters maar daar is waar ik mij bevoorraad. Zo'n 2 euro voor een compleet bewortelde stek van min 10 cm in een potje van 10 x10 cm. 'Tis den hemel op aarde voor mij !!!! Sorry, 'k liet mij effekes gaan !!!!!
Voor zij die fuchsia's willen overwinteren heb ik ook wel enkele raadgevingen maar deze uitleg vergt wel wa tijd en is voor ziij die dit echt willen !!!
Groeten, Erwin
vrijdag 17 juni 2011 - 16:09
daggie01

Daggie01

gooi het er maar op erwin
wij willen echt alles weten
vrijdag 17 juni 2011 - 17:33
Mandy

Mandy

Dit is de enige fuchsia die ik heb....... doordat ik hem in het najaar niet gesnoeid had.... was ie uitgegroeid kaal aan de onderkant en iele sprieten... dus helemaal kort ingesnoeid en nu is ie klein maar fijn en volop in de knop.....

Bloemen & Planten

vrijdag 17 juni 2011 - 19:11
dendrodan

Dendrodan

fuchsia michiels is een bekende voor zijn planten, komen van uit het diepe nederland en duitsland voor de mooie planten. Ik spring er wel geregeld binnen samen met mijn vrouw, die dan enkele plantjes koopt. Terwijl de dochter (van michiels) met mij een babbel doet
Maar ze hebben er ook pelogariums, ga binnen kort er nog eens langst, zo mooie winterharde halen om in de haag te zetten.
vrijdag 17 juni 2011 - 20:00
Gehenna

Gehenna

Ik denk dat ik dezelfde heb Mandy. Nog geen bloemknopje te zien helaas.

Bon, ik zit al aan de letter N van bij de Z te beginnen en 4 pagina's van mijn notaboekje volgekrabbelt. Kan er uuuuren naar kijken en daarna moet ik er nog ene uitkiezen (of 2, 3, 4, ...)
De nacht zal lang zijn denk ik
Miljoenen maal SORRY mensen. Ik zal echt nooit meer goegelen

En tip voor wie naar de kweker wil gaan: Neem je lunchpakket mee en je avondmaal ook! Ik denk niet dat je daar EVENTJES binnenwipt om een plantje uit te kiezen

Erwin, gooi het er maar allemaal op!
vrijdag 17 juni 2011 - 20:11
Pieke

Pieke

Zit te huilen...

Ik wil het allemaal. Ik ben bang dat mijn ziekte ernstig is losgebarsten. Ik heb momenteel zelfs begrip voor Laura's paal, dit is dus een zwak moment. Ik vind geen huilende smiley (contradictio in terminis natuurlijk) maar neemt van mij aan: ik ween. Om de schoonheid van deez' fuchsia's. Ik wil ze allemaal! Vooral de bonte. Zou er ook een oranje bestaan? Of een paarsche of blauwe? Of neen, een lichtgroene, dat lijkt me ook mooi!

Ik moet zeggen: die van Michiels is wat aardiger omdat je meteen de plaatjes ziet. Dat werkt wat kooplustbevorderender. En om even terug te grijpen op de topictitle: zouden ze allemaal hetzelfde smaken?

vrijdag 17 juni 2011 - 20:32
danny2

Danny2

Heb er maar 150 meer, dus nog een vierde van over 20 jaar

Bloemen & Planten

vrijdag 17 juni 2011 - 20:49
Mandy

Mandy

Nog maar 150.......?????
vrijdag 17 juni 2011 - 21:02
Gehenna

Gehenna

Jeetje! Ook een klein tuintje
vrijdag 17 juni 2011 - 21:17
Mandy

Mandy

Wat zal dat mooi staan..... Kan het me niet echt voorstellen..... 150 stuks......

fantastisch.....
vrijdag 17 juni 2011 - 22:58
Pieke

Pieke

Die hadden wel gelukkig al Tuinfairy, hoera, hier worden we niet zieker van.
zaterdag 18 juni 2011 - 11:23
Pieke

Pieke

Ja, ongelooflijk. Bikkelhard van Bazdah, de wreedheid straalt ervan af. Met zijn postzegel.

Ik ga gewoon lekker genieten van de kleuren online. Ik weet dat ik er toch niet de ruimte voor heb om ze allemaal hier te parkeren.

150 stuks. Het zou wat. Tsss...

zaterdag 18 juni 2011 - 11:54
Mandy

Mandy

Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhh Al die mooie Pelargoniums......... Ik hoef er geen 1000 .... een paar maar...... Gelukkig is het meer dan 75 kilometer van mij vandaan.... dus veilig.........
zaterdag 18 juni 2011 - 14:53
Mandy

Mandy


Nee, nee, die telt niet mee.....

Ik wil ze eerst zien en vasthouden en goed bekijken enzo......
zaterdag 18 juni 2011 - 14:56
Mandy

Mandy

Ik kan naar "eer en geweten" zeggen dat ik nog NIETS heb gekocht dit jaar.... tjee... hoe bestaat het....... ( alleen wat plastiek voor de tomatencovers that's all....)



Volgend jaar ben ik hopelijk beter bij kas
zaterdag 18 juni 2011 - 15:08
ERWIN52

ERWIN52

Het is wel even "off topic" maar ik hoop dat niemand mij dit kwalijk zal nemen. Het gaat hem namelijk over HET OVERWINTEREN van de niet-winterharde fuchsia's. Het doet mij deugd dat er stillekesaan weer terug meer mensen in fuchskes beginnen te houden. 150 is al een serieuze collektie maar voor zij die dit exstreem veel vinden ? Wat denk je van 500 tot 1000 verschillende cultivars ! Bij ons in de club zijn er zo'n. Onze voorzitster en man zijn echt verslaafd. Ik heb maar plaats voor een 25-tal. Ik heb streng geselekteerd en heb, op 2 uitzonderingen na, enkel staande en daarbij enkel de dubbelbloemigen. Nu overwinteren.
Heb je een vorstvrije kelder dan is het vrij makkelijk. Voor de meesten is dit een droom, nog beter een serre al dan niet verwarmd.
Ik heb deze luxe niet. Ik heb in een beschermde plaats (vb tuinhuis) een houten bak gemaakt van multiplex platen. Binnenin afgezet door piepschuim van 5 cm. De planten worden op het einde van het seizoenvan ALLE blad ontdaan en worden terug gesnoeid tot op het verhoute gedeelte. De planten liggen letterlijk in de bak en er wordt licht vochtige turf tussen de planten gedaan. Zo kun je verschillende lagen boven elkaar leggen. Als het dan ernstig vriest wordt de bak afgedekt met het piepschuim. In maart haal ik ze weer te voorschijn en voorzie van verse potgrond. De planten krijgen GEEN water tot op het moment dat ze terug beginnen uitlopen. De planten zijn echter nog in slaap en door ze te vochtig te maken aan de voetjes kun je ze versmoren.
Wat ik wel doe is : de planten met lauw water regelmatig besproeien. Dit om het uitlopen te bespoedigen. Groeten, Erwin
zaterdag 18 juni 2011 - 15:18
Mandy

Mandy

Goed om te weten.. bedankt/.....
zaterdag 18 juni 2011 - 15:24
renate67

Renate67

Hallo Erwin
bedankt voor informatie over overwinteren
Hoe gaat overwinteren in vorstvrije kelder? en zou dat ook in de kruipruimte onder het huis kunnen?
Renate
zaterdag 18 juni 2011 - 15:37
ERWIN52

ERWIN52

Hey,
Ik heb hier sterk de indruk dat hier vooral dames aan 't woord zijn ???
Je kan ook elk jaar bvb een 10-tal plantjes kopen die je dan in de winter de dood in jaagt. Volgend jaar koop je re nieuwe. Een mooie blouse of iets dergelijks kost toch ook al wat en ... die vrouwen hebben toch voortdurend iets nieuws nodig niet ?
Sla me nie dood aub !!!
Groeten, Erwin
zaterdag 18 juni 2011 - 15:40
renate67

Renate67

Ik snap deze reactie niet hoor Erwin

Ik koop trouwens veel vaker iets voor de tuin dan dat ik kleding koop.
Ik heb vorig jaar voor het eerst in jaren fuchsia´s gekocht en ik heb die proberen te overwinteren op mijn werktafel (waar dus niet aan gewerkt werd) op de zolderkamer onder een groot hoog raam op het noorden.
Dat was blijkbaar toch niet licht genoeg of te warm (het is soms ook speelkamer of logeerkamer dus dan moet de verwarming wel aan) of combinatie.
Ik had allemaal van die lange bleke slappe takken en blaadjes,
Die heb ik wel terug gesnoeid en proberen te stekken. maar zelfs daarna heel langzaam buiten moeten afharden en nog veel verbrandde blaadjes buiten gehad.
Nu wel planten die overleefd hebben maar nog niet echt groot en bossig en nog geen knoppen terwijl bij mijn moeder de fuchsia´s (ook de stekken) al volop bloeien.
Vandaar graag advies.
Renate
zaterdag 18 juni 2011 - 16:06
ERWIN52

ERWIN52

Hey Renate,
Overwinteren in om het even welke vorstvrije ruimte is mogelijk maar ontdoe de planten wel van hun blad als er geen voldoende licht is. Zorg er wel voor dat je kluit niet volledig uitdroogt. Dus een weinig water geven af en toe is wel nodig. Regelmatig controleren dus.

Groeten, Erwin
zaterdag 18 juni 2011 - 16:09
renate67

Renate67

regelmatig controleren in de kruipruimte wordt wel lastig (is meer buikschuiven dan kruipen hier). Dan ga ik toch maar eens in turfmolm proberen.
Tegen die tijd heb ik piepschuim bak met los piepschuim deksel (daar worden hier de griepprikken in geleverd).
Renate
zaterdag 18 juni 2011 - 16:26
ERWIN52

ERWIN52

Hey allemaal,
Ik moet antwoord geven aan verschillenden dus ...
Eerst Renate, die witte scheuten dienen tot niks dus ... weg ermee !
Heb je uw planten in verse goeie potgrond opnieuw opgepot ? Dit is "een must". Ook moeten fuchsia's, na ongeveer een maand, wanneer ze goed uitgelopen zijn (anders niet) ook wekelijks wat voeding krijgen. Liefst geen al te krachtige anders krijg je weer verbranding. Verder langzaam afharden zodat ze weer, als het weer het toelaat, weer naar buiten kunnen.
Aan de anderen, ... sorry 'k liet me effekes gaan maar ... wie het schoentje past ....... Ik ben wel gezegend met een iet wat ruimere grond +/- 500 vierk.
meter maar ja ik weet dat niet ieder zo gelukkig is dus ... wees tevreden met wat je hebt in 't leven. Ik rij dan ook maar met een vrak van een autootje terwijl anderen .... In ieder geval ik ben gelukkig met wat ik heb.
Groeten aan allen, Erwin
zaterdag 18 juni 2011 - 16:42
ERWIN52

ERWIN52

Beste Lein,

Ik begrijp u maar al te goed. Ook ik kan niet alles, door verschillende handicaps maar ja ... daar dient dit forum wel niet voor.
PS ik ben géén vrouwenhater .. integendeel !
Veel geluk toegewenst, Erwin
zaterdag 18 juni 2011 - 17:08
Pieke

Pieke

@Tuinfairy: Aha! Haha! Ik begrijp het! Fijn hoor, om nog een keer die link naar al het moois te posten terwijl daarmee deze keer frustratie erbij wordt opgewekt omdat er niet op kan worden geklikt. Heeeeeeeeel aardig van je, heeeeeeeeeel fijngevoelig!

Wat interessant dat overwinteren, goed om te weten. Maar in verband met Het Gedoe (zelf momenteel ook een onwillig lijf) ga ik liever op zoek naar winterharde. Een zo'n zomertypje mag wel, hij draagt zelfs vruchten (ik blijf 'peulen' een leuker woord vinden) dus ik ga hem vertroetelen. Zo lief.

En eh... Ook ik koop zelden kleding, make-up, sieraden, schoenen... Ik koop wel dingen voor in huis (omdat vriend dat niet doet anders komt het nooit) en dingen voor in de tuin (en wezens, want planten mag je geen 'dingen' noemen he!).

Ik moet eerlijk zeggen dat als ik het geld ervoor had, ik het misschien wel zou doen....

zaterdag 18 juni 2011 - 19:00
Gehenna

Gehenna

Wel, ik wou hem niet aanklikbaar maken omdat dat misschien gezien word als reclame maken.
Wetende dat ik ze in een piepschuim constructie kan overwinteren ... dat worden er dan meer dan één.
Ik heb nog altijd geen keuze kunnen maken en om dat verdriet te verdrinken zijn we maar naar een tuincentrum geweest. Ideaal weertje vandaag bij onze noorderburen (geen idee hoe het hier was)
zaterdag 18 juni 2011 - 21:04
iecee

Iecee

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
mijn vaste fuksenoerwoud
en ik kan wel stekjes missen. mocht er iemand in de buurt komen

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zondag 19 juni 2011 - 09:02
Mandy

Mandy


Heel mooi........
zondag 19 juni 2011 - 09:59
Pieke

Pieke

Iecee, krijg jij ook fuchiappels?
En zo ja, wat doe je er dan mee?

zondag 19 juni 2011 - 10:50
Pieke

Pieke

Ik heb het gedaan! Mijn eerste fuchiappeltje gegeten.
Ze zijn rijp. En lekker!

Er zit in eerste instantie lekker smaak aan, naarmate je meer bij het midden komt zit er wat minder smaak in.
De kern is langwerpig en ook zacht. Echte pitjes vond ik er niet in.
Mmm...

zondag 19 juni 2011 - 14:18
renate67

Renate67

Ik bedenk mij ineens iets, zou een gewone koelbox ook een goede plek zijn om fuchsia´s in te overwinteren.
Die staat hier (net als bij vele mensen denk ik) toch de hele winter ongebruikt in de schuur.
Na oppotten even uitspoelen en weer klaar voor zomergebruik.
In 1 van de 3 soorten trouwens gisteren het begin van hele kleine miniknopjes ontdekt, hoi!
renate
zondag 19 juni 2011 - 16:39
moetje1951

Moetje1951

Zal wel zijn, ik ken iemand die ze overwintert in een oude diepvrieskist. Plant uit de pot, in krantenpapier wikkelen en maar stapelen. Ik heb het nog nooit gedaan,
heb ze wel nog in de kelder bewaard en daar is het ook donker. Ik knip de waterscheuten er gewoon af, nieuwe aarde en voeding en ze zijn vertrokken.
Als ze te klaar overwinteren krijgen ze trouwens ook waterscheuten hoor! En goed toppen,krijg je lekker bossige planten van.
zondag 19 juni 2011 - 17:59
Mandy

Mandy

VOORDAT ze gaan overwinteren snoeien toch?
zondag 19 juni 2011 - 23:20
iecee

Iecee

Pieke

dat weet ik niet, il let nooit zo op de zaadjes van planten die ik toch niet zaai omdat ik ze stek.
ik neem aan van wel maar ik ben bang dat ze hier op een nogal verwaarloosd stukje staan tussen de brandnetels
zondag 19 juni 2011 - 23:37
ERWIN52

ERWIN52

Ook een diepvrieskist is ongeveer hetzelfde als de piepschume bak, zoals ik voorstelde, is dik in orde.
Als je uw planten te slapen legt MOET ALLE niet verhoute delen worden weggesnoeid dit om schimmelvorming van het groen te voorkomen.
Wat de turf betreft : zorg dat de turf niet te nat en dook weer te droog is. Als je aan de turf knijpt mag er geen water uitkomen anders is dit te nat natuurlijk.
Ik, met mijn 25-tal planten, heb niet genoeg aan een diepvriezer want ik heb ook een aantal boompjes en die nemen wel wat plaats in beslag.
Waar Fuchsia-peulen toch allemaal toe kunnen leiden hé ???
Groeten, den Erwin
maandag 20 juni 2011 - 08:44
ERWIN52

ERWIN52

Ah ja ... nog iets vergeten ... wat verwacht je van een 59-plusser ?
Voor zij die van die peulen houden ... je moet kiezen : of je laat de peulen eraan om ze, als ze rijp zijn, dan op te peuzelen of je doet ze eraf. Hoe meer peulen hoe minder bloemen, hoe minder peulen des te sneller zal de plant nieuwe bloemen aanmaken. Als de peulen er lang aanblijven krijgt de plant de indruk dat hij nie veel moeite meer moet doen om zich voort te planten. Neem je de peulen regelmatig weg dan krijgt de plant de indruk dat zijn "survival" in gedrang komt dus ... nieuwe bloemen aanmaken.
Groeten, den Erwin
maandag 20 juni 2011 - 08:57
moetje1951

Moetje1951

Dat vind ik nu net het plezante aan dit forum. Er wordt uitgeweid en zo leer je bij. Maar het gaat hier toch nog altijd over fuchsias hé
maandag 20 juni 2011 - 09:02
Pieke

Pieke

@Tuinfairy: nou moe, mijn computer deed raar! Je link deed het niet. En nu is het opeens wel weer een link??? Ik begrijp er niks van. Mijn opmerking slaat weer nergens op... Zucht... Sorry voor het misverstand! Jullie zullen wel denken dat ik niet spoor... En soms twijfel zelfs ik...

Maar ondertussen wel fink rondgekeken bij winterharde fuchsia's. En rozen... En: straks lekker nog wat fuchsiappeltjes eten...

maandag 20 juni 2011 - 12:19
Pieke

Pieke

Hahaha...

@Lein, jaha, ook ik ga aan de winterharde. En blijf van die hibiscus af.

@Tuinfairy, haha! Ja, zo suf. Misschien dat ik niet ver genoeg had gescrold of juist te ver, zo gek. Geen idee. Het kan aan mij hebben gelegen of aan de computer. Zucht...

Maar niet sporen haha! Ik ga lekker nog wat fuschiappeltjes knabbelen... Ik twijfelde enorm tussen 'laten hangen' en minder bloemen of plukken en meer bloemen. Maar de pitjes, die zie ik niet. Ik zal er eentje doormidden snijden voor consumptie. Vóór consumptie dus.


maandag 20 juni 2011 - 14:32
Gehenna

Gehenna

Je gaat mij toch niet zeggen dat er al iemand uit die massa prachtplanten al een keuze kunnen maken heeft?!
maandag 20 juni 2011 - 20:02
danny2

Danny2

Beginnen nu op dreef tekomen, ga er wat klaarmaken voor de fuchsiashow in Hoeselt van onze club

Bloemen & Planten

dinsdag 21 juni 2011 - 21:20
danny2
dinsdag 21 juni 2011 - 21:21
danny2
dinsdag 21 juni 2011 - 21:22
Mandy

Mandy

Alledrie even mooi
dinsdag 21 juni 2011 - 21:34
renate67

Renate67

alledrie mooi maar die eerste lijkt echte wel een ballerina wat en schat.
Renate
dinsdag 21 juni 2011 - 22:21
Pieke

Pieke

Ik vind vooral 2 en 1 heel mooi.

Ik zal wat posten van wat ik verzameld heb. Kan nu niet direct, heel druk...

woensdag 22 juni 2011 - 11:21
Rita1960

Rita1960

mooi om te lezen dat er nog meer fuchsia verslaafden op dit forum zitten



en die bessen/vruchtdozen of hoe je ze ook wilt noemen...
ik haal ze eraf ( heb genoeg andere bessensoorten waar ik jam van kan maken met veeeeel meer smaak) en ik wil bloemen zien..
VEEL BLOEMEN aan de bellenplanten

woensdag 22 juni 2011 - 21:19
renate67

Renate67

Ik heb altijd gedacht dat winterharde fuchsia´s altijd van die kleine bloemetjes hebben. Klopt dit of zijn er ook met middelgrote of grote bloemen net als de niet winterharde??
Renate
woensdag 22 juni 2011 - 22:09
LauraK

LauraK

Mag ik even aansluiten op dit topic, met een (beginners)vraagje over fuchsia's?
(Ik dacht: er zitten nu zoveel kenners bij elkaar ineens!)

Bij een plantenwinkeltje hier in de buurt zag ik gisteren fuchsia's staan: 3 voor 1
euro. Ik heb staan aarzelen, maar omdat de bovenste blaadjes heel klein waren
en er wat verfrommeld uitzagen, durfde ik het niet aan. Komt het door een ziekte,
of hebben ze gewoon wat te weinig water gehad (niet ondenkbaar in dat zaakje)?
In dat laatste geval: herstellen de plantjes zich wel weer, met een liefdevolle
verzorging? Zo ja, dan scheur ik er vandaag toch weer even op mijn fietsje heen!

Door al het moois dat jullie hier laten zien, slaat bij mij het fuchsia-virus ineens
ook toe -dat is gewoon een onderdeel van onze Ziekte...

Groeten van Laura.
donderdag 23 juni 2011 - 08:32
ERWIN52

ERWIN52

Fuchsia-fanaten,

Bij mijn weten, en dit is echter géén evangelie, zouden de winterharden meer tot de kleinere soorten behoren doch door kruisingen zouden er reeds enkele soorten bestaan die wel iets groter uitvallen maar ja deze zouden dan ook weer niet zooo winterhard zijn als de echte. Maar zoals reeds gezegd, ik waag mij misschien op glad ijs.
LauraK,
Persoonlijk zou ik niet tot aankoop overgaan. Of deze ziek zijn is van hieruit niet te bepalen. Het kan maar ook weer niet ! Als de blaadjes klein zijn wijst dit wel op dat het een kleine soort betreft. Ik zou toch beter op zoek gaan naar een speciaalzaak daar betaal je misschien wel iets meer maar uiteindelijk ga je beter af zijn dan te zuinig te zijn.
Eens door fuchsia's ernstig gebeten dan blijf je voor jaaaren verlaafd !!! Dit is zeker !
Groeten, Erwin







donderdag 23 juni 2011 - 08:56
Pieke

Pieke

Wat ik nu zo gek vind is dit: de bloemen zijn vaak zo overweldigend in kleur, de vruchten zijn lekker. Waarom ruiken ze niet lekker? Waarom zijn er geen geurende fuchsia's? Dat zou ze helemaal af maken!

@LauraK: in de bloemenzaak hier dichtbij sta ik soms bij de toonbank en weigeren ze me de bloemen te verkopen omdat ze niet lang meer zouden houden. Meestal gaat het prima maar het is al drie keer gebeurd dat ze me de bloemen toch niet verkochten: je moet namelijk toch meer dan een week plezier van je bloemen of planten hebben, vinden ze. Een keer wilde ik een plantje toch hebben en kreeg ik het voor een euro mee. Meer wilden ze er niet voor hebben. En: het heeft het niet gered.

Een dikke pluim voor deze winkel! Jammer genoeg mag ik geen reclame maken met naam... Maar ik vind het jammer dat winkels ongezonde planten aanbieden (en nog meer dat ze door (niet echte planten-)winkeliers vaak ongezond worden gemaakt en/of niet worden verzorgd terwijl ze in de winkel staan). Ook omdat ik het dan weer zielig vind en ze mee wil nemen om te vertroetelen. Zucht...

donderdag 23 juni 2011 - 10:53
LauraK

LauraK

@ Erwin en @ Pieke: ik moest net in de buurt van die winkel zijn, en ben er toch
nog een keer gaan kijken. Ik heb me kunnen beheersen! (Ben nu best trots op
mezelf, hahaha!) Ik ga inderdaad binnenkort eens kijken bij een bloemenzaak
hier aan de andere kant van de stad, die erg goed bekend staat. Ik kan beter
wat meer geld uitgeven aan iets waar ik écht plezier aan zal beleven! Kwekers
heb ik helaas niet kunnen vinden hier in de buurt.

Groeten van Laura.
donderdag 23 juni 2011 - 11:31
Pieke

Pieke

Goed hoor Laura!

Ik heb nog een vraag over de vruchten, misschien weet Erwin dit? Ik heb er nu een paar gegeten maar er zitten geen pitjes in. De kern is heel zacht. Waarom zie ik geen pitten??? Of zijn ze zo klein dat ik er overheen kijk?

donderdag 23 juni 2011 - 12:08
Pieke

Pieke

Ik ga nu plaatsvervangend twijfelen voor Laura!
donderdag 23 juni 2011 - 12:28
LauraK

LauraK

*Vingers in de oren, ogen dicht, keihard "Lalalalala" zingend*

Ik heb eens op internet zitten speuren, en daar gelezen dat de meeste Fuchsia
peulen (vind dat woord er ook het leukste voor) steriel zijn, dus vandaar ws de
afwezigheid van zaden in de peulen. Maar hoe dan ook: het lijkt me bijzonder
die peulen aan de plant te zien verschijnen!

Groeten van Laura.
donderdag 23 juni 2011 - 13:38
Pieke

Pieke

Haha, we zijn het erover eens. Peul it is! Maar fuchsiappels vond ik wel leuk gevonden (poch poch poch).
En nu vind ik 'poch' opeens een heel gek woord. Vooral een paar keer na elkaar.

En nog open staat de vraag: zijn er ook geurende fuchsia's?

Trouwens... fuchsiaminnende medezieken:

Ik had via De Website (www.fuchsia.be, Michielsen) inmiddels een enorm document gemaakt vol plaatjes van de fuchsia's die ik mooi vind, plus namen en dergelijke... Maar er viel me iets op: hoewel ze allen onder het kopje 'winterhard' vielen stond 'winterhard' er bij sommigen bij en bij anderen niet.

Dus nam maar contact op. Wat blijkt: er zit een fout in de website. Als je van letter naar letter gaat toont hij niet alleen de winterharde (want daar was ik naar op zoek) maar alle fuchsia's...

Mijn document! Helemaal um sonst! En natuurlijk nam ik pas contact op toen ik bij de 'z' was... (bonk tegen muur)
donderdag 23 juni 2011 - 16:24
Pieke

Pieke

Ja, lach er maar om. Grrr...

Het is ook stom, een paar keer dacht ik 'hee...' maar denk je dat het kwartje valt? Nee hoor, stug doorgaan tot en met de z and beyond, dat hekje ook nog. Goed, stond niks maar toch.

God dat zou ook kunnen natuurlijk. Helemaal niet aan gedacht, zou het niet lastig voor ze zijn???

Maar ik kan het natuurlijk proberen. Bedankt voor de tip!


donderdag 23 juni 2011 - 18:35
Rita1960

Rita1960

en die ietwat gekrulde bladeren bovenin....

meestal een kwestie van stekende of bijtende insecten zoals bladluis of witte vlieg.

En die zitten ook in de eigen fuchsia's..

of te wel ik had ze meegenomen voor dat geld..

groetjes,

Rita
donderdag 23 juni 2011 - 19:18
Rita1960

Rita1960

en voor wat betreft de winterharde fuchsia's ..

ben te vaak op mijn b*k gegaan... en ik geloof er niet meer in .. tenminste niet hier waar het in de winter echt goed vriest..
tegen de westkust van Schotland gaat het wel op met die warme golfstroom maar hier niet



donderdag 23 juni 2011 - 19:36
danny2

Danny2

Er zijn inderdaad weinig echt wintervaste fuchsia's.
Houd het best bij de magellanica, deze zal een -20° nog wel overleven.

groetjes danny
donderdag 23 juni 2011 - 19:59
Gehenna

Gehenna

Ja maar Pieke, als je de foto aanklikt staat het erbij bij als ze winterhard zijn. Ik had dat op tijd gezien hoor Al na de 100ste foto!
En veel later zag ik ineens dat er meer dan 1 pagina per letter was
donderdag 23 juni 2011 - 21:48
ERWIN52

ERWIN52

Hey Fuchsia-lovers,

Wat de vruchtbaarheid betreft : ik weet NIET met zekerheid of er al dan niet sterieliteit bij fuchsia's voorkomt. Ik vermoed van wel want de mens kruist zo graag hé. Zuid-amerikanen met afrikanen, aziaten enz en de natuur beschermt zich zelf door de na-zaden steriel te maken. Vb de kruising tussen paard en ezel bestaat = muilezel, maar deze zijn steriel en planten zich dus niet verder bij planten kan dit ook voorkomen.
Wat Fuchsia's Michiels betreft : deze geven jaarlijks (of ze zouden er nu mee gestopt zijn) een catalogus uit. Daarin staan al hun gekweekte fuchsia's in onder tabel-vorm. Ge ziet hier dus of het een klein of grootbloemige is, een staande of afhangende, al dan niet winterhard enz. Deze is wel NIETgratis. Er staan géén foto's bij, wel kleurbeschrijvingen
Voor de winter : je kan de winterharden buiten overwinteren door ze kort te snoeien +/- 30 tot 40 cm boven de grond. Je plaatst er een omheiningske rond en vult het op met droge bladeren Plastiekske over de korf, een hoedje dus, en overwinteren maar !
Groeten, Erwin
vrijdag 24 juni 2011 - 09:06
Gehenna

Gehenna

Als ik juist ben dan is de overlevende zielige fuchsia net diene die zaden produceert. Met het binnenzetten zijn ze dooreen gehaald en er is ene dood. Da's dus afwachten tot er bloemen en peulen aanhangen.
Als het zaden zijn zal ik het op tijd melden zeker?
vrijdag 24 juni 2011 - 10:28
Pieke

Pieke

@Gehenna: wat ben je briljant. En bijzonder en snel.
Hahaha! Ik ging door en dacht 'misschien foutje' maar ploeterploeterploeter... En uiteindelijk 'toch even checken'. Zucht...

@Erwin: ik vind dat een winterharde plant gewoon winterhard moet zijn. Geen gemiep met hoedjes, hooi, stro, piepschuim, dekbedjes en kussentjes. Je bent hard of je bent niet hard.


vrijdag 24 juni 2011 - 16:10
ERWIN52

ERWIN52

Pieke,
Ik ben, zoals gewoonlijk, niet akoord en waarom ... ?
Een baby laat je toch ook niet 2 uur in de vrieskou met weinig kleren aan en dan verwachten dat hij of zij wel-en-gezond zal blijven, terwijl een volwassene dit meestal wel aankan of niet ?
Je moet je planten niet teveel vertroetelen maar wel weten wat ze aankunnen.
Groetjes, Erwin
vrijdag 24 juni 2011 - 16:32
Gehenna

Gehenna

Jullie mogen allemaal naar Scherpenheuvel een bougieke gaan branden en bidden tot Moeder Maria dat mijn sukkelplant erdoor komt zodat er wat bloemkes en peulen opkomen

Heb hem gisteren een portie meststof gegeven en ik ga hem ondersteunen (da's nodig) en vertroetelen zoals mijn euphonium
vrijdag 24 juni 2011 - 17:19
Rita1960

Rita1960

HIHI, je bent zwanger of niet zwanger.. heeft dat Ien Dales ooit niet eens gezegd
dat je niet een beetje zwanger kunt zijn??
Of te wel ...

winterhard of niet winterhard.. een tussenweg is er niet..

en om baby's te vergelijken met fuchsia's vind ik persoonlijk wel een beetje ver gaan.

vrijdag 24 juni 2011 - 18:51
Pieke

Pieke



De vergelijking gaat ver of niet ver. Hij gaat niet een beetje ver hahaha!

Het gaat om de vergelijking tussen zaken die of het een of het ander zijn en niet een beetje van het een of een beetje van het ander. En die vergelijking gaat geheel op. Ik sluit me bij je aan TuinFairy.

Je bent een appel of je bent geen appel. Je bent niet een beetje appel. Of net geen appel.

vrijdag 24 juni 2011 - 19:51
renate67

Renate67

Volgens mij zijn mensen zowieso NIET winterhard.
We hebben niet voor niets kleding, winterjas, huis en centrale verwarming.
Renate
vrijdag 24 juni 2011 - 20:01
Pieke

Pieke

Een waar woord.

vrijdag 24 juni 2011 - 20:26
Mandy

Mandy

Hoe dan ook: Ik neem ook dit jaar geen enkel risico..... naar binnen met die handel
zaterdag 25 juni 2011 - 09:22
ERWIN52

ERWIN52

Dames,
Is de beeldspraak die ik heb gebruikt zooo moeilijk te verstaan ?
de baby = een éénjarige plant met een nogniet aangesterkt wortelgestel
de volwassene = een meerjarige plant met ruimgroot wortelstel
de 2 uur in de vrieskou = een winterperiode
Groeten, Erwin
zaterdag 25 juni 2011 - 09:36
renate67

Renate67

hallo Erwin
de beeldspraak was me wel duidelijk hoor, maar ik was wat door aan het dollen op de andere reacties.
Even terug on topic: zijn de winterharde fuchsia´s NA DE EERSTE WINTER wel goed winterhard zonder enige bescherming, of blijven ze toch elk jaar bescherming nodig hebben.
Een winter bescermen ga ik misschien nog wel redden, elke inter lukt me toch niet dus dan hoef ik die ook niet aan te schaffen.
Renate
zaterdag 25 juni 2011 - 10:15
Gehenna

Gehenna

OFFTOPIC efkes over baby's die je niet in de vrieskou legt.
Zomer of winter, ze lag toch regelmatig een dik uur buiten te slapen in haar koets, kledij aangepast aan het weer. Ook als het regende maar nooit als er mist was
Ach ja, volgens k&g was dat ongezond en zou ze constant een snotneus hebben en hoesten. Tegendeel is bewezen in de kribbe. Wie liep er nooit met snottebellen rond? HA!

Kindje is gehard, net zoals je met planten doet
zaterdag 25 juni 2011 - 10:25
Pieke

Pieke

Okee, we zijn eruit.

1. Een winterharde fuchsia bestaat niet tenzij babyfuchsia's geen fuchsia's zijn.
2. Je kunt niet een beetje zwanger zijn.
3. TuinFairy's denken meestal aan met weinig kleding aan 2 uur lang in de vrieskou staan.
4. Een volwassene kan het meestal wel óf niet aan om twee uur met weinig kleren aan in de winterkou te staan.
5. Gehenna heeft een sukkelplant.
6. Een kind van een Zuid-Amerikaan en Afrikaan is steriel. Deze conclusie behoeft naar mijn mening echter nog veel prettige experimenten waarop ik mij enorm verheug...
7. Mandy houdt niet van risico's.
8. Mandy heeft 'een handel'.
9. Erwin is het nooit ergens mee eens.
10. We mogen allen naar Scherpenheuvel.
11. Gehenna kan tot over de honderd tellen.
12. Rita1960 heeft grenzen.
13. Renate67 heeft kleding, winterjas en centrale verwarming.
14. Het is mogelijk dat een winterjas geen kleding is.
15. Baby's zijn winterhard.
16. We zijn terug on topic.

zaterdag 25 juni 2011 - 10:43
Mandy
zaterdag 25 juni 2011 - 16:07
LauraK

LauraK

En 17. Pieke is een geweldige aanwinst voor dit forum!

(Moet vaak erg lachen om je droge en humoristische opmerkingen!)

Groeten van Laura.

(P.S. En dit was weer erg off-topic, waarvoor mijn excuses!)
zaterdag 25 juni 2011 - 17:40
Pieke

Pieke

Een leukere off-topic reactie kon ik niet krijgen! Heel leuk om te horen, dankjewel!
zaterdag 25 juni 2011 - 17:52
Rita1960
zaterdag 25 juni 2011 - 18:09
Rita1960

Rita1960

Takke weer in Drenthe?? ... nee hoor... hele dag in de moestuin gewerkt.. zal wel weer iets zijn van "gered door de Hondsrug"

enneuh... nog weinig bloei bij Lokhorst?? Kom er iedere ochtend en middag langs nou ja van ma t/m vr dan

en niets kunnen vinden??? ik zie er altijd wel iets moois

zaterdag 25 juni 2011 - 18:48
Mandy

Mandy

Hadden jullie dan niet de heeeeeeele dag en nu trouwens nog REGEN???? grgrgr

Niet te geloven.... de HEEEEle lange dag.......
zaterdag 25 juni 2011 - 19:52
Pieke

Pieke

Wat een leuke reacties! Bedankt!

Enneh ja maar de regen is weer goed voor de fuchsia's (wanhoopspoging... thread... sturen... topic...)


zaterdag 25 juni 2011 - 20:05
Rita1960

Rita1960

Nou ja, Pieke toch..

de regen helpt hier niet veel voor de fuchsia"s ( die hangen voor een groot gedeelte onder afdaken...)

zo weer lekker ON TOPIC...

en voor de grote planten geldt hier nog steeds .. ook met regen met de gieter erbij langs...
anders verdrogen ze waar de andere planten verzuipertje spelen........


zaterdag 25 juni 2011 - 21:23
Gehenna

Gehenna

On topic dan, of een beetje on topic, kwestie van niet helemaal off topic te gaan

Vandaag een uitstapje gemaakt met ons 2tjes. Richting Lier. In Lier staat de Zimmertoren (gniffel, gniffel)
Het was heel leuk! De tussenstopjes voor we op onze bestemming waren waren ook héél welkom.
Op de terugweg naar huis zag ik ineens volk op de achterbank?! Ja, dat vond ik niet kunnen hoor. Zomaar in een auto kruipen en gratis meerijden?
Ik heb heel kordaat hun identiteit gevraagd en helemaal onder de indruk van mijn optreden toonden ze hun ID kaarten.
Ik geef hier de namen vrij zodat iedereen weet voor wie ze moeten oppassen:
- Anaritis Lovaniensis
- Gaston Hilda 50
- Annelin Goris
- Gerard Walschap (was die ni dood?)
- Leo Goetelen
- Trase (nen buitenechtelijke want geen familienaam )
- Santa Lucia
En verder nog 2 die zich niet konden identificeren en die blijkbaar bij onze eerste tussenstop als verstekeling meereisden.
Ongelooflijk wat ne mens allemaal tegenkomt op een onschuldig uitstapje (in een hele dag miezerige regen) Verstekelingen in de wagen ... Ni te snappen
zaterdag 25 juni 2011 - 22:33
danny2

Danny2

Bij ons zijn de kleine plantjes ook nog niet in bloei

Bloemen & Planten

zondag 26 juni 2011 - 06:48
danny2
zondag 26 juni 2011 - 06:49
danny2
zondag 26 juni 2011 - 06:50
danny2
zondag 26 juni 2011 - 06:52
renate67

Renate67

mooi Danny vooral die laatste foto waar je de potten f bakken helemaal niet meer ziet. Mijn moeder had een overmaat aan (Niet winterharde) stekken en heeft ze in de border uitgeplant an die bloeien al volop ik denk wel 10 planten of zo.
Ik ben jaloers ziet er zo vrolijk uit.
(ik heb niet gezeurd, de knopjes beginnen hier in 2 bakken ook te komen)
Renate
zondag 26 juni 2011 - 07:10
Mandy

Mandy

Heel mooi, die hangenda fuchsia's.... Ik heb alleen een staande.... Misschien volgend jaar ook eens een paar hangende erbij kopen........plaats genoeg om op te hangen en het geeft een hele andere dimensie weer aan de tuin.....
zondag 26 juni 2011 - 09:19
Pieke

Pieke

@Rita Ja sorry... Ik vond het zo lief al die leuke reacties! Ik werd er even verlegen van...

En verder weer heel interessante informatie natuurlijk, vooral over die illegalen. Die Santa Lucia is wel heel veelbetekenend. Omdat ze de patroonheilige van de blinden is is het waarschijnlijk haar schuld. Met blindheid geslagen had je niet door dat al die illegalen zich op die verderflijke plek ophielden. Gelijk een mol ben ben je daar doorheen gelopen en puur onschuldig naar de auto teruggelopen. Pas onderweg vielen je de schellen van de ogen. 't Is De Ziekte, he.
zondag 26 juni 2011 - 13:59
Gehenna

Gehenna

Mensen blijf weg uit kwekerijen waar meer dan 3000 soorten plant staan! Al is je lijstje nog zo kort, het zal heel lang worden! Ik moet dringend op zoek naar meer verstekelingen
Paniekaanval van vandaag steek ik maar op de 'ik wil meer fuchsia's' reden.

De hangers staan al in hun potjes en ik heb net 2 schone ijzeren hangplanthangers (of hoe noemt dat) gekregen van mijn tanteke

maandag 27 juni 2011 - 01:23
ERWIN52

ERWIN52

Na een lange depresieve periode, waarin tientallen valiums, temesta's, seresta's en wa weet ik welke chemische brol ingenomen te hebben, heb ik eindelijk een iets betere dag om te reageren. Vooral de 16 geboden van Pieke maakten mij zeeer depressief, zeker het negende gebod. Ik ging in een hoekje zitten, zo hebben mijn huisgenoten mij verteld, met mijn hoofd tussen mijn knieën en riep blijkbaar voortdurend "waar heb ik dit toch verdient, waar heb ik dit toch verdient ?"
@renate67 : één winter binnen halen en volgend jaar terug in de tuin planten en daarna afblijven. Laten staan, punt komma andere regel !!!!!!
Allez 'k zal maar terug in mijnen hoek kruipen zeker en mijzelf nog een beetje beklagen. Please forgive me, I didn't mean soo !! Sorry
Groeten, den zwaar depressieven Erwin
maandag 27 juni 2011 - 16:16
Gehenna

Gehenna

Ik kan je nog Tegretol en Nestrolan aanbieden Ermin. Temesta en Valium heb je blijkbaar al

Mijn beestjes (fuchsia's) staan onder de parasol en de schaduwers staan vooraan (noordkant) en toch hangen ze paraplu
De wintervasten moeten dit jaar overwinteren binnen in't keldergat en nadien worden ze uitgeplant en blijven ze staan.
Ik ga heel de rechterkant van de tuin herinrichten (weeral)
maandag 27 juni 2011 - 18:46
ERWIN52

ERWIN52

Gehenna,

Zorg dat je fukskes toch zoveel mogelijk in de schaduw staan want het zijn niet echt zonnekloppers op enkele uitzondering ten na gekomen. De uitzonderingen bevestigen de regel. Dank voor uw aanbod, 'k voel mij nu al high enough.
Sorry, 'kwam weer effekes uit mijnen hoek, 'kruip er zo weer in
Greetz, den deprie Erwin
maandag 27 juni 2011 - 19:47
Mandy

Mandy

Hoezo????

Het is een ZALIGE dag, eindelijk niets te klagen..... lekker weertje..... tomaten genieten.......gras gemaaid..... heerlijk......

Voor morgen ben ik ( een beetje ) banger.....

letterlijk: ik ben bang voor onweer..... denk maar dat ik mijn slaapzak in de kelder leg met een flesje drinken en mijn telefoon en wat muziek en dat ik daar, heerlijk in de koelte, ga slapen.... hoor en zie ik niets..... dus als je niets van mij hoort tot donderdag ofzo, dan ben ik ondergronds.....
maandag 27 juni 2011 - 20:17
Gehenna

Gehenna

Tja Ermin, een beetje m'n eigen schuld. Ze komen uit een gedimde serre en ik zet ze in de zon.
GELUKKIG maar een kwartiertje voor ik dacht NEEN niet in de zon. Maar de warmte doet er toch ook geen goed aan. Had beter de ventilator erop gezet.
Ze zijn zich aan't herstellen nu.
Wel vreemd dat er ne schaduw in de volle zon staat en zich daar zeer prettig bij voelt. Een naamloze. Hanger Schaduw staat op het potje. Tja, dan laat ik hem staan waar hij staat. En dat hanger, met stelen recht naar boven? Hmz ... Komt uit een tuincentrum, meestal foute informatie op voorgedrukte potjes.
Maar er zitten wel piepkleine pitjes in de bessen.
Euh, SORRIE, PEULTJES. Wanneer zijn die 'rijp'? Weet iemand dat?

En ik durf die niet op te eten
maandag 27 juni 2011 - 20:23
danny2

Danny2

Misschien nog wat nuttige informatie over hebben en houden van fuchia's, en ook nog wat andere planten.
Ga niet dadelijk je gieter halen als een plant slap hangt bij dit weer, denk eraan de meeste planten geven boven de 25° meer vocht af dan ze kunnen opnemen en gaan slap hangen, dit wil meestal niet zeggen ik heb dorst maar ik heb te warm. Geef je water kan hetzijn dat ze de volgende dag nog slapper hangt en de dag erop zonder blaadjes.
Voel eerst, vooral bij dit weer of de grond, of de pot licht is, zoja geef matig en vooral geen koud water, ook voeding nemen de planten bij deze temperatuur niet op dus niet extra mesten en gewoon wachten tot het een mindere dag is.
@ Gehenna en anderen, proef nooit iets wat uit een tuincenter komt, alles wordt er behandeld tegen ziekten ,schimmels en ongedierte Dus .....

groetjes danny
maandag 27 juni 2011 - 20:57
Gehenna

Gehenna

Dat laatste dacht ik ook.

Ik heb ze vanmorgen water gegeven (als ze droog stonden, anders niet) en daarnet weer. Zodra het koeler werd hebben ze zich hersteld en dan pas water gekregen. Een beetje rond 18u en een beetje rond 20u. Alles in eens loopt toch uit de pot.
De tomaten hebben 4X water gekregen vandaag! Elke keer krullende bladeren en droge grond. Zuipen die veel zeg
maandag 27 juni 2011 - 23:00
ERWIN52

ERWIN52

Danny,
Wat ik wel doe is bij zeer warm weer mijn planten broezen = de bladeren lichtjes nat benevelen. Tot op heden heb daar nog geen negatieve resultaten van ondervonden. Mijn planten staan wel degelijk in de schaduw/half schaduw.
Groeten, Erwin
dinsdag 28 juni 2011 - 08:41
Pieke

Pieke

Ja ja Erwin, het kan pijnlijk zijn op de harde bank van de psychoanalyse. Heh heh heh...

En voor de rest: gisteravond een lekker voorafje (ik begin altijd met fruit) van een fruitsalade uit eigen tuin: frambozies, blauwe bessen (die raar smaken maar ja, uit eigen tuin dus Het Moet, was dure struik), kruisbessen (nog niet geheel rijp maar wel al lekker) en: een paar fuchsiabessen. Ik zeg nu bessen omdat 'peulen' raar staat in een fruitsalade. Maar zo los uit het vuistje eet ik nu en dan een peul.

Wanneer ze rijp zijn? Als ze lekker donker zijn, dus echt donkerpaars, althans de mijne, en ook ietsje zacht aanvoelen. Ze moeten niet hard zijn. En het steeltje kan ook al ietsje losser zitten. Maar ook al zijn ze nog niet helemaal rijp dan kunnen ze ook, ze smaken dan iets zuurder maar dat is soms juist erg lekker.

dinsdag 28 juni 2011 - 12:06
ERWIN52

ERWIN52

Prachtig, buitengewoon prachtig doch ik hoop dat je ook de naam of cultivar-namen van uw fukskes hebt ??? Mocht er een verloren gaan dan kun je op zoek gaan naar die bepaalde die je echt graag zag en terug hebben wil. Daarom is het toch zo belangrijk om te labellen. Ook zeker voor zij die hun fukskes in rust laten gaan om te overwinteren dan weet je welke het eventueel niet overleefd heeft.
Goe bezig meiske, goe bezig ... ! Zo wordt je pas echt verslaafd !Ik denk dat den Danny hiermee wel eens is.
Greetings, den Erwin
dinsdag 28 juni 2011 - 16:55
ERWIN52

ERWIN52

Beste,

Welke is de naam van de tweede foto = diegene met de bijna witte kroon en licht paars-grijze rok ? Is het een staande of een hanger ?
Groeten, Erwin
woensdag 20 juli 2011 - 17:10
Mandy

Mandy

Heel mooi allebei
woensdag 20 juli 2011 - 17:11
ERWIN52

ERWIN52

Mag ik NOGMAALS wijzen op het belang van de naam !!! Zo kun je deze doorgeven aan geïnteresseerden.
Bij de fuchsia-kwekerij Michiels zijn altijd labels voorzien.
By the way ... ik heb in 't weekend de kwekerij DE NACHTWAKER uit Moorslede in West vlaanderen bezocht, bij hun opendeur. Ze hebben een showtuin. In één woord : BUITENGEWOON PRACHTIG !!!! Ik heb mij wééér eens laten gaan. Ik ben met een zes-tal nieuwe aanwinsten thuis gekomen.
''t Is maar om u ALLEN te laten watertanden ... pech da ik géén fotokes kan toevoegen anders kwam 't sap nog meer uit jullie ......
Groeten, Erwin
woensdag 20 juli 2011 - 17:49
Pieke

Pieke

Nou ja, ik had helemaal geen update van deze posts meer gekregen zeg, wat een prachtige TuinFairy! En die bleekpaarse is echt mooi.
En inderdaad Lein: kom op met die foto's Erwin!

woensdag 20 juli 2011 - 18:29
Rita1960

Rita1960

Hoi Ermin..

veel van de fuchsia's die Marianne toont zijn afkomstig van mij.. en aangezien ik regelmatig fuchsia's krijg waarbij GEEN naam genoemd, kan ik deze ook niet benoemen..

't ja het is niet anders.. en die op de tweede foto. ik heb wel een vermoeden maar weet het niet zeker..

ennuh.. kom zelf ook eens met foto's!

groetjes,

Rita
woensdag 20 juli 2011 - 20:55
Mandy

Mandy

Misschien geen camera Ermin?
woensdag 20 juli 2011 - 20:59
Mandy

Mandy

Wanneer is de beste tijd om stekken te nemen????

Ik heb (nog) maar EEN enkele plant maar toch......
woensdag 20 juli 2011 - 21:00
Rita1960

Rita1960

Mandy, dat kan Ermin je vast en zeker wel vertellen!

woensdag 20 juli 2011 - 21:32
ERWIN52

ERWIN52

Beste Dames en/of Heren,

Een fototoestel is géén probleem, ik heb een zeer goe toestel. Nog 14 keer slapen en dan komt 't zooneken (29) terug thuis van op vakantie en die zal mij wel technische bijstand verlenen en wat er juist fout is gegaan bij het "niet lukken" om foto's op 't forum te plaatsen. In het verleden is mij dit wel gelukt maar ... nu niet ! Even geduld nog. Ik weet da dit voor vrouwvolk moeilijk is maar ... geduld is een schone deugd ... ik heb het ook nie altijd !
Stekken kan nog altijd. Zorg voor geen al te grote stekjes zonder bloemvorming. Stek in zaai en stekgrond, hou vochtig en plaats alles uit de zon. Als je een mini-serretje hebt dan crieer je een situatie waarin de stekjes niet alleen warm maar ook langer vochtig blijven. Volgens mijn ervaring is stekpoeder overbodig. Zog er voor dat uw stekjes een hieltje hebben, dat groeit makkelijker Mogelijks kunnen nog anderen u hun ervaringen mede delen, den Danny bvb.
Groeten, den Erwin
donderdag 21 juli 2011 - 09:02
ERWIN52

ERWIN52

Zeg eens dapper vrouwvolk,
Kunnen jullie, die blijkbaar met da computergedoe beter over de weg kunnen, mij nie helpen ?
Ik gebruik nl infanview en da blijkt aardig te lukken maar ... op 't forum overplaatsen da is wat anders. Zo als jullie graag snel, héél snel mijn fukskes willen zien ... please help me ?????? Mij lukt het blijkaar nie !!!
Greeting, den Erwin
zondag 24 juli 2011 - 17:33
renate67

Renate67

Hallo Erwin
op het forum -varia- algemene vragen met betrekking tot het forum, staan veel vragen en adviezen over foto´s plaatsen.
Renate
zondag 24 juli 2011 - 17:40
ERWIN52

ERWIN52

Renate,
Ik heb aan het zoeken geweest doch geen goed resultaat gevonden. Misschien kijk ik er over heen, da's mogelijk. In ieder geval heb ik hiervoor raad gevraagd aan Kurt, de web-master. Die zou mij mogelijks toch moeten kunnen helpen, niet ?
Tot later, Erwin
zondag 24 juli 2011 - 18:48
ERWIN52

ERWIN52

Ik ga morgen over naar een ander onderwerp want het lukt mij nu wel om 2 foto's te plaatsen maar niet alle 7. Ik ben voorstander van : alles of niets ! Zoals reeds gezegd morgen een ander onderwerp nl FUCHSIA FOTO'S ERWIN.
Nog even geduld, ik zal de foto's spreiden en slechts 2 per antwoord plaatsen.
Groeten, Erwin
vrijdag 29 juli 2011 - 16:04
Rita1960

Rita1960

Hoi Erwin,
waarom gebruik je photobucket niet?? gratis aanmelden en je kunt er van alles mee..
in de topic op antwoorden gaan staan aanklikken.. foto's selecteren en plaatsen in de topic. het enige wat je dan nog hoeft te doen is [img...] voor de link zetten en aan de achterzijde van de link [/img...] kies voor de direct link en gebruik anders de thumbnaillink..

maar WEL zonder de puntjes..dus haakje,img,haakje en erachter haakje slash img haakje

Succes!
groetjes,
Rita
vrijdag 29 juli 2011 - 19:50
ERWIN52

ERWIN52

Zoals ik heb beloofd ... mijn foto's staan onder de rubriek : FUCHSIA FOTO'S ERWIN

Groeten, Erwin
zaterdag 30 juli 2011 - 16:57
Gehenna

Gehenna

Iemand een idee hoe je die zaadjes uit zo'n glibberige peul krijgt?
Uitzeven is geen optie want de zaadjes gaan zo klein dat ze mee wegspoelen.
zaterdag 30 juli 2011 - 21:54
ERWIN52

ERWIN52

Rita,

Mijn oprechte dank voor de info die u mij gaf. Ik heb ze nog niet toegepast maar zal ze wel in de toekomst eens uitproberen.
Nogmaals ... mijn dank.
Groeten, Erwin
zondag 31 juli 2011 - 08:56
Gehenna

Gehenna

Dat kan ik proberen. Ze eruit schuren met zand
zondag 31 juli 2011 - 19:13
Gehenna

Gehenna

Zodra de volgenden rijp zijn zi. Ze zijn nog helemaal groen.
Ik zou eigenlijk gewoon willen weten of het mij lukt een fuchsia te zaaien. Voor hetzelfde is al dat zaad steriel en dan weet ik nog ni of het lukt of niet.
maandag 1 augustus 2011 - 22:03
ERWIN52

ERWIN52

Zaaien van fuchsia's MOET LUKKEN anders zouden er niet voortdurend nieuwe (?) cultivars op de markt komen. Michiels is zo'n veredelaar. In Nederland zijn er nog enkele vanwie mij de namen nu ontglipt. Als alle zaden steriel zouden zijn zou deze kwekerij snel uitgeteld (gekweekt) zijn. Er zouden enkele steriele exemplaren bestaan maar daar rijk mijn kennis in.
Ik wens u veel succes in het zaaien en opkweken van uw plantjes al zijn zaailingen niet altijd hetzelfde als de moederplant !!!
Groeten, Erwin
dinsdag 2 augustus 2011 - 16:44
Pieke

Pieke

Da's juist leuk, dat ze anders kunnen zijn. Zo ontstaat variatie. Wie weet wat voor moois eruit komt, spannend juist! Zet hem op zou ik zeggen! En foto's!
dinsdag 2 augustus 2011 - 17:26
Gehenna

Gehenna

Als er iets groeit hé. Er hangen redelijk wat 'peulen' aan die nog moeten rijpen.
En ik ben dan ook de meest geduldige persoon om die zaadjes eruit te prutsen
Had er ook 3 opgepeuzeld. Smaakt naar waterige kerzen of zo.
dinsdag 2 augustus 2011 - 19:31
Pieke

Pieke

Haha, ja, het is aan het begin lekker en erna valt de smaak er een beetje uit. De volgende ook weer. Zo blijf je nemen. Ik vond het vooral lekker in combinatie met eigen frambozen, kruisbessen en blauwe bessen. Die blauwe bessen smaken trouwens heel gek. Ze ruiken lekkerder dan ze smaken, zeg maar. Heel vreemd. Weet niet of ik ze wel lekker vind. Normaal gesproken wel. Hm...
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon