menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ervaring wilde kamperfoelie

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

hallo,

ik kwam vandaag met iemand in de buurt en daar hebben ze last van wilde goed ruikende geel-witte kamperfoelie. Groeit in verschillende buren hun tuinen en overwoekert alle andere planten.
Meestal is hij zo onopvallend tot je hem pas opmerkt als hij je hele plantperceel al ingenomen heeft en in bloei staat.

Die mevrouw sprak daar van de wilde kamperfoelie.

Ik heb van iemand uit die buurt ook een paar scheuten kamperfoelie gekregen en aangevuld met plant die ik nog kocht in tuincentra 'lonicera japonica prolific hall'

Mijn vraag;
- woekert de soort die ik kocht ook zo veel
- de stekken zijn wss van wilde kamperfoelie; maar hoe zet wilde kamperfoelie zich voort; via uitlopertjes of ook via zaad ofzo???
- doe ik de gestekte wilde best weg en haal ik nog een tweede lonicera japonica bij of is er ook een mooie clematis die ik met mijn lonicera kan combineren? Met combineren bedoel ik: dat mijn lonicera de clematis niet gaat overwoekeren en ik snoei ook mijn lonicera elk voorjaar terug en dus moet ik dat met die soort clematis ook kunnen; verder moet de clematis best vrij tot goed resistent zijn tegen verwelkingsziekte.

Iemand suggesties???


Ik hoor het graag
zaterdag 4 juni 2011 - 19:31
moetje1951

Moetje1951

wat bedoel je met woekeren ? Overal doorheen groeien of overal in de tuin tevoorschijn komen? Met wilde kamperfoelie heb ik geen ervaring maar ik heb een Lonicera Japonica purpurea die netjes op zijn plaats blijft en langs zijn steun klimt.
zaterdag 4 juni 2011 - 19:53
groengroentje

Groengroentje

de mevrouw die ik sprak zei dat overal in haar tuin kamerfoelie begon te groeien; alsof het zaad van de plant door de vogels was verspreid.

zijn er mss lonicera's die bessen krijgen en zich zo verspreiden???


lonicera japonica purpurea, geur deze ??


zaterdag 4 juni 2011 - 21:36
Matabish

Matabish

Groengroentje,

kan je niet eens een foto plaatsen?
Want wie weet welke plant je buurvrouw 'wilde kamperfoelie' noemt.
Best misschien eens googlen op Internet daar vind je alle inlichtingen!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_kamperfoelie

Nergens spreekt men van 'woekeren'! Heb ik ook nooit gezien...
En ja, de lonicera's krijgen allemaal bessen.
zondag 5 juni 2011 - 02:30
groengroentje

Groengroentje

mijn grootmoeder heeft ook een zeer mooie soort kamperfoelie staan, maar zou enkel bij de mijne samen gaan indien hij een japonica-soort is, daar de andere soorten in het najaar na de bloei gesnoeid worden.
Maar moest ik een foto trekken (hij staat nu ook in bloei trouwens) , zou iemand hem dan kunnen herkennen of lijken alle kamperfoelies teveel op elkaar???

Zal proberen volgende week een foto erop te zetten ... mss dat toch iemand hem erkent.

zondag 5 juni 2011 - 07:00
jdcoster

Jdcoster

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dat is de L. Japonica. Ze kunnen flink uitgroeien maar dat wil ik ook wel.
De zwarte bessen eten de merels graag, maar zelfs dat zorgt nog voor geen spontane uitzaai. Ze ruiken nu heerlijk. De ganse tuin ruikt er naar.
Ik heb nog een aantal soorten kamperfoelie, maar bij geen daarvan is er echt spraak van 'woekeren'
Ik denk dat uw buren niet vaak ik de tuin komen. Mensen vergeten nogal eens dat tuinieren een werkwoord is.
Kamperfoelies laten zich ook flink insnoeien als dat nodig wordt en komen dan weer goed terug. Ik doe dat om de paar jaar wel eens.
Jaarlijks hard insnoeien gaat een beetje ten koste van de bloei en gaat ook een beetje in tegen het karakter en de groeiwijze van die planten. Ik gebruik ze om een pergola te bekleden of op een afsluitingsdraad, bijvoorbeeld. Eén staat er langs een afvoerbuis van 5 meter hoog.
Samen met een Clematis op dezelfde paal gebruik je ze best niet, alhoewel dat een laarbloeiende C. zoals de Jackmanii zich wel door dat kluwen van takken kan wroeten en zijn bloemen bovenop de kamperfoelie kan etaleren....
zondag 5 juni 2011 - 09:09
renate67

Renate67

zoals bovenstaande foto heb ik hier ook al jaren staan, groeit wel hard en kan als op de grond ligt zichzelf wel "afleggen, maar woekeren nee echt niet.
Ook met maar 1x per jaar aandacht aan besteden heel goed in de hand te houden.
(en ik ben toch serieus goed in dingen laten verwaarlozen en te lang geen aandacht aan besteden)
En ik ben elders in de tuin nog nooit nieuwe planten tegen gekomen.
Maar bovendien hij ruikt zo zalig mn in de avond, echt een voor een plekje bij het terras in de buurt. (dat stond hij hier ook maar door verbouwing is terras een paar meter opgeschoven dus staat er nu niet meer aan )
Renate
zondag 5 juni 2011 - 09:14
moetje1951

Moetje1951

Dit is de purpurea. deze krijgt ook heel donkerbruine bessen waar idd de merels dol op zijn. Deze plant ruikt heerlijk!
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 5 juni 2011 - 18:02
groengroentje

Groengroentje

ik ga 1 van deze naar mijn grootmoeder en dan trek ik nog een foto.
Verder trek ik ook nog een foto van waar hij hier staat.
Zal dit binnen een paar dagen dan op computer zetten. Dat is dan makkelijker.
En ga de stekken dan toch proberen te houden. Zal wel zien. Weet wel niet welke soort ze zijn. Heb er denk ik 2 verschillende. Maar trek wel weer foto's. En dan kom ik hier mss meer te weten.

Allesinds al bedankt voor alle reacties
maandag 6 juni 2011 - 15:14
groengroentje

Groengroentje

ben al even snel naar mijn grootmoeder gegaan en heb dan ook een foto genomen.

Als ik goed keek kon ik zien dat hij een rode hoofdnerf heeft en rode steeltjes. Op de foto zie je de rode hoofdnerf eigenlijk niet echt.

Weet iemand welke soort dit is??
Hij ruikt wel goed.

Bloemen & Planten

maandag 6 juni 2011 - 21:19
groengroentje

Groengroentje

nog een foto:

Bloemen & Planten

maandag 6 juni 2011 - 21:21
groengroentje

Groengroentje

hier thuis heb ik de gekochte: L. Jap. Prolific hall en dan nog stekken.

1 van de stekken krijgt getande bladeren als ze jong zijn en deze worden dan gaaf als ze ouder/ volwassen zijn. Gaat vrij snel.

De andere stek ... die zijn bladeren zijn donkerder groen en gaaf aan de randen van in het begin. Maar ga morgen proberen foto's daarvan te trekken. Nu is het al te donker.
maandag 6 juni 2011 - 21:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon