menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte stamrozen

Ga naar meest recente reactie

RobbyT

RobbyT

Hallo, waar kan men mooie witte stamrozen kopen? Kan ik die nu nog aanplanten? Ik woon in Zemst. Grtz Robby
woensdag 1 juni 2011 - 20:33
Polplastron

Polplastron

In een goed gesorteerd tuincentrum worden ook nu nog rozen aangeboden in pot. Die kan je nu nog planten zonder veel problemen. Dan moet je wel de rassen nemen die ze daar aanbieden. Als je iets specifieker wil moet je naar een rozenkweker gaan. Vaak hebben die meer keuze rozen met blote wortel, maar die kan je pas in het najaar planten.

Groeten,

Pol
woensdag 1 juni 2011 - 20:42
RobbyT

RobbyT

Wat zou u doen? Ik wil gewoon een mooie witte stamroos planten, zijn die van een tuincenter dan van een slechte kwaliteit? Grtz
woensdag 1 juni 2011 - 20:51
Polplastron

Polplastron

Ik zou eens naar het plaatselijke tuincentrum rijden en kijken wat ze aanbieden.
Belangrijk is het dat je een roos koopt die een echte naam heeft, dus niet Rosa (wit) bijvoorbeeld!

Vaak staat ook de registratienaam vermeld. Daar kan je ook veel uit afleiden. Persoonlijk heb ik al goede ervaringen gehad met rozen van Harknes en Poulsen. Hun registratienamen beginnen met HAR..... en POUL.... Dat staat vaak bovenaan het plaatje dat bij de roos hangt. Sommige rozen van Meilland zijn ook goed in ons klimaat, die beginnen met MEI....

Ook van Kordes en Tantau zijn er goede rozen: KOR... en TAN....
Over de rozen van Austin zijn er heel wat verschillende meningen. Ik heb ze zelf niet, maar ik vind ze wel heel mooi. Toch zouden sommige ervan nogal last hebben van de regen. Die rozen beginnen met AUS...

Als je een roos koopt, kijk dan of ze stevig in de pot zit en een mooie vorm heeft.

De kwaliteit van tuincentra kan goed zijn of net heel slecht afhankelijk van waar je koopt. Ik heb hier al mooie exemplaren gezien in tuincentra en ook al ooit goede aankopen gedaan.

De best betrouwbare service heb ik tot nog toe wel gehad bij mijn plaatselijke boomkwekerij. Ik bestel daar de rozen die ik wil. Zij krijgen hun leveringen van Lens in Oudenburg. Misschien is het ook wel de moeite om daar eens naartoe te rijden. http://www.lens-roses.be/html/home.dhtml?source=presentatie,from=homepage,language=N

Naar het schijnt zou Casteels rozen in Putte bij Antwerpen ook een ruim assortiment hebben. Ik heb al op beurzen van die man gekocht en zijn materiaal is ook heel goed in orde. Op de kwekerij ben ik nog niet geweest. Hun website werkt helaas momenteel blijkbaar niet.

Groeten,

Pol
woensdag 1 juni 2011 - 21:38
Gehenna

Gehenna

Ah, Zemst! Da's dichtbij

Pol heeft het allemaal al gezegd en ik zeg er nog bij dat Groendecor en Inter-Arbo ook een grote keuze rozen hebben
Wel niet in het spitsuur over de ring gaan!
vrijdag 3 juni 2011 - 10:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon